Warsaw Genomics powstało w 2015 roku, początkowo jako spin-off Uniwersytetu Warszawskiego. Dziś jako samodzielna spółka specjalizuje się w diagnostyce genetycznej. Wykonuje ponad 300 różnych testów genetycznych m.in. w kierunku nowotworów czy chorób rzadkich.
Pod koniec marca spółka zawiesiła swoje codzienne działania i całkowicie przestawiła się na testy na koronawirusa. Tylko na początku pandemii, od 20 marca do 21 maja, zrealizowała 100 tys. testów dla pacjentów, lekarzy, ratowników medycznych, szpitali, stacji sanitarno-epidemiologicznych, a także podopiecznych i pracowników domów pomocy społecznej. Laboratorium Warsaw Genomics dziennie może przyjąć do realizacji i wykonać 4,5 tys. testów na koronawirusa.
Pod koniec maja Warsaw Genomics zdecydowało o poszerzeniu oferty, umożliwiając wykonanie testu w kierunku SARS-CoV-2 pacjentom indywidualnym i pracodawcom.
– Uruchomienie zakupu testów dla pacjentów indywidualnych oraz pracodawców jest naturalnym krokiem, w sytuacji, gdy potencjał laboratorium wykracza poza zgłaszane do nas potrzeby systemu ochrony zdrowia. W pierwszej kolejności niezmiennie realizujemy badania zlecane przez służby medyczne - mówił prof. dr hab. n. med. Krystian Jażdżewski, współzałożyciel Warsaw Genomics.
Warsaw Genomics umożliwia wykonanie testu w kierunku SARS-CoV-2 metodą RT-PCR, która jako jedyna formalnie potwierdza lub wyklucza aktywne zakażenie SARS‑CoV‑2.
Choć Warsaw Genomics zasłynęło głównie z badań w kierunku koronawirusa, to działalność wywodzącej się z Uniwersytetu Warszawskiego firmy była i jest warta uwagi niezależnie od pandemii. To jeden z ciekawszych polskich start-upów ostatnich lat.
Zespół, wykorzystując nowoczesne narzędzia analizy genetycznej, poszukuje w genomie człowieka błędów odpowiedzialnych za powstawanie chorób. W ten sposób może na przykład ocenić, czy posiadamy gen zwiększający ryzyko zachorowania na raka. W Polsce takie geny ma posiadać, według szacunków firmy, ok. 600 tys. osób. Im wcześniej wiedzieliby o chorobie, tym lepsze efekty leczenia mogliby uzyskać.
Firmę roku poznamy podczas Gali finałowej Nagrody Money.pl, która odbędzie się w ramach Kongresu Impact'20 organizowanego 23 i 24 września w specjalnie zaprojektowanej przestrzeni w Warszawie, na platformie Impact Online oraz na stronie głównej Wirtualnej Polski. https://impactcee.com/impact/2020/pl/start/