Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. PRC
|

Warszawa z surowszymi przepisami niż Berlin? Trzaskowski: Będziemy proponowali ulgi

222
Podziel się:

Warszawa ujawnia szczegóły dotyczące obszaru tzw. Strefy Czystego Transportu. Od stycznia 2024 roku do strefy mają nie wjeżdżać samochody z silnikiem diesla starszym niż 13 lat i benzynowym starszym niż 22 lata. Prezydent stolicy zapowiada ulgi dla części mieszkańców.

Warszawa z surowszymi przepisami niż Berlin? Trzaskowski: Będziemy proponowali ulgi
Rafał Trzaskowski zapowiada ulgi dla części mieszkańców. (Agencja Wyborcza.pl, Maciek Jazwiecki, Kuba Atys)

Nowy projekt Stref Czystego Transportu (SCT) obejmie obszar ponad dwukrotnie większy, niż pierwotnie zapowiadano - o czym informowaliśmy w money.pl. Od początku przyszłego roku do strefy mają nie wjeżdżać samochody z silnikiem diesla starszym niż 13 lat i benzynowym starszym niż 22 lata. To bardzo surowe przepisy.

Osoby zamieszkałe tych dzielnicach i płacące podatki w Warszawie zwolnione będą ze spełniania wymagań strefy na pierwszych dwóch etapach jej wprowadzania. Reguły SCT dotyczyć ich będą dopiero od stycznia 2028 r. - wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata.

Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski zaznaczył, że nie wyklucza pewnych wyłączeń dla mieszkańców strefy czystego transportu.

Jedno, co mnie przekonuje, to są argumenty ludzi, którzy mieszkają w strefie. Jeżeli ktoś mówi, że ma problem, a seniorzy mówią, że mieszkają w strefie i mają problem, co zrobić ze swoim starym samochodem, to o tym dyskutujemy. Będziemy proponowali wyłączenie dla seniorów, jeżeli chodzi o tych, którzy mieszkają w strefie, nawet odbywa się dyskusja na temat wyłączeń dla mieszkańców strefy. Na czym skończymy, to się okaże – powiedział.

Zaznaczył, że być może będzie tak, że mieszkańcy strefy będą traktowani inaczej. - Strefa będzie większa, ale dzięki temu mieszkańcy będą mogli być potraktowani w inny sposób. Czy wyłączymy tylko seniorów, czy wydłużymy okres dochodzenia dla mieszkańców strefy, czy będziemy stosowali większe wyłączenia dla mieszkańców strefy, o tym w tej chwili dyskutujemy – dodał.

Co z pozostałymi kierowcami?

Według nowego projektu SCT obejmie ponad dwukrotnie większy obszar: całe dzielnice Śródmieście, Żoliborz i Praga Północ, prawie całą Ochotę (poza SCT pozostanie fragment z CH Reduta i ul. Mszczonowską oraz Dworzec Zachodni) i Pragę Południe (poza SCT pozostanie Olszynka Grochowska: niezamieszkały obszar PKP i rezerwatu przyrody), większość Mokotowa (poza SCT pozostaną Sadyba, Stegny, Augustówka i część Służewca), około połowę Woli (do al. Prymasa Tysiąclecia).

Pozostałe osoby oraz mieszkańców Warszawy, którzy kupili samochód już po przyjęciu uchwały, obowiązują niezmiennie zaprezentowane już wcześniej wymogi.

Od 1 lipca 2024 roku pojazdy będą podlegać następującym wymogom:

  1. Pojazd z silnikiem benzynowym (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę Euro 2 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 1997 (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 27 lat);
  2. Pojazd z silnikiem Diesla będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 4 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2006 (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 18 lat).

Od 2026 roku pojazdy będą podlegać następującym wymogom:

  1. Pojazd z silnikiem benzynowym (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę Euro 3 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2001 (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 25 lat);
  2. Pojazd z silnikiem Diesla będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 5 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2010 (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 16 lat).

Od 2028 roku pojazdy będą podlegać następującym wymogom:

  1. Pojazd z silnikiem benzynowym (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę Euro 4 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2006 (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 22 lat);
  2. Pojazd z silnikiem Diesla będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 6 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2015 (maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 13 lat).

Od 2030 roku pojazdy będą podlegać następującym wymogom:

  1. Pojazd z silnikiem benzynowym (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę Euro 5 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2010 (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 20 lat);
  2. Pojazd z silnikiem Diesla będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 6dT lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2019 (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 11 lat).

Od 2032 roku pojazdy będą podlegać następującym wymogom:

  1. Pojazd z silnikiem benzynowym (LPG) będzie musiał spełniać normę Euro 6 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2015 (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 17 lat);
  2. Pojazd z silnikiem Diesla będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 6d lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2021 (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 11 lat).


Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Sojusz przeciwko Chinom. "Polska dobrze postawiła"

Łagodniejsze przepisy są w Niemczech

Warszawa będzie miała przepisy surowsze niż Berlin. Jak zauważa portal Business Insider, łagodniejsze normy obowiązują m.in. w Niemczech. W kraju naszych zachodnich sąsiadów do stref pozwala się wjeżdżać samochodom z silnikiem diesla spełniającym normę Euro 4, czyli maksimum 18-letnim i benzynowym Euro 1, czyli maksymalnie 29-letnim.

Ostrzejsze normy obowiązują za to kierowców w Paryżu. "Samochody z klasą 4 (samochody osobowe z silnikiem Diesla do Euro 3, ciężarówki z Euro 4, dwukołowce bez standardu) mają w Paryżu stały zakaz jazdy od poniedziałku do piątku od 8 do 20" - czytamy.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(222)
WYRÓŻNIONE
kjhrt
rok temu
Warszawa Trzaskowskiego to miasto "Tylko dla bogatych". Masz nowego . wielkiego suva, ktory pali w mieście 14 litrow na steke - możesz jeździć, a jak masz staruszka ktory na steke pali 6, to wjechać nie możesz. Biedota na rowery.
Wyborca
rok temu
Niedługo wybory do samorządu.Trzaskowski musi odejść.
Stas
rok temu
Prosze zrobic referendum niech sie ludzie wypowiedza bo to jest jedno wielkie klamstwo.Ludzie chca czystego powietrza ale nie kosztem lamania konstytucji i praw czlowieka. Nie mozna zabierac ludziom samochodow i gwalcic prawa.prosze dbac o srodowisko sadzic wiecej drzew trawnikow wiecej parkow mniej betonu jak to ma teraz miejsce ze kazdy zielony skwerek czy miejsce jest burzone i w mijsce tego jakis blok biurowiec itp a samochody zasialane lpg powinny miec swobodny wjazd do sct bo sa bardziej ekologiczne niz disel czy benzyna lub nowsze samochody ktore spalaja kilkanascie litrow benzyny to gdzie ta ekologia stary nie moze wiechac bo spali 10.12l gazu a nowy moze bo spali 15 benzyny :(
NAJNOWSZE KOMENTARZE (222)
pelno@o2.pl
12 miesięcy temu
Przecież nie ma problemów ze starszymi autami. Kredyt na 20 lat, co miesiąc dajesz 3000 zł i masz nowe auto. Fajnie? Dalej tylko komornik, sąd i stary rower Wigry 3 bo nie dasz rady. Idiotyzm w Polsce.
motylek38_waw...
rok temu
Trzaskowski jako Przewodniczący Komisji Środowiska, Zmiany Klimatu i Energii (ENVE) Europejskiego Komitetu Regionów działa na rzecz lobbystów, a nie na rzecz ochrony przyrody, ani na rzecz mieszkańców. NIE dla zniszczeń przyrodniczych, NIE dla patodeweloperki i bezprawia! RT podejmuje decyzje wbrew woli mieszkańców nie licząc się z ich zdaniem. "Za Prezydentury Trzaskowskiego wycięto ok. 9 tys. wiekowych drzew. To tak, jakby z miasta wycięto las o powierzchni niemal 6ha" (dane niepełne z 2019 r. i 2020 r.). Bez wiekowych drzew i otaczającej nas zieleni znacznie pogorszy się jakość powietrza (smog), a tam gdzie dotąd była zieleń i została ona zastąpiona betonem pojawi się miejska wyspa ciepła. Nie pamięta się także o tym, że w walce ze smogiem istotną funkcję spełniają kliny napowietrzające ale niestety poprzez masową zabudowę Warszawy mamy coraz gorszą jakość powietrza a kliny przestają spełniać swoją funkcję. Wprowadzenie SCT nic nie da wobec "Zielonej Wizji Warszawy" Trzaskowskiego, która polega na zabudowie terenów zielonych (których z dnia na dzień ubywa, a które są cenne przyrodniczo i wpływają pozytywnie na nasze życie i zdrowie, bez nich smog i miejska wyspa ciepła). Taka jest praworządność w wykonaniu Trzaskowskiego, że konsultacje społeczne z mieszkańcami to fikcja bo liczą się jedynie deweloperzy, inwestorzy i wykonawcy - taka jest smutna prawda i rzeczywistość. Chciwość, układy i układziki zawładnęły rządzącymi. My nic dla nich nie znaczymy, za wyjątkiem tego że podczas kampanii wyborczej "wciskają nam kit" licząc na nasze głosy. A SCT to wykluczenie mniej zamożnych mieszkańców Warszawy, których nie będzie stać na zakup droższych aut tak samo jak przedsiębiorców.
Trzaśnięty pr...
rok temu
Trzask.wski, taczki są bardzo ekologiczne. W przyszłym roku na taczkach będziesz jeździł po p. Bankowym.
Targówek
rok temu
SCT wyklucza komunikacyjnie mieszkańców Targówka. Nie będzie można przejechać Mostem Gdańskim, ani Wisłostradą przez Pragę Północ i Południe. Jak mają się wydostać mieszkańcy z Getta utworzonego przez Trzaskowskiego????!!!!!
Topik
rok temu
1 lipca wchodzi ustawa i 2 lipca mieszkańcy strefy i ludzie którzy tam wejdą odczują lepsza jakość powietrza "gołym nosem" . Jeśli nie to będzie to znaczyło tyle, że ustawa nie miała na celu poprawy jakości powietrza. A uprzywilejowanie poruszania się po strefie równiejszych z równych i być może zachęcenie warszawiaków do kupna niemieckich elektryków. Dowiemy się tego już 2 lipca 2024.
...
Następna strona