"Biznes Klasa" to program money.pl dostępny na YouTube. Szef redakcji Łukasz Kijek prowadzi w nim rozmowy z przedsiębiorcami - o ich życiu, biznesie, zarobkach i wielu innych sprawach. Gościem ostatniego odcinka był Wojciech Buczkowski, prezes i współzałożyciel Komputronika.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Od magazynu w szafie na bieliznę do milionów złotych
- Pierwszy magazyn mieścił się w szafie na bieliznę u mojej babci, w łazience. Brzmi zabawnie, ale na początku wystarczyło miejsce na kilka płyt głównych, procesorów czy kart graficznych. Z czasem musieliśmy przenieść się do czegoś większego, ale te początki na długo zapadły mi w pamięć - opowiada Wojciech Buczkowski, który wówczas do 16:00 składał komputery i na tym zarabiał, a później szedł na wieczorowe studia.
Praca magisterska, którą pisał 26 lat temu, była równocześnie zalążkiem pierwszego sklepu internetowego. - Wymyśliłem sobie, że chcę stworzyć taki cyfrowy katalog dla moich klientów z produktami trochę szerzej opisanymi, gdzie bym importował i aktualizował ceny. Siedziałem kilka miesięcy i tworzyłem te profile, karty produktowe, układałem w kategorie. I potem wpadłem na pomysł, że zrobimy do tego koszyk i powstanie sklep internetowy. I rzeczywiście sklep internetowy ruszył w lutym 1998 roku - opowiada Buczkowski.
Multimilioner w wieku 32 lat. Wtedy przytrafił się błąd
W 2007 roku spółka debiutowała na GPW, a jej przychody wynosiły już wówczas około 350 milionów złotych. - Pamiętam, że w wieku 32 lat byłem najmłodszym prezesem spółki giełdowej (...), wtedy byłem już multimilionerem - dodaje.
I paradoksalnie właśnie z tym sukcesem wydarzeniem wiąże się jedna z pierwszych porażek biznesowych, które wspomina w "Biznes Klasie" Buczkowski. Komputronik kupił bowiem akcje firmy Karen za 6,5 mln zł oraz sieć sklepów komputerowych za 18,56 mln zł. Pieniądze pozyskane z debiutu giełdowego prawie w całości zostały zainwestowane w przejęcie innej spółki.
- Te środki zmarnowaliśmy na przejęcie spółki, co było złym krokiem. (...) Nie byłem wystarczająco ostrożny, niewystarczająco zabiegałem o opinie dodatkowych doradców, o lepsze due diligence. Dzisiaj bym już takiego błędu na pewno nie popełnił, a wtedy wydawało mi się, że wszystko się udaje, że mamy pieniądze, że debiutujemy praktycznie na górce giełdowej i też kupujemy spółkę na górce wycen - opowiada.
Komputronik zakończył postępowanie sanacyjne
Kolejny cios spadł na firmę kilka lat później. W marcu 2020 roku Urząd Skarbowy decyzją podatkową zażądał od firmy zapłaty 39 mln zł plus odsetki, co łącznie składa się na blisko 60 mln zł.
- Na pewno najtrudniejsza była konieczność złożenia wniosku do sądu o sanację, czyli restrukturyzację, która była następstwem decyzji Urzędu Skarbowego, która w mojej ocenie, oczywiście też wielu ekspertów, była podjęta poprzez złą interpretację przepisów prawa. My cały czas jesteśmy w sporze z Urzędem Skarbowym, ale mimo, że nigdy w to nie wierzyłem, jesteśmy kolejną ofiarą Urzędu Skarbowego. Na pewno tak się czuję. To był najtrudniejszy moment - dodaje.
W sierpniu 2023 sąd wydał postanowienie o prawomocnym zakończeniu postępowania sanacyjnego grupy Komputronik. Marka dogadała się z wierzycielami, wraca na ścieżkę wzrostu i walczy o nowe przychody.
Sprzedaż elektroniki zależy od sprzedaży mieszkań
Firma w roku obrotowym 2023/2024 roku miała 1,6 miliarda złotych przychodów. – Wynik EBITDA za 2023 rok obrotowy grupy wyniósł 21 mln zł, przy 31 mln zł za 2022 rok (po oczyszczeniu o wynik na ujęciu układu z wierzycielami) – czytamy w sprawozdaniu zarządu. Strata netto wyniosła 4,52 mln zł wobec 150,69 mln zł zysku rok wcześniej.
- Nawet największe podmioty w naszej branży nie przekraczają zwykle 2 proc. rentowności - dodaje Buczkowski. I nie ukrywa, że największą marże generują produkty pod marką własną, ale też dodatkowe usługi, jakie oferują sprzedawcy w sklepach. Co oczywiste, sprzedaż firmy zależy w dużej mierze od kondycji finansowej konsumentów. Tu z kolei prezes Komputronika wskazuje na ciekawe powiązanie sprzedaży elektroniki z kondycją rynku deweloperskiego.
- Pamiętajmy, że to jest jeszcze powiązane z rynkiem deweloperskim. Wiem, że to brzmi w sposób zagmatwany, ale jeżeli ludzie kupowali więcej mieszkań, domów, to do tego nowego mieszkania domu potrzebuje sprzęt elektroniczny, telewizor, może komputer, może konsolę, wyposażenie do kuchni, sprzęt AGD. Jeżeli spadła sprzedaż mieszkań, bo jest trudniej dostępny kredyt, bo mieszkania są drogie, bo zdolność kredytowa jest inna i ludzie po prostu nie dostają kredytu, no to też jest naturalnie mniejszy popyt na elektronikę - dodaje.
W poprzednich odcinkach "Biznes Klasy" Łukasz Kijek rozmawiał z:
- Adamem Ringerem, byłym prezesem Green Caffe Nero;
- Maciejem Pankiem, prezesem firmy Panek;
- Władysławem Grochowskim z Grupy Arche;
- prof. Andrzejem Blikle, cukiernikiem i przedsiębiorcą;
- Darią Abramowicz, psychologiem biznesu, która współpracuje m.in. z Igą Świątek;
- Henryką Bochniarz, założycielką Lewiatana;
- Dawidem Zielińskim, prezesem Columbus Energy;
- Jackiem Santorskim, psychologiem biznesu i przedsiębiorcą;
- Tomaszem Karolakiem, aktorem i założycielem teatru IMKA;
- Piotrem Voelkelem, założycielem VOX Meble i Uniwersytetu SWPS;
- Jakubem Tepperem, restauratorem z Poznania;
- Wojciechem Janickim, dyrektorem Instytutu Geografii Społeczno‑Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie;
- Marianem Owerko, współzałożycielem Bakallandu;
- Marcinem Piątkowskim, profesorem Akademii Leona Koźmińskiego, autorem bestsellera "Złoty Wiek";
- Maciejem Wilkiem, dyrektorem operacyjnym Flair Airlines;
- Robertem Michalskim, założycielem Stradale Classics;
- Maciejem Oleksowiczem, prezesem Inter Cars;
- Jakubem Dwernickim, założycielem cyber_Folks i Vercom;
- Robertem Dobrzyckim, założycielem i prezesem Panattoni Europe i India;
- prof. Grzegorzem Mazurkiem, rektorem Akademii Leona Koźmińskiego;
- Dawidem Jakubowiczem, prezesem Kulczyk Investments;
- Marcinem Ochnikiem, prezes firmy Ochnik;
- Marcinem Ziopają, prezesem Zio-Max;
- Aliną Sztoch, prezeską Kubota;
- Karolem Okrasą, szefem kuchni w Platter by Karol Okrasa;
- Krzysztofem Domareckim, założycielem Grupy Selena;
- Jarosławem Szanajcą, prezesem Dom Development;
- Piotrem Fusem, współzałożycielem Grupy Auto Fus;
- Cezarym Kozaneckim, prezesem i założycielem Synektik;
- Bartłomiejem Walaszczykiem, założycielem Cars Collection;
- Pawłem Jarskim, prezesem Grupy Elemental;
- Tomaszem Salskim, współzałożycielem Grupy Klepsydra;
- Prof. Andrzejem Koźmińskim, twórca Akademii Leona Koźmińskiego;
- Martą Półtorak, współzałożycielką i prezeską Marma Polskie Folie;
- Adamem Sikorskim, prezesem Grupy Unimot;
- Kamilem Makulą, prezesem Superauto.pl;
- Marcinem Kubrakiem, współzałożycielem Enter Air;
- Jarosławem Królewskim, założycielem Synerise;
- Jarosławem Bienieckim, założycielem Runmageddonu;
- Stefanem Batorym, założycielem i prezesem Booksy;
- Piotrem Mikrutem, prezesem Grupy Śnieżka;
- Tadeuszem Chmielewskim, szefem rady nadzorczej Rohlig Suus Logistics;
- Paweł Kisiel, prezesem Grupy Atlas;
- Tomasz Jagiełło, prezesem Heliosa;
- Przemek Żebrowski, współzałożyciel K2 Internet;
- Ryszardem Florkiem, prezesem Fakro;
- Michałem Kozakiem, prezesem Hotelu Arłamów;
- Dominiką Żak, współzałożycielką Dee Zee;
- Mateuszem Matulą, prezesem i współzałożycielem Kodano;
- Agnieszką Czajką, general managerem OTOMOTO;
- Michałem Sadowskim, założycielem Brand24,
- Wojciechem Morawskim, współzałożycielem Atlantica.