Według danych Ministerstwa Klimatu i Środowiska po polskich drogach w 2021 roku jeździło 34,7 tys. samochodów elektrycznych. Resort przyznał, że uda się zrealizować planu Mateusza Morawieckiego przewidującego, że do 2025 roku w Polsce będzie milion aut elektrycznych. Choć do tego, by po ulicach polskich miast jeździły same pojazdy elektryczne jeszcze daleka droga, to jednak nie oznacza to wcale, że nie mamy się czym chwalić.
Pod tym względem Polska jest liderem
Od jakiegoś czasu wyrastamy na potęgę w zakresie produkcji części do "elektryków". W Kobierzycach od Wrocławiem znajduje się największa fabryka baterii, a nasz kraj odpowiada za niemal jedną trzecią (30 proc.) europejskiej produkcji komponentów do aut elektrycznych. LG Energy Solution to największa tego typu inwestycja w kraju.
Jesteśmy też liderem w Europie, jeżeli chodzi o wdrażanie autobusów elektrycznych do flot transportu publicznego. Ponadto w Polsce jest siedem zakładów produkujących takie autobusy i następnie eksportujące je do państw europejskich - wynika z raportu "Elektromobilność w Polsce: inwestycje, trendy, zatrudnienie" autorstwa Bergman Engineering, Bergman Engineering, Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH) oraz Polskiej Izby Rozwoju Przedsiębiorczości (PIRE).
Dalsza część artykułu znajduje się pod materiałem wideo
W polski sektor elektromobilności chętnie też inwestują zagraniczne firmy z Azji. Dziewięć inwestycji nad Wisłą mają firmy z Korei Południowej, sześć - z Chin a cztery - z Japonii.
Oprócz wspomnianego LG wymienić tu można również koreański SK Innovation produkujący separatory do baterii litowo-jonowych (Li-Ion). W elektromobilność inwestują również znane marki. Wymienić tu można Volkswagen Motor Polska czy Polaris Polska, Solaris, Volvo Polska oraz MAN. Trzy ostatnie produkują e-autobusy.
Powstają nowe miejsca pracy
Wśród firm reprezentujących sektor elektromobilności znajdują się przedsiębiorstwa stanowiące różne ogniwa łańcucha wartości. Szczególnie przedsiębiorstwa z Chin, Korei i Japonii wykazują coraz większe zainteresowani inwestycjami na polskim rynku - zauważa Krzysztof Drynda, prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, cytowany w komunikacie prasowym.
PAIH w ciągu 6 lat wsparła niemal 30 prokejktów w sektorze elektromobilności o łącznej wartości 6 mld euro. Dzięki temu udało się stworzyć 13 tys. nowych miejsc pracy. Agencja zapowiada, że powstaje w kraju kolejnych 21 projektów - do końca 2022 roku mają zapewnić 7 tys. nowych etatów.