Via Carpatia wydłuży się o kolejne 9 km. W środę ruszają prace na podkarpackiem odcinku S19. Ma być gotowy za dwa lata - do października 2021.
Będzie to dwujezdniowa ekspresówka wraz z obiektami inżynierskimi, towarzyszącą infrastrukturą i urządzeniami bezpieczeństwa ruchu - informuje GDDKiA.
W pierwszej kolejności powstanie liczący 392,7 m długości most na rzece San. Jego najdłuższe przęsło nurtowe o długości 142 m budowane będzie metodą nawisową - wynika z informacji Generalne Dyrekcji.
Prócz drogi ma powstać również 8 wiaduktów w tym przejścia dla zwierząt dużych i średnich górą i dołem, 9 przepustów w tym zespolone z przejściami dla zwierząt.
Odcinek S19 Zdziary-Rudnik nad Sanem to fragment Via Carpatia. To jeden z głównych priorytetów inwestycyjnych. Idea utworzenia szlaku Via Carpatia została zapoczątkowana w 2006 r. w Łańcucie przez ministrów Litwy, Polski, Słowacji i Węgier.
Korytarz Via Carpatia, którego głównym elementem jest droga ekspresowa S19 od granicy ze Słowacją w Barwinku aż do Białegostoku (Knyszyn), i dalej na północ stanowi priorytet w następnych latach, w szczególności w zakresie przyspieszenia prac przygotowawczych, tak by była możliwa jak najszybsza realizacja tego ciągu łączącego kraje Bałtyckie z resztą Unii Europejskiej oraz jej wschodnimi sąsiadami.
W Polsce szlak Via Carpatia będzie miał długość około 710 km i przebiegał będzie przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. W woj. podkarpackim S19 będzie miała docelowo dł. ok. 169 km.
Obecnie w eksploatacji mamy fragmenty tej trasy o łącznej długości 88 km.
Prezydent: Trasy Via Carpatia i Via Baltica są niezbędne dla rozwoju Polski wschodniej
Rozwój Polski Wschodniej od kilku lat stanowi priorytet administracji państwowej. Jednym z motorów napędowych regionu ma być właśnie szlak Via Carpatia. Kandydat do senatu z PSL, Sławomir Sosnowski zgłasza jednak wątpliwości dotyczące zasadności tego przedsięwzięcia. Podczas narady samorządowców z Południowego Podlasia, zgłosił swoje wątpliwości dotyczące potrzeby budowy Via Carpatia przebiegającej w okolicach Białej Podlaskiej, Radzynia i Międzyrzeca Podlaskiego.
- Chciałem uzmysłowić państwu jedną rzecz, mianowicie taką, że Via Carpatia która na odcinku Lublin-Kraśnik-Lublin-Lubartów jest obciążona najbardziej […] budowana jest dzisiaj […] tylko do granicy z Podkarpaciem. I jest to połączenie z autostradą A4 tak naprawdę. I ona rozwiązuje […] problemy na pewno Podkarpacia dlatego, że włączona już jest dzisiaj do drogi krajowej numer 17 i 12 i tą drogą do Warszawy za chwilę, no za rok góra za półtora […]doskonały dostęp będą miały kraje z południa Europy, Grupy Wyszehradzkiej autostradą A1 do portu w Gdańsku w Gdyni – mówił Sosnowski.
- I w momencie, kiedy zostanie uruchomiony ten strumień połączeń, […] to z różnych względów, i ekonomicznych i państwowych nie wiem, czy tak będzie zależało na tym żeby przekierować te strumienie transportu do Kłajpedy bo zarabiał będzie kto inny na przewozie tych towarów – dodawał.
Zagrożeń dla polskiego handlu morskiego w związku z Via Carpatia nie widzi natomiast prezes Portu Gdynia Adam Meller. – Myślę że duży projekt Via Carpatii, która zaczynać się będzie w Salonikach a kończyć w Kłajpedzie jest ważny dla mieszkańców Polski Wschodniej – mówi Adam Meller. – Widzę szansę na synergię, nie można mówić o żadnym zagrożeniu – podkreśla prezes Portu Gdynia.
Zasadność budowy Via Carpatia i Via Baltica uzasadniał również podczas rzeszowskiego Kongresu 590 Andrzej Duda. - Trasy Via Carpatia i Via Baltica są niezbędne dla rozwoju Polski wschodniej – mówił prezydent RP podczas swojego przemówienia otwierającego Kongres.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl