Artykuł powstał we współpracy z Santander Bank Polska.
Sytuacja w wielu firmach, spółdzielniach czy zakładach w czasie pandemii niemal z dnia na dzień stała się dramatyczna. Wiele z nich ogłosiło bankructwo, kolejne zawiesiły działalność albo w najlepszym przypadku próbują przetrwać, ratując się oszczędnościami.
Koronawirus zaraził już na dobre branżę turystyczną, usługi, transport oraz większą część handlu. Jak wiadomo – gospodarka jest niczym domino. Jeśli jedna kostka się wywróci – popchnie za sobą kolejne.
Bez pomocy banków, firmy, które mają kłopoty finansowe, byłoby jeszcze więcej.
Wyższe gwarancje kredytowe
Santander Bank Polska dał klientom możliwość 3- lub 6-miesięcznej karencji w spłacie części kapitałowej kredytu. Co to oznacza? W tym czasie klient płaci odsetki, a kapitał jest później proporcjonalnie dopisany do kolejnych miesięcy kredytowania. Bank nie pobiera opłat za aneks do umowy. Aby otrzymać wspomnianą pomoc, klient nie może mieć zaległości w spłacie dłuższych niż 89 dni i zajęć egzekucyjnych.
Dodatkowo państwowy Bank Gospodarstwa Krajowego, z którym współpracuje Santander, zmienił zasady obejmowania kredytów gwarancją de minimis (to specjalne zabezpieczenie kredytów obrotowych i inwestycyjnych przez Skarb Państwa). Podwyższył kwotę gwarancji kredytu z 60 proc. do 80 proc., przy czym łączna kwota gwarancji udzielonych przez BGK jednemu przedsiębiorcy nie może być wyższa niż 3,5 mln zł.
Ponadto, znosi on całkowicie opłaty prowizyjne za udzielnie gwarancji. Wydłuża także maksymalny okres jej ważności dla kredytu obrotowego z 27 do 39 miesięcy. Zmiany te będą obowiązywać do 31 grudnia 2020 roku lub do odwołania.
Dzięki umowie podpisanej z Bankiem Gospodarstwa Krajowego Santander Bank Polska zaoferuje również największym przedsiębiorcom gwarancje bankowe, podnoszące poziom bezpieczeństwa finansowego.
Już teraz mogą oni skorzystać w banku z Funduszu Gwarancji Płynnościowych uruchomionego przez BGK.
Łatwiej spłacisz kredyt
Klientom, którzy mają kredyt w rachunku bieżącym – bank automatycznie przedłuży o 2 miesiące odroczenie spłaty, którego termin wkrótce się kończy. Nie będzie pobierał prowizji za tę czynność i nie będzie zawierał z klientem dodatkowego aneksu.
W sytuacji, gdy klient posiada w banku kredyt w rachunku bieżącym z limitem malejącym, a do spłaty pozostało mu 4, 5 lub 6 miesięcy – może złożyć wniosek o zawieszenie obniżenia limitu kredytu na 3 miesiące. Jeśli jednak do końca spłaty zostało więcej niż 6 miesięcy – może ubiegać się o zawieszenie obniżenia limitu na 3 lub 6 miesięcy.
Będzie wówczas płacił tylko raty odsetkowe. Zamrożony kapitał zapłaci na koniec okresu kredytowego. Oferta ta ważna jest do odwołania. Co ważne, sam limit kredytowy nie zostanie obniżony.
Karencja na leasing
Nie tylko w ramach umów kredytowych, ale także leasingowych Santander Leasing umożliwia wnioskowanie o odroczenie płatności części kapitałowej rat leasingowych na 3 lub 6 miesięcy.
Zwolnienie z opłat i wyższe limity zbliżeniowe
Bank nie pobierze opłaty za Konto Firmowe Godne Polecenia, gdy klient spełni jeden z dwóch warunków – po pierwsze – z jego konta zostały opłacone składki na ZUS w styczniu i lutym lub po drugie – zawarcie umowy o wspomniane konto nastąpiło w lutym, marcu lub kwietniu tego roku. Co najważniejsze – klient nie musi robić nic w tej kwestii, bank zrobi to automatycznie.
Ponadto bank podjął decyzję o tym, że – bez względu na to, czy klient dokonał w danym miesiącu przelewu z konta do ZUS, czy nie – nie będzie pobierał opłaty za jego prowadzenie.
Aby zwiększyć bezpieczeństwo związane z koronawirusem, bank podniósł limit płatności zbliżeniowych kartą (także mobilną) z 50 zł do 100 zł – dotyczy to zarówno kart Visa, jak i Mastercard. Klient dokonując zakupów do 100 zł nie musi wpisywać PIN-u i dotykać przycisków terminala w sklepie.
Bezpieczne zamówienie terminala
Bank, by ułatwić pracę przedsiębiorcom, udostępnił również usługę zdalnego zamówienia i dostarczenia terminala płatniczego. Ci, którzy to zrobią, będą mogli skorzystać z tego narzędzia całkowicie za darmo przez 12 miesięcy w ofercie Polska Bezgotówkowa.
Dodatkowo, jeśli skorzystają z promocji "Dostałem szóstkę", będą mogli przez kolejne 6 miesięcy nie płacić abonamentu za terminal
Sprawy urzędowe zdalnie
Santander dał przedsiębiorcom możliwość załatwiania ważnych spraw za pośrednictwem bankowości internetowej.
Klienci firmowi przy pomocy profilu zaufanego –mogą składać wnioski w innych instytucjach np. w ZUS-ie. W tym ostatnim przypadku, mogą one dotyczyć m.in. zwolnienia z płacenia składek lub rozłożenia na raty należności
z tytułu składek.
Eksperci odpowiadają
Dla przedsiębiorców lub klientów, którzy zamierzają założyć własną działalność i potrzebują wsparcia oraz porad – Santander Banki Polska wraz z Ogólnopolskim Biurem Rachunkowym inFakt uruchomili infolinię. Dodatkowo, odbyły się dwa webinaria na temat tzw. Tarczy antykryzysowej, które dostępne są na stronie Santander.pl.
W materiale eksperci odpowiadają na pytania o rządowe rozwiązania osłonowe, zasiłki dla przedsiębiorców, zwolnienia z płatności składek ZUS.
Złóż wniosek o subwencję w ramach tarczy finansowej PFR
W bankowości internetowej dla firm klienci Santander Bank Polska mogą złożyć wniosek o subwencję finansową przewidzianą w Programie Rządowym Tarcza Finansowa PFR. Bank udostępnia również specjalny serwis www.santander.pl/tarczapfr, na którym znajduje się m.in. kalkulator umożliwiający oszacowanie kwoty subwencji oraz informacje o wnioskowaniu.
Wnioski mogą składać mikro, małe i średnie firmy (zatrudniające od 1 do 249 pracowników), którym przynajmniej o 25 proc. spadły przychody w związku z COVID-19. Duże przedsiębiorstwa, o skonsolidowanej sumie bilansowej powyżej 43 mln euro mogą wnioskować o rozwiązania pomocowe bezpośrednio w PFR.
Do mikro, małych i średnich firm trafią subwencje o wartości 75 mld zł., z czego nawet 75 proc. może być pomocą bezzwrotną, po spełnieniu odpowiednich warunków.
Artykuł powstał we współpracy z Santander Bank Polska.