Z danych CPCA wynika, że w 2024 r. łączna sprzedaż samochodów osobowych wzrosła w ujęciu rocznym o 5,3 proc. i osiągnęła poziom 23,1 mln sztuk. Tym samym 2024 rok był czwartym z rzędu, w którym odnotowano wzrostowy trend.
CPCA poinformowało również, że 47,7 proc. nowych aut, które w 2024 r. wyjechały na chińskie drogi, to 10 899 000 sztuk samochodów hybrydowych i elektrycznych. W okresie od sierpnia do grudnia włącznie, w każdym miesiącu sprzedaż aut tego typu wyniosła ponad 1 mln sztuk.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Blisko 30 proc. (ponad 6,6 mln) wszystkich nowych samochodów sprzedanych w Chinach w 2024 r. było objętych rządowymi subsydiami. Z tej liczby ponad 60 proc. to "elektryki" i "hybrydy". Chiński rząd dotuje zakupy takich aut kwotą do 2800 dolarów, w wypadku samochodów spalinowych dotacja to maksymalnie 2000 dolarów.
- Dodatkowo, w 2024 r. producenci obniżyli ceny łącznie 200 modeli aut elektrycznych i hybrydowych - zaznaczył sekretarz generalny CPCA, Cui Dongshu. Z danych stowarzyszenia wynika też, że kolejny rekordowy rok jeśli chodzi o wysokość sprzedaży aut osobowych, w tym segmentu NEV nie przełożył się na większe zyski producentów.
Reuters wskazuje, że od 2020 r. chiński przemysł motoryzacyjny systematycznie odnotowuje spadek rentowności. CPCA przewiduje też, że w 2025 r. wojna cenowa nie osłabnie.