Funkcjonariusze białostockiej delegatury CBA wszczęli w Zakładzie Gospodarki Odpadami Komunalnymi (ZGOK) w Olsztynie kontrolę procedur podejmowania i realizacji przez tę spółkę decyzji dotyczących projektu "System zagospodarowania odpadów komunalnych w Olsztynie. Budowa Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów".
Jak wyjaśnił Piotr Kaczorek z wydziału komunikacji społecznej Biura, CBA zbada prawidłowość realizacji inwestycji o wartości 285 mln zł, na którą ZGOK otrzymał 162 mln zł dofinansowania w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013.
Kaczorek przypomniał, że celem zakładanym w tym projekcie była m.in. produkcja z otrzymanych odpadów komunalnych paliwa alternatywnego o odpowiednich parametrach, a następnie przekazywanie go cementowniom.
- Według ustaleń CBA, od chwili rozpoczęcia funkcjonowania zakładu, spółka nie tylko w ogóle nie sprzedała nawet kilograma paliwa alternatywnego, ale płaci obecnie prywatnej spółce za odbiór i zagospodarowanie paliwa alternatywnego powstającego w Zakładzie Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych - powiedział.
Kaczorek poinformował też, że w 2016 r. olsztyński ZGOK wydał tak ponad 13 mln zł.
Założeniem projektu "System zagospodarowania odpadów komunalnych w Olsztynie. Budowa Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów" było rozwiązanie problemu zagospodarowania odpadów komunalnych na terenie Olsztyna i 36 innych gmin położonych w centralnej części woj. warmińsko-mazurskiego.
W ramach tego projektu w Olsztynie zbudowano Zakład Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych przy ul. Lubelskiej, który kosztował ok. 157 mln zł i został oddany do użytku w październiku 2015 r. Inwestycja objęła również m.in. rekultywację ośmiu składowisk odpadów i budowę trzech stacji przeładunkowych.
Paliwo alternatywne (tzw. RDF) produkowane z odpadów miałoby być w przyszłości spalane w elektrociepłowni, którą władze Olsztyna chciałyby zbudować w formule partnerstwa publiczno-prywatnego po drugiej stronie ul. Lubelskiej.
Zgodnie z początkowymi założeniami, taka elektrociepłownia miała być gotowa w 2020 r. Według ostatnich zapowiedzi, w przyszłym roku zostanie opracowana dokumentacja projektowa; rozpoczęcie budowy będzie możliwe na początku 2019 r., a prace budowlane potrwają ok. 2,5 roku.