Volkswagen Poznań na rynku działa już od ponad 30 lat. W zeszłym roku z linii produkcyjnych zakładów w Poznaniu i Wrześni zjechało blisko 250 tysięcy aut. Najwięcej z nich stanowiły modele VW Crafter oraz VW Caddy, które są produkowany wyłącznie w Polsce. Dodatkowo Odlewnia Volkswagen Poznań wyprodukowała około 4 mln komponentów, w tym obudowy silników elektrycznych wykorzystywane w wielu modelach marki Grupy Volkswagen. Volkswagen Poznań to również największy pracodawca w Wielkopolsce, zatrudniający ponad 9 tysięcy osób.
Golf i elektryczny samochód dostawczy
Spółka Volkswagen Poznań w 2024 roku i w kolejnych latach będzie się konsekwentnie rozwijała. W drugiej połowie tego roku planowany jest rozruch produkcji hybrydowego modelu Caddy PHEV. Na rynku pojawi się także zapowiadana już wcześniej nowa wersja modelu VW Crafter. Zmiany będą dotyczyły wyglądu kokpitu, czy nowych systemów wspomagania kierowcy. W zakładach Volkswagen Poznań rozpoczną się również przygotowania do produkcji kultowego VW Golfa. Produkcja nadwyżki wolumenu z Wolfsburga ma nastąpić od 2027 roku. Z kolei rok później z linii produkcyjnych fabryki we Wrześni mają zacząć wyjeżdżać nowoczesny elektryczny Crafter na bazie nowej platformy Space.
Inwestycje w nowe kompetencje
Te wszystkie planowane zmiany będą wymagać od pracowników Volkswagen Poznań nowych umiejętności, m. in. tych związanych z budową aut hybrydowych oraz elektrycznych. Do tego dochodzą m. in. kompetencje cyfrowe, analityczne i agile, które zapewniają efektywność procesów. Skąd to zapotrzebowanie na nową wiedzę? - Branża motoryzacyjna to dzisiaj jedna z najszybciej ewoluujących gałęzi przemysłu i lider na rynku w zakresie wykorzystania nowych technologii. Wiele obszarów produkcyjnych jest automatyzowanych, wdrażane są także systemy IT wspierające produkcję.
W przypadku największego producenta samochodów w Polsce rozwój kompetencji pracowników odbywa się od wielu lat i to na wielu płaszczyznach. Volkswagen Poznań wspólnie z lokalnym samorządem współpracuje ze szkołami branżowymi, technikami i uczelniami wyższymi, oferując możliwość zdobywania wiedzy teoretycznej połączonej z pracą i doświadczeniami praktycznymi. Jest to relacja typu win-win dla wszystkich stron. Volkswagen Poznań aktywnie edukuje przyszłych pracowników na każdym poziomie: od szkół branżowych, przez technikum, na uczelniach wyższych kończąc. To powoduje, że do fabryk trafiają absolwenci, którzy mają już odpowiednie kompetencje. Kolejnym przykładem edukacji przyszłych pracowników są studia dualne, które spółka współorganizuje już od 2012 roku wraz z Politechniką Poznańską. Obecnie studenci dualni na co dzień kształcą się na kierunku Automatyka i Robotyka na Wydziale Automatyki, Robotyki i Elektrotechniki Politechniki Poznańskiej. Od drugiego roku studiów część zajęć praktycznych realizują w zakładach Volkswagen Poznań. Dzięki takiemu rozwiązaniu mają możliwość połączenia wiedzy z praktyką zawodową w nowoczesnym przedsiębiorstwie.
- Obecnie, odpowiadając na potrzeby rynku, jesteśmy w trakcie finalizacji projektu, który pozwoli nam zaangażować studentów drugiego stopnia na kierunku Elektromobilność prowadzonym również na Wydziale Automatyki, Robotyki i Elektrotechniki Politechniki Poznańskiej. Braliśmy udział w procesie przygotowania przez uczelnię programu nauczania, a od lipca chcielibyśmy prowadzić dla studentów tego kierunku zajęcia i praktykę w naszym przedsiębiorstwie – dodaje Jolanta Musielak członkini zarządu Volkswagen Poznań ds. personalnych i organizacji.
Oprócz kształcenia przyszłych pracowników spółka bardzo dużą wagę przywiązuje do rozwoju osób już zatrudnionych w Volkswagen Poznań. W jaki sposób? Volkswagen Poznań posiada własne centrum rozwoju kompetencji oraz doświadczonych trenerów.
Zatrudnią 140 osób w Dziale Rozwoju
Oprócz rozwoju pracowników, inwestycji w studentów i uczniów Volkswagen Poznań aktywnie poszukuje obecnie wysokiej klasy specjalistów o unikatowych kompetencjach do Działu Rozwoju. Chodzi o inżynierów, konstruktorów, ekspertów ds. software i rozwoju systemów elektronicznych w pojazdach, którzy będą wspierać rozwój motoryzacji przyszłości. W tym dziale pracuje dzisiaj ok. 130 osób. Docelowo zatrudnienie znajdzie tam kolejnych 140 specjalistów. Jakie wymogi muszą spełnić? Inżynierowie powinni m. in. znać się na systemach elektronicznych, czy aplikacjach informatycznych, mieć ukończone kierunki studiów związane z elektrotechniką, czy inżynierią motoryzacyjną, znać język angielski lub/i niemiecki.
Formalnie jednostka ta funkcjonuje w spółce od 2014 roku. Inżynierowie tam zatrudnieni zajmują się, m. in. tworzeniem elementów karoserii, innowacyjnych systemów mechatronicznych i elektronicznych oraz oprogramowania funkcyjnego i sieciowego dla modeli takich jak Caddy, Crafter, czy całkowicie elektryczny ID. Buzz. Eksperci z Volkswagen Poznań wykonują też wirtualne analizy i badania poziomu hałasu w pojazdach oraz prowadzą kompleksowe testy samochodów lub ich systemów elektronicznych będących jeszcze w fazie konstrukcyjnej. Pracujący w tym dziale specjaliści przyczyniają się również do rozwoju zaawansowanych technologii "jazdy autonomicznej".
Artykuł sponsorowany przez Impact