UOKiK wszczął postępowanie przeciwko firmie Dannte w październiku 2018 roku. Firma ta mailowo oraz telefonicznie przyjmowała zamówienia na urządzenie do filtrowania wody, a wcześniej sprzedawała produkt również na prezentacjach. Jednak przy zakupie rewitalizatora konsument otrzymywał do podpisu umowę o świadczenie usług rozbudowy instalacji wodnej, a w wypadku świadczenia usług obowiązują inne przepisy dotyczące odstąpienia od umowy niż przy zakupie towaru.
Firma instalowała zakupione urządzenie w bardzo krótkim czasie, często nawet tego samego dnia. W umowie znajdowały się postanowienia wyłączające prawo do odstąpienia od niej po wykonaniu usługi.
Jak przypomina UOKiK, zgodnie z ustawą o prawach konsumenta, od umowy sprzedaży zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa oraz na odległość (czyli przez telefon, internet) można odstąpić w terminie 14 dni od jej zawarcia. W myśl tej samej ustawy nie można odstąpić od umowy o świadczenie usług, jeśli usługa została w całości wykonana, a konsument zgodził się na to wiedząc, że utraci prawo do odstąpienia. Jednak z przepisów wynika, że gdy przedsiębiorca sprzedaje towar i jednocześnie wykonuje usługę, stosuje się przepisy dotyczące sprzedaży rzeczy.
Prezes UOKiK przypomina, że zgodnie z ustawą konsumentowi przysługuje prawo do odstąpienia od umów zawieranych z firmą Dannte w terminie 14 dni od zakupu, a przedsiębiorca wprowadzał konsumentów w błąd.
Zobacz także: Wiedzą o tobie wszystko. Jak sklepy śledzą smartfony klientów?
Urząd ustalił, że przedsiębiorca zaprzestał sprzedaży towarów poza lokalem przedsiębiorstwa 1 marca 2018 roku, a w konsekwencji zaniechał również stosowania praktyki wprowadzającej konsumentów w błąd jeszcze przed wszczęciem postępowania. Dało to podstawę do złagodzenia kary, która wyniosła 15 tys. 456 zł.
Przedsiębiorca może odwołać się od decyzji do sądu.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl