Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. PRC
|

Używane elektryki z dopłatą. Program ma ruszyć jesienią

17
Podziel się:

Nowy pogram dopłat do kupna używanych samochodów elektrycznych powinien ruszyć jesienią 2024 r. - przekazała w rozmowie prezes NFOŚiGW Dorota Zawadzka-Stępniak. Dodała, że zgodnie z rewizją KPO, która musi zostać jeszcze zaakceptowana przez KE, na ten cel ma trafić blisko 1,6 mld zł.

Używane elektryki z dopłatą. Program ma ruszyć jesienią
Nowy pogram dopłat do kupna używanych samochodów elektrycznych (WP, Michał Zieliński)

Pod koniec kwietnia minister funduszy i rozwoju regionalnego Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz zapowiedziała, że jeszcze w tym roku ruszy program dopłat do używanych elektryków - przygotowany przez resort klimatu i środowiska - i który byłby finansowany z Krajowego Planu Odbudowy. Informowano, że program ma zastąpić podatek od posiadania samochodów spalinowych jako warunek uruchomienia środków na elektromobilność z KPO.

Zapowiedź przyszłego programu wzbudziła dyskusję, ponieważ przewidywać ma on dopłaty do kupna używanych elektryków.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Relacja z wydarzenia Future of Payments 2024

Czekamy na akceptację z Brukseli

Prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) Dorota Zawadzka-Stępniak podkreśliła, że aby program ruszył, w pierwszej kolejności Komisja Europejska musi zaakceptować rewizję polskiego KPO, którą pod koniec kwietnia przyjął rząd.

- Czekamy na akceptację rewizji KPO, co miałoby się wydarzyć w lipcu. Jeśli Komisja zatwierdzi rewizję pilnie przystąpimy do opracowywania nowego programu dopłat do elektryków; zaczniemy też konsultacje z rynkiem - zapowiedziała.

Pytana o to, kiedy mógłby ruszyć program, szefowa NFOŚiGW oceniła, że powinno się to stać jesienią br. Jednakże termin ten może ulec zmianie (wydłużeniu) ze względu na toczące się dyskusje dot. warunków dofinansowania.

Ile wyniesie dotacja?

Założenia programu - zgodnie z przyjętą rewizją KPO - zakładają dotacje do zakupu, leasingu lub wynajmu długoterminowego pojazdów zeroemisyjnych. Dodała, że w przypadku zakupu używanych elektryków dotacja ma wynieść nie więcej niż 40 tys. zł dla osoby fizycznej. W przypadku leasingu czy wynajmu długoterminowego wysokość wsparcia nie będzie mogła przekroczyć wielkości opłaty wstępnej i w przypadku nowych samochodów to będzie 225 tys. zł w przypadku używanych 150 tys. zł. Pojazd używany nie będzie mógł być starszy niż 4 lata.

Zawadzka-Stępniak przyznała, że dyskusje dotyczą m.in. tego, czy 4-leni używany elektryk można nazwać "starym pojazdem". Chodzi o to, by program nie przyczynił się do wzrostu importu do Polski samochodów, które trzeba będzie wkrótce wymieniać.

"Części organizacji umiarkowanie się podoba pomysł dopłat do czteroletnich elektryków w kontekście żywotności baterii. Pojawia się obawa, że możemy do kraju zacząć sprowadzać pojazdy, które są już u kresu swojej żywotności. Pytanie, które sobie obecnie zadajemy jest takie, jak się zabezpieczyć przed taką sytuacją, że wprowadzamy na rynek samochody, które zaraz będą musiały być wymieniane, a my do tego dopłacamy. Pracujemy nad tym" - powiedziała.

Zgodnie z KPO na nowy program dopłat do elektryków ma być przeznaczonych 374 mln euro, czyli prawie 1,6 mld zł.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(17)
WYRÓŻNIONE
mmbrdr
5 miesięcy temu
Czyli odpady do Polski. Żywotność baterii ograniczona. Niemcy będą mogli utylizować szkodliwe odpady w Polsce, a całe społeczeństwo będzie za to płacić. Głupota w tym przypadku to feminizm.
echo
5 miesięcy temu
Przecież to skandal! tyle kasy za elektrozłom i to z budżetu!
Ekonom
5 miesięcy temu
No i proszę - zalegajace niemieckie parkingi przy fabrykach będą pustoszeć za nasze pieniądze - super; PIS to przewidział
NAJNOWSZE KOMENTARZE (17)
EV6
4 miesiące temu
Ręce mi opadają jak czytam te komentarze, czy któreś z was chociaż raz siedziało w aucie elektrycznym? Mam elektryka od 2,5 lat, zrobiłem nim 90000 km, obecnie jego baterie mają 97% sprawności. W tym czasie jedynie co trzeba było zrobić to wymienić 2x filtr kabinowy, zero jakichkolwiek awarii. Piszecie a zielonego pojęcia nie macie. Dofinansowanie dla używanych aut uważam za genialny pomysł, jest to możliwość kupienia porządnego auta, które długo pojeździ i będzie tanie w eksploatacji a nie awaryjnego kopciucha.
katarzyna
4 miesiące temu
Szczerze mówiąc przymierzam się od dawna do zakupu elektryka, może uda się skorzystać z takiego programu więc jestem zainteresowana. Od razu też ładowarkę lenergizee bym sobie kupiła żeby ładować to auto w domu.
ted
5 miesięcy temu
To dzieje się naprawdę? Dostaliśmy KPO po to żeby z tej kasy dopłacać Polakom do zakupu niechcianych i zdezelowanych elektryków z Niemiec?
ted
5 miesięcy temu
Gdzie logiczne myslenie , brac pozyczke przez panstwo aby doplacac do samochodow u kresu zywotnosci,-za dwa lata bateria pada i mamy sprowadzony zlom.
Bo już
5 miesięcy temu
Nikt ich nie chce to będą dopłacać bogatym będą mieli nowy gadżet za my będziemy płacić większe podatki. He he