Postępowanie Urzędu zaczęło się od skargi konsumenta na to, że Polkomtel dolicza mu opłaty za video streaming, mimo że miał wykupiony pakiet internetowy. Postępowanie przeciwko operatorowi zostało wszczęte pod koniec grudnia 2018 r.
- Potwierdziliśmy, że abonenci nie mogli w pełni korzystać z pakietu, ponieważ ponosili nieuzasadnione opłaty. Wiele osób zawierając umowę było przekonanych, że będą mogli korzystać z wykupionej transmisji danych - mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.
Działania UOKiK, jak wynika z komunikatu, dotyczą ofert: Bezpieczny internet, Nielimitowany internet oraz Pakiet non stop. Urząd ustalił, że konsumenci nie mogli z nich w pełni korzystać, ponieważ Polkomtel od 2013 r. pobierał dodatkowe opłaty za tzw. video streaming, czyli słuchanie radia on-line, oglądanie filmów w internecie lub treści video. Było to 40 groszy za minutę transmisji.
Według urzędu, abonenci powinni mieć dostęp do wszystkich portali w ramach posiadanego pakietu. Wynika to z zasady tzw. otwartego internetu - każdy konsument powinien móc korzystać ze wszystkich jego zasobów na równych i niedyskryminacyjnych warunkach.
Co więcej, dodatkowe opłaty nie były wyszczególnione na fakturze - widniały w pozycji: Połączenia i SMS-y wykonane w kraju. Jak czytamy w komunikacie UOKiK, takie działanie wprowadzało konsumentów w błąd, ponieważ dopiero, gdy ktoś przeanalizował biling, orientował się, że musi zapłacić za usługi multimedialne.
Polkomtel stosował takie praktyki od 2013 do 2017 r.
Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów UOKiK nałożył na Polkomtel karę 50 634 687 zł. Decyzja nie jest prawomocna.
UOKiK zaznacza, że każdy konsument, którego sprawa dotyczy, może powołując się na decyzję UOKiK złożyć reklamację i domagać się zwrotu opłat.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl