W ramach budowy odcinka S61 Podborze - Śniadowo powstanie 19,46 km drogi ekspresowej S61, przebudowane zostaną też 3 kilometry drogi ekspresowej S8 w okolicy Ostrowi Mazowieckiej. To tam powstanie strategiczny, nowy węzeł Podborze, łączący dwie drogi ekspresowe - S8 i S61. Z drugiej strony odcinek połączy się z użytkowanym od połowy lipca bieżącego roku fragmentem Via Baltiki Śniadowo - Łomża Południe.
Nowy odcinek gotowy za dwa lata
Na początek trzeba będzie dokonać niezbędnych wycinek drzew i rozbiórek zabudowań kolidujących z powstającą drogą - informują drogowcy z GDDKiA. Kiedy tylko pogoda pozwoli, ruszą pierwsze roboty ziemne. Zgodnie z harmonogramem za dwa lata droga ma być oddana do ruchu.
Czytaj też: Via Baltica. "Droga o oddziaływaniu europejskim". Rząd zapewnia, że prace idą zgodnie z planem
Budowany fragment będzie miał nawierzchnię asfaltową i zostanie przystosowany do najcięższego ruchu. Będzie się składał z dwóch jezdni, po dwa pasy ruchu każda, do tego powstanie pas awaryjny i 5-metrowy pas rozdziału.
Oprócz węzła Podborze, powstanie też węzeł Komorowo na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 677 (Ostrów Mazowiecka - Łomża). Przewidziane zostały także dwa Miejsca Obsługi Podróżnych – Sulęcin Wschód i Zachód. Na całym odcinku wybudowanych zostanie 26 obiektów inżynierskich, w tym przejścia dla zwierząt.
Jak przypomina GDDKiA, Pierwsza umowa z poprzednim wykonawcą (Rubau) została rozwiązana w maju 2019 roku. Firma nie uzyskała decyzji ZRID w przewidzianym kontraktowo terminie, więc drogowcy odstąpili od umowy. Po przeprowadzeniu nowego przetargu, 21 listopada 2019 roku wyłoniony został nowy wykonawca (Polaqua). Umowa w systemie Projektuj i buduj została podpisana 8 stycznia 2020 roku, a wartość tego kontraktu to 749,96 mln zł.
Nowy wykonawca przygotował dokumentację do wniosku o decyzję ZRID i złożył wniosek 15 września 2020 roku, na dwa miesiące przed umownym terminem. Niestety, najpierw ze względu na pandemię, a potem wątpliwości co do długości ekranów akustycznych, wydanie decyzji przeciągnęło się do grudnia bieżącego roku.
Via Baltica jest częścią europejskiej trasy E67, która zaczyna się w Czechach i biegnie przez Polskę, Litwę, Łotwę i Estonię aż do Finlandii. Trasa E67 na odcinku od Helsinek do Warszawy nazywana jest Via Baltiką.
Nie tylko Via Baltica
To nie pierwsza ważna informacja, dotycząca inwestycji w drogi ekspresowe w tym tygodniu. Od poniedziałku można już korzystać z nowych 30 kilometrów drogi ekspresowej S19 Via Carpatia. Do użytku oddane zostały trzy odcinki - od węzła Rudnik nad Sanem do węzła Łowisko.
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zapowiedział, że za kilkanaście dni oddane będą kolejne odcinki Via Carpatia. - Do kwietnia przyszłego roku pojedziemy tą trasą z Rzeszowa do Lublina. Natomiast w 2024 dojedziemy już z Rzeszowa do Białegostoku – obiecywał.
Na Podkarpaciu kierowcy korzystają już z niemal 68 kilometrów S19. Ponad 47 km tej trasy jest w realizacji, a niemal 54 km w przygotowaniu.