- Projekt dotyczący uszczelnienia abonamentu radiowo-telewizyjnego jest już praktycznie gotowy. Czekamy jeszcze na ewentualne uwagi Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych oraz Urzędu Ochrony Konsumenta i Konkurencji, które mają wpłynąć w przyszłym tygodniu. Prawdopodobnie przedstawimy go opinii publicznej we wtorek lub w środę - powiedział Lewandowski.
Lewandowski tłumaczył, że do końca lutego lub najpóźniej do końca przyszłego tygodnia projekt ten trafi do konsultacji międzyresortowych oraz społecznych.
- Konsultacje społeczne wraz z uzgodnieniami będą trwały dwa tygodnie. Potem dokument trafi prawdopodobnie na Komitet ds. Cyfryzacji oraz Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów. Następnie projektem zajmie się Komitet Stały Rady Ministrów i skieruje go na posiedzenie rządu - tłumaczył. Do Sejmu projekt może trafić - zdaniem Lewandowskiego - na początku kwietnia.
Lewandowski poinformował, że resort kultury rozpoczął też prace nad zupełnie nowym rozwiązaniem systemowym. - Mamy już analizy i zastanawiamy się nad wyborem rozwiązania. Optujemy za tym, by składka abonamentowa była potrącana od podatku PIT i składki KRUS w wysokości około 6 zł na osobę - wskazał. I dodał, że ze względu na prawdopodobną konieczność notyfikacji w Komisji Europejskiej projekt ten nie wejdzie w życie tak szybko, jak chciałoby tego ministerstwo.
W niedawnej rozmowie z PAP przewodniczący Rady Mediów Narodowych Krzysztof Czabański również mówił o dwóch projektach zmian w abonamencie. Pierwszy z nich ma być uchwalony w połowie roku i ma według resortu zwiększyć wpływy z abonamentu dwukrotnie, do 1,3-1,4 mld zł.
- Będzie to projekt nowelizacji obecnie obowiązującej ustawy abonamentowej i będzie on polegał na wprowadzeniu takich instrumentów, które spowodują poprawę ściągalności abonamentu według dotychczasowych zasad, czyli że abonament jest płacony od każdego gospodarstwa domowego w wysokości 22,70 zł miesięcznie - mówił Czabański.
Według szefa RMN projekt ten ma zakładać, że każde gospodarstwo domowe ma odbiornik radiowo-telewizyjny. Zgodnie z nowymi przepisami operatorzy telewizji kablowych, platform cyfrowych oraz inni operatorzy telewizyjni będą mieli obowiązek informowania swoich klientów o tym, że istnieje obowiązek płacenia abonamentu za radio i telewizję publiczną oraz że opłata na rzecz operatorów nie zwalnia ich z tego obowiązku. Ponadto operatorzy ci będą zobowiązani do podania danych swoich klientów Poczcie Polskiej. - Na podstawie tych danych Poczta będzie mogła zweryfikować, czy dane gospodarstwo powinno płacić abonament, czy też nie - powiedział.
Zgodnie z założeniami projektu Poczta będzie wysyłać upomnienia do gospodarstw domowych uchylających się przed płaceniem abonamentu. - Jeśli nadal część gospodarstw domowych nie będzie wywiązywać się ze swoich obowiązków, wówczas być może będą działały w tej sprawie urzędy skarbowe - mówił Czabański.
Rafał Białkowski