Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Przewozy Regionalne czekają duże zmiany. Teraz czas na ruch Komisji Europejskiej

0
Podziel się:

Plan restrukturyzacji Przewozów Regionalnych jest gotowy, w drugiej połowie września zostanie przedstawiony Komisji Europejskiej.

Przewozy Regionalne czekają duże zmiany. Teraz czas na ruch Komisji Europejskiej
(MOs810/wikimedia (CC BY-SA 4.0))

Plan restrukturyzacji Przewozów Regionalnych jest gotowy, w drugiej połowie września zostanie przedstawiony Komisji Europejskiej - mówi minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak. Zaznaczyła, że niewykluczone są kolejne przekształcenia spółki.

Marszałkowie 13 regionów pod koniec czerwca zaakceptowali plan restrukturyzacji Przewozów Regionalnych. Zakłada on, że większościowy pakiet udziałów w spółce obejmie Agencja Rozwoju Przemysłu w zamian za wkład w wysokości ok. 770 mln zł (zarezerwowane w budżecie państwa na 2015 r.). Pieniądze zostaną przeznaczone na pozbycie się historycznych długów, restrukturyzację oraz rozwój spółki. Aby pieniądze mogły trafić do PR, konieczna jest zgoda Komisji Europejskiej.

- Celem udzielonego przez rząd wsparcia jest doprowadzenie do sytuacji, w której spółka Przewozy Regionalne osiągnie trwałą rentowność i będzie mogła podejmować samodzielne decyzje bez finansowej pomocy państwa - zapowiedziała minister Wasiak.

- Zaangażowanie rządu w restrukturyzację Przewozów Regionalnych było podyktowane tym, że rynek nie wykształcił na razie podmiotów, które mogłyby przejąć wykonywanie kolejowych usług w połączeniach regionalnych na obszarze całego kraju - podkreśliła minister Wasiak. - Chodzi o to, że w sytuacji, kiedy taki podmiot jak Przewozy Regionalne zostaje postawiony w stan upadłości, nie ma na rynku innej spółki, która by zaspokoiła potrzeby transportu regionalnego na terenie całego kraju. W taki sposób uzasadniliśmy także powód naszej interwencji we wniosku notyfikującym pomoc publiczną w Komisji Europejskiej

Dodała, że wprowadzenie do Przewozów Regionalnych Agencji Rozwoju Przemysłu zlikwiduje "marazm decyzyjny”, bo to ARP będzie mogła podejmować strategiczne decyzje.

"Spółka miała wady i dysfunkcje"

- Przewozy Regionalne wykonywały usługi w różnych województwach i miały bardzo duże trudności w dostosowaniu się do ich potrzeb, ponieważ każde województwo miało inne oczekiwania - dodała szefowa MIR.

Wasiak przyznała, że Przewozy Regionalne to spółka, która powstała po dużym przedsiębiorstwie państwowym, więc "miała wszystkie wady przedsiębiorstwa państwowego, wszystkie dysfunkcje i nie było dobrego sposobu jak sobie z tym poradzić".

Zaznaczyła, że niewykluczone są kolejne przekształcenia PR. - Nie zmieniamy rzeczy głównej, Przewozy Regionalne pozostają podmiotem na usługach samorządu terytorialnego, ale otwartym na dalsze przekształcenia według oczekiwań klienta, jakim są samorządy, a przede wszystkim potrzeby pasażerów - podkreśliła Wasiak.

Przewozy Regionalne są największym w Polsce przewoźnikiem kolejowym. Średnio w ciągu doby na tory w całej Polsce wyjeżdża ok. 1600 pociągów Przewozów Regionalnych, a z ich oferty korzysta codziennie prawie 230 tys. osób.

Spółka Przewozy Regionalne zanotowała w 2014 r. stratę w wysokości 5,46 mln zł, pierwotnie spółka planowała stratę za ub. rok w wysokości 28 mln zł. W tym roku spółka planuje zysk na poziomie 200 tys. zł.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)