Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. PRC
|
aktualizacja

Walka o terminal zbożowy. W tle ostrzeżenia polskich służb

6
Podziel się:

Międzynarodowe konsorcjum Szczecin Bulk Terminal (SBT), związane z grupami Viterra i Copenhagen Merchants, złożyło skargę do WSA na decyzję resortu infrastruktury o unieważnieniu przetargu na dzierżawę terminalu zbożowego w Porcie Gdynia - informuje środowy "Puls Biznesu".

Walka o terminal zbożowy. W tle ostrzeżenia polskich służb
Gdańsk Bulk Terminal (Zdjęcie poglądowe) (NurPhoto via Getty Images, NurPhoto)

Jak podała gazeta, SBT rozważa również dalsze kroki prawne, w tym wejście w spór z portem. - Uważamy, że skoro nasza oferta została uznana za najkorzystniejszą, to my powinniśmy zostać najemcą - powiedział prezes spółki Rafał Różański, cytowany przez "PB".

Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka wyjaśnił decyzję kwestiami bezpieczeństwa kraju. "Dlatego po zasięgnięciu opinii właściwych służb i organów decyzja resortu nie mogła być inna" - napisał na platformie "X" (dawniej Twitter).

Skarga do WSA

Ministerstwo uznało, że skarga złożona do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego nie ma postaw, ponieważ "konsorcjum nie było stroną postępowania administracyjnego".

"Puls Biznesu" zauważył, że zanim oficjalnie zapadła decyzja o unieważnieniu przetargu, politycy publicznie sprzeciwiali się przekazaniu gdyńskiego terminalu w dzierżawę SBT. "Już pod koniec ubiegłego roku przedstawiciele koalicji alarmowali, że PiS chce oddać terminal w obce ręce" - pisze dziennik, dodając jednak, że ówczesny rząd też publicznie sprzeciwiał się zawarciu umowy z międzynarodowym konsorcjum.

Zdaniem prezesa SBT, politycy sprzeciwiający się wydzierżawieniu spółce terminalu wskazywali jako pożądanego najemcę państwową Krajową Grupę Spożywczą. Ta jednak nie wzięła bezpośredniego udziału w przetargu. W opinii Różańskiego, unieważnienie przetargu wydłuży czas przygotowania terminalu do zwiększonych przeładunków.

"Hub jest przestarzały. Na domiar złego kilka lat temu wybuchł w nim pożar, który zniszczył część infrastruktury. W związku z tym konieczne są znaczne inwestycje" - podkreślił prezes SBT w rozmowie z "Pulsem Biznesu".

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(6)
WYRÓŻNIONE
Szeryf
6 miesięcy temu
Wyślijcie Szmyda niech orzeknie w sprawie
złotnik
6 miesięcy temu
ciekawe kto w 2007 umowę na dzierżawę terminalu kontenerowego w Gdyni Chińczykom umowa obowiązywać będzie do 2089 roku co ciekawe podpisana bardzo niekorzystnie dla Polski coś jak na dostawę gazu z Rosji
ostry
6 miesięcy temu
Amerykanie w takich sprawach nie patyczkują się. Prywatny, nie prywatny, jak godzi w sojusze to należy wysadzić. Europa jest za miękka i uważa, że majątek obywateli ma pierwszeństow przed wojną. Na szczeście USA dyscyplinuje maruderów.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (6)
No nie
6 miesięcy temu
Kilka lat temu pożar, od dwóch lat toczy się wojna, Polskę zalewa zboże a my dopiero wybieramy inwestora? To może juz lepiej poczekać
Ssr
6 miesięcy temu
Gdańsk GBT Zanieczyszcza cały teren robi się biało.Podczas załadunków statków zborem
ostry
6 miesięcy temu
Amerykanie w takich sprawach nie patyczkują się. Prywatny, nie prywatny, jak godzi w sojusze to należy wysadzić. Europa jest za miękka i uważa, że majątek obywateli ma pierwszeństow przed wojną. Na szczeście USA dyscyplinuje maruderów.
złotnik
6 miesięcy temu
ciekawe kto w 2007 umowę na dzierżawę terminalu kontenerowego w Gdyni Chińczykom umowa obowiązywać będzie do 2089 roku co ciekawe podpisana bardzo niekorzystnie dla Polski coś jak na dostawę gazu z Rosji
Tom
6 miesięcy temu
Po co się martwić o terminal Tusk na pewno ma terminal u siebie w Niemczech.