Czy rozstanie może być przyjemnie? Okazuje się, że w nowoczesnej firmie zwolnienie pracownika nie zawsze wiąże się z negatywnymi emocjami. Koniec to często początek nowej przygody, a zakończenie pewnego rozdziału często zapowiada rozpoczęcie kolejnego, równie rozwijającego.
Jak zaplanować partnerski offboarding?
Nikt nie lubi pożegnań, zwłaszcza tych spowodowanych utratą zatrudnienia. Trudno, aby na wieść o zwolnieniu z pracy, ktoś reagował entuzjastycznie. Powody pożegnania mogą być różne, redukcja etatów, upadek działalności czy po prostu brak przedłużenia umowy.
Skoro tak wiele firm stara się, aby świeżo zatrudnionym pracownikom pierwszy dzień w organizacji minął jak najlepiej, to dlaczego tak niewiele dba o pozytywne odczucia związane z ostatnim dniem pracownika w danej firmie? Odejście jednego specjalisty oznacza zmiany dla całego zespołu. Dlatego, decydując się na pożegnanie pracownika, warto wdrożyć proces offboardingu, który pomoże sprawniej i w lepszej atmosferze rozstać się z danym członkiem organizacji.
Przyjazny offboarding wizytówką firmy
Rozstania nie są łatwe, ale czasami potrzebne. Niezależnie od konkretnego powodu zerwania współpracy warto pozostać w dobrych relacjach i profesjonalnie pożegnać pracownika. Jak to zrobić? Z pomocą przychodzi system ATS, który dzięki funkcji outplacement pozwala lepiej zaplanować wszystkie formalności związane z odejściem danego pracownika i wesprzeć go w szukaniu nowego zatrudnienia. Zapewnienie kompleksowej pomocy w poszukiwaniu nowej pracy i wsparcie w nadchodzącej zmianie powinny być ważne dla każdej organizacji. W końcu dany pracownik przez pewien czas był jej ważnym członkiem, dlatego warto zadbać o pozytywne relacje nawet po zakończeniu współpracy. Jak to zrobić? Istotne są następujące elementy:
Dobra komunikacja ze zwalnianym pracownikiem:
Firma, która postanowiła pożegnać się z danym pracownikiem powinna zadbać o dobrą komunikacje.
Nie należy pozostawiać takiej osoby samej sobie tylko dopilnować, by wiedziała, że może liczyć na organizację w tej kwestii. Odpowiednie kanały komunikacji, szczerość i otwartość na potrzeby są bardzo ważne i pozwalają obu stronom lepiej, a przede wszystkim łatwiej przejść przez cały proces.
Konkretna pomoc dla konkretnych osób:
Oferowanie wsparcia pracownikowi w poszukiwaniu nowej pracy powinno być przemyślane i uregulowane. Nie chodzi o to, by w pięknych słowach mówić o pomocy oferowanej przez firmę, tylko podejmować określone kroki w celu wsparcia zwalnianych pracowników. Liczy się konkretne wsparcie np. w przygotowaniu do rozmowy kwalifikacyjnej, analizie potencjału czy obrania odpowiedniej strategii w poszukiwaniu nowej pracy.
Wsparcie dla całego zespołu:
Zwolnienie pracownika często budzi obawy reszty zespołu. Dlatego bardzo ważne jest dbanie o dobrą komunikacje i wsparcie dla innych członków organizacji. Negatywne emocje mogą przerodzić się w konflikty, a plotki spowodować obawy pracowników względem ich przyszłości w firmie. Lepiej szczerze porozmawiać o zaistniałej sytuacji i uniknąć nieporozumień z zespołem.
"Żegnaj" czy "do zobaczenia"?
Warto dbać o dobre relacje z wszystkimi osobami, nawet tymi, które przestały być częścią danej organizacji. Świadome firmy wiedzą, jak ważne jest dbanie o doświadczenia zarówno kandydata do pracy, obecnego pracownika, jak i ex zatrudnionego. W końcu to pracownicy są najlepszą wizytówką organizacji, a ich odczucia związane z pracą w danym miejscu wpływają na wizerunek firmy.
Materiał sponsorowany przez HRlink