Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. MWL
|

Ustawa o elektromobilności. Senat za nowelizacją. Co zmieni dla samochodów elektrycznych?

8
Podziel się:

Senat zagłosował za nowelizacją ustawy o elektromobilności wraz z poprawkami. Zmiany dotyczą m.in. nowych zasad tworzenia stref czystego transportu w gminach. Odsuwają też w czasie kryteria ws. udziału niskoemisyjnych pojazdów we flocie spółek samorządowych. Za nowelą wraz z poprawkami głosowało 98 senatorów, nikt nie był przeciw, nikt się nie wstrzymał. Teraz nowelizacja wróci do Sejmu.

Ustawa o elektromobilności. Senat za nowelizacją. Co zmieni dla samochodów elektrycznych?
Nowelizacja ustawy o elektromobilności ma m.in. ułatwić montaż ładowarek dla samochodów elektrycznych w garażach budynków wielorodzinnych. (Adobe Stock, ©Michael Flippo - stock.adobe.com)

Zaproponowana przez Senat zmiana regulacji dotyczących stref czystego transportu zakłada, że samorządy, ustanawiając takie strefy i wyznaczając ograniczenia we wjeździe do nich, kierować się mają normami emisji spalin (normami Euro).

Inna poprawka zrównuje prawa administracji publicznej z samorządową w kwestii posiadania we flocie odpowiedniej liczby pojazdów niskoemisyjnych i zeroemisyjnych. Zgodnie z nią, do 1 stycznia 2024 r. wydłuża się okres, w którym samorządy - tak jak GDDKiA - nie będą musiały spełniać kryterium posiadania odpowiedniej liczby pojazdów niskoemisyjnych przy wykonywaniu zadań.

Zobacz także: "Mój Elektryk". Ponad 18 tys. zł dopłaty na zakup auta

Ustawa o elektromobilności. Nowelizacja. Zasady tworzenia stref czystego transportu

Nowe przepisy zakładają m.in. możliwość ustanawiania stref czystego transportu we wszystkich gminach, niezależnie od liczby mieszkańców. Nowela rozszerza katalog pojazdów zwolnionych z zakazu wjazdu do takich stref o specjalistyczne pojazdy Głównego Inspektora Ochrony Środowiska, inne niż wykorzystywane wyłącznie do przewozu osób, a realizujące ustawowe zadania związane z ochroną ludności, bezpieczeństwem pożarowym i utrzymaniem porządku publicznego.

Nowelizacja przewiduje też, iż mając prawo jazdy kat. B będzie można prowadzić elektryczne auta dostawcze o masie do 4250 kg zamiast 3500 kg. Związane jest to z dodatkową masą baterii.

Instalacja ładowarki samochodów elektrycznych w bloku. Co zmienia ustawa o elektromobilności?

Nowela reguluje też procedury instalacji punktów poboru energii w budynkach wielorodzinnych. Przepisy mają ułatwić montaż punktów ładowania samochodów elektrycznych na wniosek mieszkańców danego budynku. Określa się przypadki, w jakich wspólnota mieszkaniowa czy spółdzielnia może wydać decyzję odmowną odnośnie do instalacji prywatnego punktu poboru energii przez mieszkańca oraz przyłączenia go do sieci poprowadzonej w nieruchomości. W przypadku budynków posiadających status zabytków trzeba uzyskać zgodę konserwatora zabytków.

Nowe prawo daje też możliwość udzielania wsparcia finansowego w przypadku, gdy przedsiębiorca nie kupuje pojazdu, a korzysta z leasingu.

W nowych przepisach pojawia się też definicja roweru wspomaganego elektrycznie, co ma umożliwić rozwój i wsparcie bardziej zróżnicowanych pojazdów elektrycznych. Wprowadzono także niezbędne modyfikacje pojęcia i rozwiązania dotyczące planowanego powstania infrastruktury tankowania wodoru. W uzasadnieniu wskazano, że wprowadzenie regulacji w zakresie wodoru jest konieczne, gdyż zakłada się, że nowe paliwo alternatywne znajdzie w niedalekiej przyszłości zastosowanie w różnych segmentach gospodarki w ramach zorganizowanych flot pojazdów, w logistyce przemysłowej oraz w transporcie publicznym.

Ponadto, nowela umożliwi wprowadzenie do polskiego prawa kilku dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady, w tym: dyrektywy z 20 czerwca 2019 w sprawie promowania ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów transportu drogowego, z 5 czerwca 2019 r. w sprawie wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej oraz dyrektywy z 30 maja 2018 r. ws. charakterystyki energetycznej budynków i dyrektywy w sprawie efektywności energetycznej.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(8)
WYRÓŻNIONE
Elektro-apart...
3 lata temu
Zamiast marnować setki milionów na dopłacanie bogatym do obcych aut elektrycznych, niech rząd rozda te pieniądze dopłacając 90% do pomp ciepła i pieców gazowych. A powietrze będzie o wiele czystsze.
Elektro-apart...
3 lata temu
Czy tego chcemy? Te wielkie pieniądze które zamierza rząd stracić na finansowanie obcych pojazdów to szaleństwo. Promowanie i dopłacanie do aut elektrycznych to wielka strata. A co gorsza to wprowadzanie społecznej elektro-segregacji ludzi. W ciągu 10 lat powstanie liczna grupa bogatych z elektrycznymi autami i reszta 90% biednych. Tych biednych wypcha się z ich pojazdami, na mocy tworzenia stref czystości. Potem będą zmuszeni nawet pozbyć się starych spalinowych aut. Za 20 lat będą dwie grupy społeczne: 20% bogatych i superbogatych z urzędowo wolnymi przestrzeniami transportu i 80% biednych jeżdżących na skuterach, hulajnogach, rowerach, autobusach, pieszych - wszyscy marzący o samochodzie. Dzisiaj szaleństwo elektro aparthaidu można jeszcze zatrzymać.
obserwator
3 lata temu
nowych zasad tworzenia stref czystego transportu w gminach? Przecież te samochody ładuje się prądem wyprodukowanym z węgla! Do tego ilość energii zużyta przy ładowaniu jest mniejsza o 20% od odzyskanej. Produkcja ogniw litowych pochłonęła energię ale ich utylizacja jest bardzo trudna i wymaga zaawansowanej technologii oraz znów zużytej energii. W praktyce utylizacja będzie wyglądać tak jak aku kwasowych 60 cm po ziemia . Takim pojazdom daje się przywileje o to są bardziej toksyczne pojazdy od tych spalinowych
NAJNOWSZE KOMENTARZE (8)
Leszek
3 lata temu
Jak na nasze warunki elektryfikacja nie jest dobrym pomysłem. Przecież prąd nie bierze się znikąd. U nas już lepiej mieć spalinowy samochód, czy pełną hybrydę jak mój prius, bo on nie potrzebuje ładowania z zewnętrznych źródeł, sam odzyskuje energię
Warszawa
3 lata temu
Mam już panele i BMW i3 elektryczne. Jazda za darmo w tych czasach to wielki przywilej :):) brawo ja.
obserwator
3 lata temu
nowych zasad tworzenia stref czystego transportu w gminach? Przecież te samochody ładuje się prądem wyprodukowanym z węgla! Do tego ilość energii zużyta przy ładowaniu jest mniejsza o 20% od odzyskanej. Produkcja ogniw litowych pochłonęła energię ale ich utylizacja jest bardzo trudna i wymaga zaawansowanej technologii oraz znów zużytej energii. W praktyce utylizacja będzie wyglądać tak jak aku kwasowych 60 cm po ziemia . Takim pojazdom daje się przywileje o to są bardziej toksyczne pojazdy od tych spalinowych
Elektro-apart...
3 lata temu
Zamiast marnować setki milionów na dopłacanie bogatym do obcych aut elektrycznych, niech rząd rozda te pieniądze dopłacając 90% do pomp ciepła i pieców gazowych. A powietrze będzie o wiele czystsze.
Elektro-apart...
3 lata temu
Czy tego chcemy? Te wielkie pieniądze które zamierza rząd stracić na finansowanie obcych pojazdów to szaleństwo. Promowanie i dopłacanie do aut elektrycznych to wielka strata. A co gorsza to wprowadzanie społecznej elektro-segregacji ludzi. W ciągu 10 lat powstanie liczna grupa bogatych z elektrycznymi autami i reszta 90% biednych. Tych biednych wypcha się z ich pojazdami, na mocy tworzenia stref czystości. Potem będą zmuszeni nawet pozbyć się starych spalinowych aut. Za 20 lat będą dwie grupy społeczne: 20% bogatych i superbogatych z urzędowo wolnymi przestrzeniami transportu i 80% biednych jeżdżących na skuterach, hulajnogach, rowerach, autobusach, pieszych - wszyscy marzący o samochodzie. Dzisiaj szaleństwo elektro aparthaidu można jeszcze zatrzymać.