Firma Airbus Helicopters zajmująca się produkcją śmigłowców podpisała umowę o współpracy z trzema polskimi uczelniami technicznymi. Szkoły wyższe będą pracować nad ulepszaniem systemów i podzespołów helikopterów powstających w firmie.
Umowa dotyczy Politechniki Gdańskiej, Politechniki Łódzkiej oraz Uniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu.
Jak powiedział Tomasz Krysiński, polski inżynier pracujący od 30 lat w Airbus Helicopters, radomska uczelnia ma pomagać w udoskonalaniu niektórych elementów elektrotechnicznych, automatycznego pilota oraz siłowników. Z kolei Politechnika Gdańska ma zająć się ulepszaniem systemów wspomagających śmigłowce w lotach nad dużymi akwenami wodnymi. Chodzi tu m.in. o sonary czy systemy służące mocowaniu śmigłowców na statkach.
W przypadku Politechniki Łódzkiej podpisana w Gdańsku umowa zagwarantuje kontynuację trwającej już osiem lat współpracy tej uczelni z Airbus Helicopters. W ramach kooperacji łódzcy naukowcy pomagali m.in. przy konstrukcji śmigłowca hybrydowego X3 - jednego z najszybszych helikopterów na świecie, którego współtwórcą jest Krysiński. _ - Łodzianie zajmowali się optymizacją wirników bocznych, kadłuba oraz wlotów do silników, które są bardzo ważnym elementem przy tak szybkich śmigłowcach _ - powiedział Krysiński.
Dodał, że to właśnie dobra kooperacja z Politechniką Łódzką oraz poziom rozwiązań opracowanych przez naukowców z tej uczelni zachęciły firmę Airbus Helicopters do poszerzenia współpracy o inne polskie uczelnie.
Krysiński wyjaśnił, że - w myśl zawartej umowy, polskie uczelnie będą pomagały głównie w modernizacji helikoptera typu EC725 Caracal, który firma produkuje od dziewięciu lat. _ - Każdy helikopter wymaga nieustannych ulepszeń _ - wyjaśnił Krysiński.
Wiceprezes wykonawczy ds. inżynierii Airbus Helicopters Jean-Brice Dumont, wielokrotnie podkreślał w trakcie uroczystości, że liczy na to, iż współpraca z trzema polskimi uczelniami zaowocuje innowacyjnymi rozwiązaniami, które będzie można zastosować w maszynach produkowanych przez firmę.
_ - Ta umowa pozwoli nam sprawdzić się na trudnym, bo bardzo wymagającym polu produkcji helikopterów. Da też szansę zdobyć nowe doświadczenie naszym studentom i naukowcom _ - powiedział z kolei Henryk Krawczyk, rektor Politechniki Gdańskiej, który wraz z rektorami Politechniki Łódzkiej i radomskiej uczelni podpisał we wtorek dokumenty dotyczące współpracy z producentem śmigłowców.
Podpisanie umowy miało miejsce w trakcie otwartych we wtorek w siedzibie Amber Expo w Gdańsku targów Balt Military Expo 2014. W imprezie, która potrwa do czwartku, bierze udział ponad 120 firm z kraju i zagranicy - m.in. z Czech, Francji, USA, Niemiec, Włoch, Rosji, Szwecji, Norwegii, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Holandii, Danii, Nowej Zelandii i Izraela. Oprócz prezentacji sprzętu wojskowego i uzbrojenia w ramach targów odbędą się liczne konferencje, prezentacje i pokazy.
Airbus Helicopters (do niedawna Eurocopter) jest największym światowym producentem śmigłowców. Jak podaje firma, ma ona 46-procentowy udział w rynku śmigłowców cywilnych i wojskowych. Firma zatrudnia ponad 23 tys. pracowników na całym świecie. W tej chwili w około 150 krajach w użyciu jest około 12 tys. helikopterów wyprodukowanych przez spółkę.
Airbus Helicopters wraz z firmą Heli Invest tworzy jedno z konsorcjów (oferujące śmigłowiec EC725 Caracal), które otrzymało zaproszenie do składania ostatecznych ofert w przetargu na 70 śmigłowców wielozadaniowych dla polskiego wojska. Do postępowania zaproszono też konsorcjum Sikorsky International Operations Inc., Sikorsky Aircraft Corporation i Polskie Zakłady Lotnicze, które proponuje śmigłowce Black Hawk oraz Wytwórnię Sprzętu Komunikacyjnego PZL Świdnik oferującą maszynę AW-149.
Czytaj więcej w Money.pl