Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. TOS
|

Via Baltica. Jest zgoda na realizację ostatniego odcinka ekspresówki

18
Podziel się:

Jest zielone światło dla odcinka Podborze - Śniadowo drogi ekspresowej Via Baltica. W czwartek wojewoda mazowiecki wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Był to ostatni odcinek, który do tej pory takiej zgody nie miał. W najbliższych dniach plac budowy zostanie przekazany wykonawcy. Droga ma być oddana do ruchu pod koniec 2023 roku.

Via Baltica. Jest zgoda na realizację ostatniego odcinka ekspresówki
Via Baltica. Jest zgoda na realizację ostatniego odcinka ekspresówki (GDDKiA)

W ramach budowy odcinka S61 Podborze - Śniadowo powstanie 19,46 km drogi ekspresowej S61, przebudowane zostaną też 3 kilometry drogi ekspresowej S8 w okolicy Ostrowi Mazowieckiej. To tam powstanie strategiczny, nowy węzeł Podborze, łączący dwie drogi ekspresowe - S8 i S61. Z drugiej strony odcinek połączy się z użytkowanym od połowy lipca bieżącego roku fragmentem Via Baltiki Śniadowo - Łomża Południe.

Nowy odcinek gotowy za dwa lata

Na początek trzeba będzie dokonać niezbędnych wycinek drzew i rozbiórek zabudowań kolidujących z powstającą drogą - informują drogowcy z GDDKiA. Kiedy tylko pogoda pozwoli, ruszą pierwsze roboty ziemne. Zgodnie z harmonogramem za dwa lata droga ma być oddana do ruchu.

Budowany fragment będzie miał nawierzchnię asfaltową i zostanie przystosowany do najcięższego ruchu. Będzie się składał z dwóch jezdni, po dwa pasy ruchu każda, do tego powstanie pas awaryjny i 5-metrowy pas rozdziału.

Zobacz także: Zerowy VAT na żywność. "Od inflacji jest RPP, a nie fiskus"

Oprócz węzła Podborze, powstanie też węzeł Komorowo na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 677 (Ostrów Mazowiecka - Łomża). Przewidziane zostały także dwa Miejsca Obsługi Podróżnych – Sulęcin Wschód i Zachód. Na całym odcinku wybudowanych zostanie 26 obiektów inżynierskich, w tym przejścia dla zwierząt.

Jak przypomina GDDKiA, Pierwsza umowa z poprzednim wykonawcą (Rubau) została rozwiązana w maju 2019 roku. Firma nie uzyskała decyzji ZRID w przewidzianym kontraktowo terminie, więc drogowcy odstąpili od umowy. Po przeprowadzeniu nowego przetargu, 21 listopada 2019 roku wyłoniony został nowy wykonawca (Polaqua). Umowa w systemie Projektuj i buduj została podpisana 8 stycznia 2020 roku, a wartość tego kontraktu to 749,96 mln zł.

Nowy wykonawca przygotował dokumentację do wniosku o decyzję ZRID i złożył wniosek 15 września 2020 roku, na dwa miesiące przed umownym terminem. Niestety, najpierw ze względu na pandemię, a potem wątpliwości co do długości ekranów akustycznych, wydanie decyzji przeciągnęło się do grudnia bieżącego roku.

Via Baltica jest częścią europejskiej trasy E67, która zaczyna się w Czechach i biegnie przez Polskę, Litwę, Łotwę i Estonię aż do Finlandii. Trasa E67 na odcinku od Helsinek do Warszawy nazywana jest Via Baltiką.

Nie tylko Via Baltica

To nie pierwsza ważna informacja, dotycząca inwestycji w drogi ekspresowe w tym tygodniu. Od poniedziałku można już korzystać z nowych 30 kilometrów drogi ekspresowej S19 Via Carpatia. Do użytku oddane zostały trzy odcinki - od węzła Rudnik nad Sanem do węzła Łowisko.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zapowiedział, że za kilkanaście dni oddane będą kolejne odcinki Via Carpatia. - Do kwietnia przyszłego roku pojedziemy tą trasą z Rzeszowa do Lublina. Natomiast w 2024 dojedziemy już z Rzeszowa do Białegostoku – obiecywał.

Na Podkarpaciu kierowcy korzystają już z niemal 68 kilometrów S19. Ponad 47 km tej trasy jest w realizacji, a niemal 54 km w przygotowaniu.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(18)
WYRÓŻNIONE
KACZYZM to zł...
3 lata temu
Czyli porty na Litwie i Łotwie mogą spokojnie się rozbudowywać, bo dzięki Polsce i słynnej inwestycji PiSowskiej będą mogli rozwozić kontenery po całej Europie. Ciekaw jestem dlaczego PiS tak nie dba o polskie porty i stocznie w Trójmieście, Szczecinie i Świnoujściu? Dlaczego przez 25 lat A1 nie została jeszcze ukończona, a autostrada dla Litwy i Łotwy "pyk" i jest gotowa. Jedynie domyślać się można, że PiS jest finansowany z funduszy pochodzących ze wschodu, ale żeby tak beszczelnie olewać Polskę i polską gospodarkę?
BYWALEC
3 lata temu
Brawo. Tak trzymac. Trzeba jednak pamietac, ze S8 przez Warszawe to KOSZMAR i dopoki nie ruszy budowa nowej wylotowki na Gdansk oraz duzej obwodnicy Warszawy to bedzie jeszcze gorzej na moscie Grota, ktory i tak juz obsluguje ruch 150 tys pojazdow na dobe.
asdf
3 lata temu
Warszawka stanie w korkach. S8 przechodząca co kilka km z 2x2 na 2x3, a przede wszystkim most w standardzie 2x2 to porażka. Od Ostrowi już powinni zacząć przebudowę w kierunku Wawy na 2x3, albo przebudować DK50 na S50.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (18)
marco polo
3 lata temu
Jak PO-KOD nie zacznie wysadzać stacji benzynowych Orlenu ,nowo otwartych dworców PKP i posterunków policji , nie zacznie atakować kolaborantów budujących drogi i autostrady , wykonywać wyroki na posłusznych władzy emerytów, sprzedajnych, za 13 i 14 emeryturę,i rewaloryzację wyższą niż 7-8 zł roczne/jak za PO bywało/to nigdy do władzy je wrócą....
kierowca
3 lata temu
A obwodnicę Ursynowa to nieudacznicy kiedy oddadzą do użytku ?
asdf
3 lata temu
Warszawka stanie w korkach. S8 przechodząca co kilka km z 2x2 na 2x3, a przede wszystkim most w standardzie 2x2 to porażka. Od Ostrowi już powinni zacząć przebudowę w kierunku Wawy na 2x3, albo przebudować DK50 na S50.
sdfgj dghj
3 lata temu
Po co nam drogi do Rygi z Aten czy Pragi???? Nalezalo walczyc o droge GSG do Aten Pragi Budapesztu czy Splitu
BYWALEC
3 lata temu
Brawo. Tak trzymac. Trzeba jednak pamietac, ze S8 przez Warszawe to KOSZMAR i dopoki nie ruszy budowa nowej wylotowki na Gdansk oraz duzej obwodnicy Warszawy to bedzie jeszcze gorzej na moscie Grota, ktory i tak juz obsluguje ruch 150 tys pojazdow na dobe.