"W 2023 r. przeprowadziliśmy kontrole 84 parkingów i 125 myjni samochodowych w całej Polsce. Zweryfikowaliśmy, czy przedsiębiorcy prawidłowo realizują swoje obowiązki dotyczące informowania o cenie. Według danych zgromadzonych przez Inspekcję Handlową blisko 23 proc. sprawdzonych przedsiębiorców nie dba o prawidłowe informowanie konsumentów o cenach świadczonych przez siebie usług" - poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
UOKiK przekazał, że nieprawidłowości dotyczące uwidaczniania cen zostały stwierdzone w przypadku 26 parkingów i 22 myjni - łącznie u 48 przedsiębiorców. Urząd podkreślił, że głównym problemem na parkingach jest umieszczanie cen usług w taki sposób, że są one nieczytelne dla wjeżdżających kierowców.
Zarówno w myjniach, jak i na parkingach, stwierdziliśmy brak cenników lub nieuwzględnienie cen wszystkich usług. Zdarza się również, że przedsiębiorcy prezentują ceny w sposób budzący wątpliwości, np. w formie "od..." lub "od… do…". Tymczasem cena musi być jednoznaczna dla konsumenta - ma prawo wiedzieć, ile dane usługi kosztują, aby móc świadomie wybrać te, z których chce skorzystać - wyjaśnia UOKiK.
Urząd przypomniał, że za brak należytego informowania konsumentów o cenach świadczonych usług przedsiębiorcy grozi kara do 20 tys. zł.
Posypały się kary
"W efekcie kontroli ponad połowa przedsiębiorców, u których stwierdziliśmy nieprawidłowości podjęła dobrowolne działania naprawcze. Na 32 przedsiębiorców nałożyliśmy kary pieniężne na łączną kwotę ok. 40 tys. zł. W sześciu przypadkach odstąpiliśmy od nałożenia kary ze względu na znikomą wagę naruszeń oraz fakt, że przedsiębiorcy zaprzestali stosowania zakwestionowanych praktyk" - poinformował urząd.