W tym tygodniu do Warszawy ma przylecieć pierwszy z sześciu MAX-ów przejętych od rumuńskich linii lotniczych Blue Air. Samoloty te mają na pokładzie 189 foteli w układzie 3+3, a ich wnętrze przypomina rozwiązania stosowane na pokładzie większych Boeingów 787 Dreamliner. Jak poinformował przewoźnik, pierwszy z sześciu samolotów od połowy października będzie latał "z Warszawy na głównych trasach europejskich w siatce LOT-u". Do takich tras z pewnością należy połączenie do Londynu-Heathrow.
Boeingi 737 MAX 8 to najnowocześniejsze i najmłodsze samoloty, którymi dysponowały rumuńskie linie lotnicze Blue Air. Pięć maszyn latało już w barwach przewoźnika, szósta czekała na odbiór z fabryki Boeinga niedaleko Seattle. Jak wynika z danych ch-aviation.com, średni wiek tych MAX-ów to zaledwie 1,3 roku na tle średniej 19,4 lat dla całej floty Blue Air. Wszystkie te samoloty są własnością amerykańskiej firmy leasingowej Air Lease Corporation. Firma ch-aviation.com szacuje wartość rynkową każdego z nich na około 42 mln dol.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Kolejne Boeingi 737 MAX 8 we flocie LOT-u. W tle spór z Boeingiem
Boeingi 737 MAX pojawiły się na rynku jako najnowsza i najbardziej oszczędna generacja popularnego samolotu wąskokadłubowego. Nowy typ wingletów i silniki najnowszej generacji pozwalają na zużycie paliwa o 15 proc. mniej w stosunku do poprzedniej odsłony – modelu B737 NG, redukcję hałasu o 40 proc. w porównaniu do innych maszyn tej klasy i znacznie niższą emisję CO2.
Pierwszego Boeinga 737 MAX 8 Polskie Linie Lotnicze LOT odebrały w grudniu 2017 r. W czwartą rocznicę eksploatacji łącznie pięciu maszyn przewoźnik wyliczał, że dzięki nim zaoszczędził już ponad 8 tys. 300 ton paliwa lotniczego, które jest jedną z głównych pozycji w rachunku kosztów linii lotniczych. LOT-owskie B737 MAX 8 mają o trzy fotele mniej niż te sprowadzone z Rumunii.
Po serii dwóch katastrof lotniczych z udziałem nowych samolotów B737 MAX, zostały one uziemione na całym świecie na ponad dwa lata. W październiku 2021 r. PLL LOT złożyły do sądu w Seattle w USA pozew przeciwko firmie Boeing. Spółka domaga się odszkodowania w kwocie nie mniejszej niż 1 mld zł. Sprawa jest związana z wadami projektowymi w samolotach 737 MAX, które doprowadziły do ich uziemienia.
LOT odmówił również odbioru zamówionych już 10 kolejnych samolotów typu B737 MAX 8, które miały powiększyć flotę tych maszyn do 15 egzemplarzy.
Samoloty, które miały zostać odebrane, a ze względu na niedotrzymanie terminu dostaw nie zostały nam dostarczone, nie zostały odebrane i nie mamy żadnego kontraktowego zobowiązania, żeby te samoloty odbierać – mówił dziennikarzom w 2021 r. prezes LOT-u Rafał Milczarski.
LOT prowadzi obecnie proces zakupowy dla floty samolotów regionalnych, a odbudowa rynku lotniczego po pandemii sprawia, że potrzebuje nowych i oszczędnych samolotów. Dlatego kłopoty rumuńskiego przewoźnika stały się okazją, by mimo trwającego sporu z Boeingiem, pozyskać dodatkowe samoloty typu B737 MAX 8, w dodatku bez długiego czekania w kolejce na ich wyprodukowanie i dostarczenie.
Firma ch-aviation.com wylicza, że flota Polskich Linii Lotniczych LOT liczy dziś 75 samolotów, z czego 68 jest obecnie w użyciu:
Typ samolotu | Liczba aktywnych | Liczba nieaktywnych | Łączna liczba | Średni wiek |
---|---|---|---|---|
Boeing 737 MAX 8 | 5 | 5 | 4,2 | |
Boeing 737-800 | 6 | 6 | 15,4 | |
Boeing 787-8 Dreamliner | 8 | 8 | 8,4 | |
Boeing 787-9 Dreamliner | 7 | 7 | 3,9 | |
Bombardier Q400 | 6 | 2 | 8 | 10 |
Embraer ERJ 170-100LR | 5 | 1 | 6 | 17,8 |
Embraer ERJ 170-200STD | 10 | 2 | 12 | 13,9 |
Embraer ERJ 190-100AR | 8 | 8 | 7,9 | |
Embraer ERJ 190-200AR | 6 | 1 | 7 | 12,4 |
Embraer ERJ 190-200LR | 7 | 1 | 8 | 11,8 |
Łącznie | 68 | 7 | 75 | 10,6 |
Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl