Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Martyna Kośka
|

Via Carpatia ze wsparciem ministrów transportu krajów UE

200
Podziel się:

- To jest nasz cel - aby Via Carpatia była jednym z głównych szlaków europejskich. Dzisiaj mam deklarację wielu ministrów transportu, że nasz kolejny postulat, dziś podniesiony w czasie Rady, zostanie poparty - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk w czasie spotkania ministrów transportu krajów UE w Luksemburgu.

Przebieg trasy Via Carpatia
Przebieg trasy Via Carpatia (GDDKiA, GDDKiA)

Dodał, że ministrowie transportu wielu krajów UE zapowiedzieli poparcie dla tego szlaku na forum unijnym - informuje serwis Property News.

- Dziś Via Carpatia jest tematem wszystkim znanym – powiedział Adamczyk i dodał, że jeszcze przed trzema, czterema laty hasło to było zupełnie niezrozumiałe.

Via Carpatia ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech,a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Ma docierać m.in. do rumuńskiego portu w Konstancy nad Morzem Czarnym oraz greckich Salonik nad Morzem Egejskim.

Zobacz także: Obejrzyj: Via Carpatia: Od 2025 szybka trasa z Litwy do Grecji. Przez Polskę

Cała trasa ma liczyć w sumie kilka tysięcy kilometrów.

O tym, że to dla Polski kluczowy szlak, przekonywał w ubiegłym roku minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Jak wtedy mówił, rząd zakłada, że uda się zbudować polski odcinek trasy do 2025 roku. Szacowany koszt 760 km Via Carpatii w naszym kraju to 30 mld zł (cała kwota jest zabezpieczona przez rząd).

Dotychczas w ramach szlaku Via Carpatia w Polsce do użytkowania oddano: obwodnicę Suwałk, obwodnicę Augustowa oraz jednojezdniowe obwodnice Kocka i Woli Skromowskiej oraz Międzyrzeca Podlaskiego w ciągu drogi S19, zachodnią obwodnicę Lublina w ciągu S19, trasę Sokołów Małopolski – Stobierna – Rzeszów Południe w ciągu drogi S19 i A4, odcinek drogi S12/S17 Dąbrowica – Lubartów.

Przypomnijmy, że w połowie kwietnia państwa popierające budowę Via Carpatia podpisały w Łańcucie wspólny wniosek do Komisji Europejskiej o wpisanie tego szlaku do Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T. Dzięki temu stałby się on jednym z głównych europejskich szlaków transportowych.

Pomysł międzynarodowej trasy z północy na południe Europy został doceniony przez Parlament Europejski. Via Carpatia będzie wpisana na specjalną listę priorytetowych inwestycji

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(200)
WYRÓŻNIONE
QQQQQQ
5 lata temu
Świetna robota. Bardzo przemyślana. Załatwiamy Litwinom darmowy dostęp z ich portu w Kłajpedzie do naszego systemu drogowego by łatwiej wozili swoje towary. W tym samym czasie dojazd do naszego własnego dużego portu w Szczecinie-Świnoujściu drogą nr 10 jest istnym koszmarem. Tej drogi nie ma nawet w planach. To się nazywa dbanie o własne interesy. Brawo my !!! Niech żyje wielki strateg Jarosław.
zzz
5 lata temu
będzie to trasa tranzytowa dla oliwkowych z grecji :)
ergo
5 lata temu
Czytając te komentarze zastanawiam się nad intelektualnym poziomem autorów. Bo oni pewnie twierdzą - po co nam A2 przecież to trasa dla Niemców i Białorusinów; po co nam A1 - przecież to trasa dla Słowaków,Czechów i Szwedów, po co nam A4 - przecież to trasa dla Ukraińców. Ich zdaniem najlepiej byłoby gdyby w Polsce były drogi gruntowe, co najwyżej z kamienia polnego.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (200)
ROBOTA PO F1
5 lata temu
KUBICA BĘDZIE TAM JEŹDZIŁ TIRem ?
dość ignoranc...
5 lata temu
może niech najpierw skończą te drogi i autostrady których budowę zaczęto za czasów rządu Platformy Obywatelskiej. Nie potrafią nawet tego a biorą się za Vija Carpatję, która ma przebiegać z Litwy do Grecji m.in. przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej przez Bułgarię i Rumunię. Omijając Chorwację, Czarnogórę , Włochy, Francję, Albanię, kierunki najbardziej uczęszczane przez Polaków. Będziemy budować autostradę dla portu w Kłajpedzie na Litwie i Salonikach w Grecji, kolejny genialny pomysł naszych zbawców na czele z Deweloperem z Żoliborza co to 13 grudnia 1989 r spał do południa.
...
5 lata temu
Tylko niech to będzie autostrada a nie ekspresowki co Donald zbudował i nazywa to autostradami
Podróżnik
5 lata temu
Oni nie zdają sobie sprawy, jak trudno jest zbudować drogę przez góry Rumunii i Bułgarii. To potrwa 30 lat.
hajflet
5 lata temu
To drogi buduje się tylko po to żeby łączyć porty? A co z mieszkańcami polski wschodniej, ta droga jest niezbędna, polska zachodnia ma ekspresowki i autostrady a podlasie i lubelszczyzna kręte jednopasmówki przez lasy. Jak jest wypadek to jest paraliż. Czesto nie ma nawet jak objechac. Polska wschodnia to nie tylko puszcza, a od zawsze robi sie z niej skansen. Tutaj też się płaci podatki. Polsce wschodniej naleza się bezpieczne szybkie drogi i kolej. Tu też żyją polacy nie tylko Warszawa i zachod.
...
Następna strona