Pierwszy z trzech oddanych w poniedziałek odcinków, Rudnik nad Sanem – Nisko, ma długość 6,4 km. Wykonawcą inwestycji było konsorcjum firm Strabag (lider) i Strabag Infrastruktura Południe (partner). Umowę na realizację odcinka podpisano w czerwcu 2018 r. na kwotę ponad 196,3 mln zł.
W ramach inwestycji wybudowano dwa węzły drogowe: Rudnik nad Sanem i Nisko, sześć wiaduktów, w tym przejścia dla zwierząt dużych i średnich górą i dołem i sześć przepustów.
Wyrobili się przed terminem
Drugi odcinek, z którego mogą od poniedziałku korzystać kierowcy, to Nisko-Jeżowe. Ma długość 11,5 km. Wykonawcą prac było konsorcjum firm Mostostal Warszawa (lider) i Acciona Construcciones (partner). Umowa na realizację odcinka została podpisana w listopadzie 2018 r. i opiewała na kwotę ponad 272,6 mln zł. Jak podkreśliła rzeczniczka prasowa rzeszowskiego oddziału GDDKiA Joanna Rarus, odcinek ten oddany został przed terminem. Termin umowny mija bowiem w maju 2022 r.
Wykonawca, oprócz samej drogi, wybudował również trzy wiadukty nad drogą ekspresową, sześć przejść dla zwierząt, dziewięć przepustów dla celów ekologicznych, a także Miejsca Obsługi Podróżnych Podgórze i Jeżowe.
Trzeci oddany w poniedziałek odcinek to Jeżowe-Łowisko, który ma 10,3 km długości. Wykonawcą prac był Budimex, a wartość podpisanej w sierpniu 2018 umowy wynosiła niemal 336 mln zł.
W ramach inwestycji wybudowano dwa węzły drogowe (Jeżowe i Nowa Sarzyna), a także siedem wiaduktów, pięć mostów, przejście dla zwierząt górą, przejście dla zwierząt dołem oraz pięć przepustów o funkcji ekologicznej.
Droga ekspresowa S19 będzie częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Na Podkarpaciu będzie miała docelowo długość ok. 169 km.
Nowe odcinki jeszcze w tym roku. Minister obiecuje
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zapowiedział w poniedziałek, że za kilkanaście dni oddane będą kolejne odcinki Via Carpatia. - Do kwietnia przyszłego roku pojedziemy tą trasą z Rzeszowa do Lublina. Natomiast w 2024 dojedziemy już z Rzeszowa do Białegostoku – obiecywał.
Na Podkarpaciu kierowcy korzystają już z niemal 68 kilometrów S19. Ponad 47 km tej trasy jest w realizacji, a niemal 54 km w przygotowaniu.
Via Carpatia ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Ma docierać m.in. do rumuńskiego portu w Konstancy nad Morzem Czarnym oraz greckich Salonik nad Morzem Egejskim.