Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. TOS
|

Via Carpatia. Adamczyk zachwala projekt: "priorytet dla wielu krajów"

21
Podziel się:

- Via Carpatia to oś transportowa, której budowa jest nie tylko priorytetem Polski, ale stała się nim już dla wielu rządów krajów w jej zasięgu - przekonuje minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Jak dodał, teraz czas na podobną trasę prowadzącą na południe, ale tym razem kolejową.

Via Carpatia. Adamczyk zachwala projekt: "priorytet dla wielu krajów"
Via Carpatia w Polsce ma mieć około 700 km (GDDKiA)

Jak zachwalał w środę podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu Andrzej Adamczyk, według prezydent Grecji Kateriny Sakielaropulu Via Carpatia dla Greków to "droga życia". Tak grecka polityk miała mówić na ostatnim szczycie Trójmorza w Sofii.

- To samo powtórzyli prezydent Bułgarii, prezydent Andrzej Duda, ministrowie transportu państw, przez które ona przebiega, ale nie tylko, bo Via Carpatia w całym swoim pakiecie to szereg odgałęzień, które budują tę sieć, która jest w konsekwencji nadzieją na uruchomienie tego olbrzymiego generatora rozwoju gospodarczego tej części Europy – przypomniał.

Minister w tym kontekście wymienił przedsięwzięcia dotyczące połączeń południkowych w Polsce: trasę S3, łączącą się dziś z gazoportem, która powinna dotrzeć do Czech w 2023 r. czy przewidywane do udrożnienia w 2022 r. połączenie odcinków autostrady A1 między Łodzią i Częstochową.

Zobacz także: Szef będzie wiedział o szczepieniu. "Dobre rozwiązanie, ale rząd musi wprowadzić coś jeszcze"

- Szczególnie brać pod uwagę będą brali ten projekt logistycy, którzy układają sieci transportowe przez Polskę – zaakcentował Adamczyk. Wspomniał też o drodze ekspertowej S1 od lotniska Katowice do granicy w Zwardoniu. Minister powiedział, że ma nadzieję na jej ukończenie w 2024 r.

Mówiąc o poszczególnych etapach realizacji całej trasy S19, będącej w Polsce liczącym 710 km głównym kręgosłupem Via Carpatia, minister infrastruktury przypomniał, że niektóre jej odcinki już funkcjonują, a w najbliższych miesiącach powinny zostać oddane inwestycje tworzące połączenie między Rzeszowem i Lublinem.

Teraz czas na kolej?

- Ogłaszamy przetargi, podpisujemy umowy. Celem jest przełom 2025/26 – to Via Carpatia, która wtedy w Polsce będzie zrealizowana. Ale cieszę się, że Via Carpatia to również priorytet wielu rządów, przez które ta trasa przebiega, czy przebiegają przez nie jej odnogi; chociażby przykład Ukrainy: wielkie wyzwanie Go Highway – połączenie Odessy z portami Trójmiasta – wskazał.

Zwrócił również uwagę na kwestię połączeń kolejowych: zaapelował o upowszechnienie w świadomości projektu Rail Carpatia. Podkreślił, że tego dnia spotkał się z ministrem transportu Słowacji Andrejem Doležalem.

- Wymieniliśmy informacje i umówiliśmy się na kolejne działania – i tak pracujemy z kolegami z Litwy, z Łotyszami, Estończykami, Węgrami, Bułgarami, Rumunami, Grekam – zapewnił minister infrastruktury.

Wielka oś komunikacyjna

Via Carpatia ma w założeniu połączyć polskie i litewskie porty nadbałtyckie z portami Morza Czarnego, Egejskiego i Adriatyku oraz leżącymi wewnątrz tego obszaru centrami dystrybucyjno-logistycznymi.

"W dłuższej perspektywie szlak pozytywnie wpłynie na zwiększenie atrakcyjności Europy Środkowo-Wschodniej jako miejsca do lokowania inwestycji. Efektem tego będzie wzrost zatrudnienia, a także na zwiększenie się wymiany handlowej i mobilności obywateli" - przewiduje GDDKiA.

Szlak ten ma też przyczynić się do rozwoju wschodniej części Polski i pomóc w "nadrabianiu opóźnień w rozwoju nowoczesnego systemu infrastruktury transportowej, wynikających z trudnej historii naszej części Europy".

Via Carpatia w Polsce ma mieć około 710 km. Według danych GDDKiA z maja w eksploatacji jest nieco ponad 75 km tej trasy, a zgodnie z wrześniowymi informacjami drogowców w fazie realizacji jest już 470 km.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(21)
WYRÓŻNIONE
dars
3 lata temu
Dostęp do portów w Kłajpedzie i w Rydze nie jest w polskim interesie, chyba że się mylę. Najważniejsze dostęp do polskich portów, trójmiasto, Szczecin, poszerzać drogi, zwiększać przepustowość tutaj klucz do sukcesów polskich portów.
jjj
3 lata temu
Gorące podziękowania dla pana ministra od Litwinów z Kłajpedy :))
So ?
3 lata temu
Polska buduje bardzo do bry dojad do portów krajów nadbaltyckich. A co na to Trójmiasto ?
NAJNOWSZE KOMENTARZE (21)
PiS
3 lata temu
Z czego to będą budować jak UE nie da pieniędzy ,może kolejny podatek - nie podatek danina bo takie modne za PiSu
Pomorze
3 lata temu
A trójmiejskie porty bez autostrady na zachód, obwodnica Trójmiasta już ,,uklekła ,, od ruchu pojazdów. Estakada Kwiatkowskiego ledwo dyszy. A autostrada na południe zaczyna się poza Trojmiastem czyli w Pruszczu gdańskim. Porty mają się riz3ikac tylko jak....
K222
3 lata temu
Na dokończenie Via Carpatia pieniądze dala unia.wiec dobrze przypisać sobie zasługi cały pis
So ?
3 lata temu
Polska buduje bardzo do bry dojad do portów krajów nadbaltyckich. A co na to Trójmiasto ?
Patriota
3 lata temu
A celami z ściany wschodniej w końcu dostaną lewy pas. W tym roku nad morze ciągnęły hordy pajaców z rejestracjami K i R i prawie każdy lewym pasem na A1 swoimi opłaci i audikami z minionej epoki.
...
Następna strona