Nowy projekt Stref Czystego Transportu (SCT) obejmie obszar ponad dwukrotnie większy, niż pierwotnie zapowiadano - o czym informowaliśmy w money.pl. Od początku przyszłego roku do strefy mają nie wjeżdżać samochody z silnikiem diesla starszym niż 13 lat i benzynowym starszym niż 22 lata. To bardzo surowe przepisy.
Osoby zamieszkałe tych dzielnicach i płacące podatki w Warszawie zwolnione będą ze spełniania wymagań strefy na pierwszych dwóch etapach jej wprowadzania. Reguły SCT dotyczyć ich będą dopiero od stycznia 2028 r. - wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata.
Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski zaznaczył, że nie wyklucza pewnych wyłączeń dla mieszkańców strefy czystego transportu.
Jedno, co mnie przekonuje, to są argumenty ludzi, którzy mieszkają w strefie. Jeżeli ktoś mówi, że ma problem, a seniorzy mówią, że mieszkają w strefie i mają problem, co zrobić ze swoim starym samochodem, to o tym dyskutujemy. Będziemy proponowali wyłączenie dla seniorów, jeżeli chodzi o tych, którzy mieszkają w strefie, nawet odbywa się dyskusja na temat wyłączeń dla mieszkańców strefy. Na czym skończymy, to się okaże – powiedział.
Zaznaczył, że być może będzie tak, że mieszkańcy strefy będą traktowani inaczej. - Strefa będzie większa, ale dzięki temu mieszkańcy będą mogli być potraktowani w inny sposób. Czy wyłączymy tylko seniorów, czy wydłużymy okres dochodzenia dla mieszkańców strefy, czy będziemy stosowali większe wyłączenia dla mieszkańców strefy, o tym w tej chwili dyskutujemy – dodał.
Co z pozostałymi kierowcami?
Według nowego projektu SCT obejmie ponad dwukrotnie większy obszar: całe dzielnice Śródmieście, Żoliborz i Praga Północ, prawie całą Ochotę (poza SCT pozostanie fragment z CH Reduta i ul. Mszczonowską oraz Dworzec Zachodni) i Pragę Południe (poza SCT pozostanie Olszynka Grochowska: niezamieszkały obszar PKP i rezerwatu przyrody), większość Mokotowa (poza SCT pozostaną Sadyba, Stegny, Augustówka i część Służewca), około połowę Woli (do al. Prymasa Tysiąclecia).
Pozostałe osoby oraz mieszkańców Warszawy, którzy kupili samochód już po przyjęciu uchwały, obowiązują niezmiennie zaprezentowane już wcześniej wymogi.
Od 1 lipca 2024 roku pojazdy będą podlegać następującym wymogom:
- Pojazd z silnikiem benzynowym (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę Euro 2 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 1997 (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 27 lat);
- Pojazd z silnikiem Diesla będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 4 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2006 (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 18 lat).
Od 2026 roku pojazdy będą podlegać następującym wymogom:
- Pojazd z silnikiem benzynowym (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę Euro 3 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2001 (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 25 lat);
- Pojazd z silnikiem Diesla będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 5 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2010 (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 16 lat).
Od 2028 roku pojazdy będą podlegać następującym wymogom:
- Pojazd z silnikiem benzynowym (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę Euro 4 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2006 (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 22 lat);
- Pojazd z silnikiem Diesla będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 6 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2015 (maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 13 lat).
Od 2030 roku pojazdy będą podlegać następującym wymogom:
- Pojazd z silnikiem benzynowym (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę Euro 5 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2010 (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 20 lat);
- Pojazd z silnikiem Diesla będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 6dT lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2019 (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 11 lat).
Od 2032 roku pojazdy będą podlegać następującym wymogom:
- Pojazd z silnikiem benzynowym (LPG) będzie musiał spełniać normę Euro 6 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2015 (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 17 lat);
- Pojazd z silnikiem Diesla będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 6d lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2021 (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 11 lat).
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Łagodniejsze przepisy są w Niemczech
Warszawa będzie miała przepisy surowsze niż Berlin. Jak zauważa portal Business Insider, łagodniejsze normy obowiązują m.in. w Niemczech. W kraju naszych zachodnich sąsiadów do stref pozwala się wjeżdżać samochodom z silnikiem diesla spełniającym normę Euro 4, czyli maksimum 18-letnim i benzynowym Euro 1, czyli maksymalnie 29-letnim.
Ostrzejsze normy obowiązują za to kierowców w Paryżu. "Samochody z klasą 4 (samochody osobowe z silnikiem Diesla do Euro 3, ciężarówki z Euro 4, dwukołowce bez standardu) mają w Paryżu stały zakaz jazdy od poniedziałku do piątku od 8 do 20" - czytamy.