Zgodnie z opublikowaną oceną skutków regulacji projektu, roczny koszt rozwiązań zawartych w projekcie specustawy może wynieść od 1,819 mld do 3,471 mld zł. W OSR czytamy, że wyliczenia skutków finansowych projektu zostały przyjęte dla liczby uchodźców wahającej się od 486 tys. do 972 tys., z czego dzieci od 95 tys. do 190 tys.
Projektodawcy wyliczyli, że roczne skutki dla świadczeń rodzinnych, świadczenia wychowawczego, świadczenia dobry start, rodzinnego kapitału opiekuńczego, dofinansowania obniżenia opłaty rodzica za pobyt dziecka w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna przy maksymalnej prognozowanej liczbie uchodźców wyniosą blisko 2 mld 280 mln zł.
Z kolei roczne skutki dla pomocy społecznej miałby wynieść 726 mln zł.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Ustawa o pomocy dla Ukraińców
W OSR dodano, że jeśli chodzi o jednorazowe świadczenie (w wysokości 300 zł), to wydatki sięgałyby 291,6 mln zł.
Projektodawcy wyliczają ponadto, że 24,8 mln zł miałoby trafić na pomoc psychologiczną. Szacowany koszt realizacji zadań na rzecz cudzoziemców z niepełnosprawnością z Ukrainy finansowanych przez PFRON wyniósłby 130 mln zł.
W ocenie skutków regulacji dodano jeszcze koszty związane z kształceniem i wychowaniem ukraińskich dzieci. Miesięczny koszt przy 200 tys. dzieci oszacowano na 336,6 mln zł. Przy 150 tys. jest to 252 mln, a przy 100 tys. - 168 mln zł. Koszty te — jak podano — obliczono przy założeniu, że 90 proc. uczniów będzie korzystać z dodatkowej nauki języka polskiego.