Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie.
To właśnie na Podkarpaciu powstanie prawie kilometrowy tunel na 6,4-kilometrowym odcinku pomiędzy Lutczą i Domaradzem. Jak informuje GDDKiA, dwunawowy tunel pod górą Hyb będzie dużym wyzwaniem.
Specyficzne ukształtowanie terenu Karpat skutkuje występowaniem obszarów osuwiskowych i tzw. predysponowanych osuwiskowo. Góry zbudowane są głównie z serii zlepieńców, piaskowców i łupków ilastych nazywanych fliszem karpackim.
W ramach rozpoznania geologicznej budowy podłoża wykonano więc badania geofizyczne, wiercenia i sondowania. Ponadto prowadzono monitoring osuwisk (wgłębny i powierzchniowy).
Estakady i lądowiska dla helikopterów
Na trasie powstaną także: estakada, trzy mosty, pięć wiaduktów drogowych, przejście górne dla średnich zwierząt, a także szereg obiektów w ciągu dodatkowych jezdni.
Powstanie również Obwód Drogowy w Domaradzu. Jego częścią będzie Centrum Zarządzania Tunelami obsługujące tunele wybudowane w ciągu drogi ekspresowej S19 w województwie podkarpackim. Na potrzeby akcji ratunkowych wykonane zostaną także dwa całodobowe lądowiska dla śmigłowców LPR.
Ponadto droga zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska.
Ponad 4 lata
Budowa nowego fragmentu Via Carpatii zajmie sporo czasu. "Planujemy, że prace projektowe i roboty budowlane zostaną ukończone w ciągu maksymalnie 51 miesięcy od daty podpisania umowy" - przyznaje GDDKiA.
Wykonawcy składający oferty w przetargu mogą jednak zaoferować skrócenie tego terminu. Nie może być on jednak krótszy niż 48 miesięcy.