Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Air Polonia - zyski w 2005 roku

0
Podziel się:

Spółka Air Polonia, która w poniedziałek uruchomiła regularne połączenia lotnicze w kraju, a 15 grudnia rozpocznie niskokosztowe loty zagraniczne, zakłada na 2004 wynik finansowy nieco powyżej zera (tzw. zero plus), a na 2005 rok zysk

- poinformował wiceprezes, dyrektor generalny firmy Jan Litwiński.

"Szacujemy, że w przyszłym roku z naszych linii skorzysta kilkaset tysięcy pasażerów. Trudno o dokładne szacunki, ponieważ zależy to od postępów w zakresie rozbudowy floty oraz ostatecznego programu lotów na lato" - powiedział wiceprezes podczas wtorkowej konferencji prasowej w Katowicach.

Dodał, że plan połączeń na najbliższy sezon letni ma być gotowy do końca stycznia.

Litwiński poinformował, że Air Polonia, która obecnie dysponuje dwoma samolotami typu boeing 737-400, w przyszłym roku planuje rozbudowę floty do pięciu maszyn. Prowadzone są rozmowy na ten temat, ale nie podał szczegółów.

W poniedziałek, lotami z Warszawy do Wrocławia i Gdańska, Air Polonia zainaugurowała regularne połączenia lotnicze w kraju. 15 grudnia uruchomi pierwsze połączenie zagraniczne z Katowic i Warszawy do Londynu.

Początkowo loty z Katowic odbywać się będą w poniedziałki, środy i piątki. We wtorki i czwartki Air Polonia planuje loty do Londynu z Poznania. Wszystkie loty z Katowic do końca tego roku zostały już wykupione.

Na przełomie marca i kwietnia Air Polonia planuje rozszerzenie działalności o nowe kierunki krajowe: Szczecin i Poznań, a także międzynarodowe: Kolonia, Frankfurt, Hahn, Sztokholm, Bruksela, Paryż, Mediolan, Rzym, Barcelona oraz Madryt. Kolejność rozpoczęcia lotów do poszczególnych miast zależy od tempa uzyskiwania stosownych zgód.

Najtańszy bilet na krajowej trasie kosztuje 19,99 zł netto plus opłata lotniskowa - około 55 zł. Jednak pula biletów po takiej cenie jest ograniczona. Najdroższy bilet to koszt 280 zł (z opłatą lotniskową). Ta trasach zagranicznych ceny kształtują się od 55,55 zł do 699 zł. Łącznie z opłatami lotniskowymi, najtańszy bilet z Katowic do Londynu kosztować może 282 zł.

Najdroższa taryfa stanowić ma maksymalnie 40 proc. ceny przewoźników sieciowych. Ceny są zmienne, zależne od popytu i podaży. Jest osiem klas taryfowych. Obowiązywać ma podstawowa zasada - im wcześniej klient kupi bilet, tym będzie on tańszy. Sprzedaż odbywa się poprzez internet i centrum telefoniczne. Tanie połączenia uruchomione zostały pod marką airpolonia.com.

W ocenie Marka Mutke, prezesa Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego (GTL), które zarządza portem lotniczym Katowice, rozpoczęcie lotów taniego przewoźnika wzmaga zainteresowanie lotniskiem ze strony dużych przewoźników sieciowych.

"Po informacji Air Polonia o rozpoczęciu lotów do Londynu, na rozmowy zgłosiły się do nas linie British Airways, które wcześniej nie były zaintetresowane uruchomieniem połączeń. Uaktywnił się również Air France" - powiedział prezes Mutke.

Przedstawiciele Air Polonia uważają, że - podobnie jak w innych krajach europejskich - po uruchomieniu tanich linii liczba pasażerów korzystających z transportu lotniczego będzie dynamicznie rosnąć. Paradoksalnie, na zwiększonym ruchu mogą skorzystać też duzi przewoźnicy sieciowi. W pesymistycznym wariancie Air Polonia zakładała, że przez pierwsze trzy miesiące działalności zapełnienie samolotów na trasach krajowych sięgnie 25 proc. Już wiadomo, że zainteresowanie jest większe.

Air Polonia działa od 2001 roku, a od kwietnia 2003 realizowała pasażerskie loty czarterowe. Obecnie większość udziałów w spółce należy do trzech osób fizycznych, m.in. do prezesa wrocławskiego Bombardiera, Mirosława Sielezińskiego oraz Tomasza Sudoła.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)