Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Bartosz Wawryszuk
|

Iran zmniejsza zamówienie na samoloty Airbusa. Nie kupi A380

3
Podziel się:

Dla lotniczego koncernu oznacza to radykalne zmniejszenie wartości kontraktu, który pierwotnie miał opiewać na 27 mld dolarów.

Iran zmniejsza zamówienie na samoloty Airbusa. Nie kupi A380
(Airbus)

To może być poważny cios dla Airbusa. Iran, który po zniesieniu sankcji zamierzał kupić u producenta samolotów 118 maszyn, zaczyna redukować zamówienie. Kontrakt ma dotyczyć tylko 100 samolotów i nie będzie już w nim uwzględnionych dwupokładowych A380s, czyli odpowiednika Jumbo Jeta od Boeniga - podaje Bloomberg.
Dla lotniczego koncernu oznacza to radykalne zmniejszenie wartości kontraktu, który pierwotnie miał opiewać na 27 mld dolarów. Farhad Parvaresh, prezes Iran Air, powiedział na konferencji prasowej w Teheranie, że biorąc pod uwagę, że obecnie umowa przewiduje tylko 100 samolotów, nie sądzi, by łączna ich wartość przekroczy 10 mld dolarów. - A330 był i nadal jest częścią umowy, ale nie będzie już w niej A380 - zaznaczył.

Zespół z Airbusa jest nadal w Teheranie, gdzie prowadzi negocjacje w sprawie zamówienia dla Iran Air, ale jeśli skończą się one fiaskiem, to producent samolotów będzie miał problem. Koncern już zmniejszył produkcję swojego szerokokadłubowego samolotu o ponad połowę, a popyt na nie się skurczył. Dubajskie linie Emirates są na razie jedynym przewoźnikiem, który zamierza dać znaczącą rolę w swojej flocie samolotom A380.

Iran, który obecnie odnawia przestarzałą flotę samolotów po latach zachodnich sankcji, jest jednym z niewielu niewykorzystanych do tej pory rynków, na których rywal Boeinga ma szanse na zdobycie zamówień.

- Iran jest gotów sfinansować pierwszy 1 miliard dolarów transzy za samoloty z kontraktów z Airbusem i Boeingiem - powiedział Asghar Fakhrieh-Kashan, irański wiceminister transportu. Połowa z tego będzie pochodzić z finansowania zagranicznego, głównie z firmy leasingowej. Pozostała połowa pochodzić będzie z różnych źródeł, m.in. 330 milionów dolarów z Krajowego Funduszu Rozwoju.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(3)
WYRÓŻNIONE
Maciej
8 lat temu
W taki razie od 2 lat Airbus nie ma zamówień na A380, przestrzelili z tym projektem, era takich samolotów dobiega końca. W 2018 roku mają zrealizować ostatnie zamówienie i koniec programu A380?
Joe
8 lat temu
Nie ogarniam tego... Iran -ok 70 mln obywateli, średnio zamożnych, wizy nawet żeby wyjść do kibla - zamówienie na 100 maszyn i to całkiem sporych. Polska 38 mln obywateli - 7 Dreamlinearów, pare Embraerów kilka ATR i ledwo dyszy...? Nawet jakby 100% monopol ustawili, jak by tranzyt tylko obsługiwali to 100 maszyn nie jest mało. Niech mnie ktoś oświeci.
ROSHFOR
8 lat temu
A jaką to wielką i ciężką głowicę na takiego można załadować. Jeszcze sami naprowadzą.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (3)
Joe
8 lat temu
Nie ogarniam tego... Iran -ok 70 mln obywateli, średnio zamożnych, wizy nawet żeby wyjść do kibla - zamówienie na 100 maszyn i to całkiem sporych. Polska 38 mln obywateli - 7 Dreamlinearów, pare Embraerów kilka ATR i ledwo dyszy...? Nawet jakby 100% monopol ustawili, jak by tranzyt tylko obsługiwali to 100 maszyn nie jest mało. Niech mnie ktoś oświeci.
ROSHFOR
8 lat temu
A jaką to wielką i ciężką głowicę na takiego można załadować. Jeszcze sami naprowadzą.
Maciej
8 lat temu
W taki razie od 2 lat Airbus nie ma zamówień na A380, przestrzelili z tym projektem, era takich samolotów dobiega końca. W 2018 roku mają zrealizować ostatnie zamówienie i koniec programu A380?