Z wnioskiem o nowelizację przepisów w tej sprawie zwrócił się do warszawskich radnych Zarząd Transportu Miejskiego. Radni zagłosowali za uchwałą jednomyślnie. Zmiany mają odpowiadać na pojawienie się nowych zagrożeń, w tym potencjalnego zagrożenia terrorystycznego, np. możliwości ukrycia ładunku w pozostawionym bagażu na stacjach czy w pociągach metra.
- W 2022 roku odnotowaliśmy aż 143 incydenty polegające na pozostawieniu bagażu bez opieki w pociągach i na stacjach metra. W tym roku do początku marca takich zgłoszeń mieliśmy już 28 – poinformowała rzeczniczka warszawskiego metra Anna Bartoń. I dodała, że do wszystkich zgłoszeń wzywana jest policja, a każda interwencja służb porządkowych powoduje przerwy i opóźnienia w kursowaniu metra oraz konieczność zamykania stacji dla pasażerów. Tak samo dzieje się w przypadku zgłoszeń w tramwajach (25 przypadków w 2022 roku) czy autobusach (22 incydenty).
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Do 500 zł kary
Dlatego od 8 kwietnia za pozostawienie bagażu w pociągu albo na stacji metra, w tramwaju, autobusie, pociągu Szybkiej Kolei Miejskiej i na przystankach będzie można dostać karę do 500 zł (zgodnie z art. 54 ustawy Kodeksu wykroczeń).
Niedozwolone będzie też wyrzucanie lub wrzucanie przedmiotów z lub do pojazdu bądź na torowisko. Taki przepis został dodany po tym, jak jeden z pasażerów wyrzucił przez okno pociągu metra niezidentyfikowany przedmiot, co doprowadziło do długiej przerwy w ruchu. Nie będzie można też wchodzić na dachy pojazdów, zderzaki lub inne elementy konstrukcyjne pojazdów, a także do kabin sterowniczych pojazdów.
Nadal pozostanie zabronione korzystanie w pojazdach komunikacji miejskiej z łyżworolek, wrotek, deskorolek, rowerów, wózków rowerowych, hulajnóg i innego sprzętu sportowego. Przepis ten rozszerzony został o urządzenia transportu osobistego i urządzenia wspomagające ruch (m.in. hoveboardy, monocykle czy deskorolki elektryczne). Będzie można natomiast przewozić te pojazdy w środkach transportu publicznego, pod warunkiem, żer nie zagrażają bezpieczeństwu podróżnych.
Tego nie wolno w metrze
Doprecyzowane zostały też przepisy zakazujące przekraczania linii bezpieczeństwa poprzedzonej pasem z wypustkami na peronach i przystankach – przed wjazdem, w trakcie wjazdu lub odjazdu pojazdu komunikacji miejskiej. Nie będzie można również wchodzić na torowisko, do tunelu lub pomieszczeń technicznych i obszarów o ograniczonym dostępie na stacjach metra, na zadaszenia wejść do stacji metra i na wiaty przystankowe.
W nowych przepisach wykreślony został punkt, który zezwalał na korzystanie z wyjść awaryjnych na stacjach metra przez osoby przewożące dziecko w wózku, osoby niepełnosprawne i o ograniczonych możliwościach poruszania się, przewożące duży bagaż bądź rower, a także podróżujące ze zwierzętami. "Obecnie wszystkie stacje metra są wyposażone w bramki o zwiększonej szerokości, tym samym dotychczasowy przepis stał się bezzasadny" - wyjaśnił ratusz.
Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj