Pod koniec października prezydent miasta Hanna Zdanowska poinformowała, że francuski Airbus Helicopters (dawny Eurocopter) zamierza uruchomić w Łodzi swoje biuro konstrukcyjne. W tym tygodniu do Łodzi przyjechali przedstawiciele koncernu.
Jak powiedziała w piątek dziennikarzom Zdanowska, obejrzeli oni cztery lokalizacje i podjęli decyzję o otwarciu centrum badawczo-rozwojowego. Według niej zatrudnią w nim co najmniej 100 inżynierów. Przyznała jednocześnie, że w grę wchodzi także lokalizacja w mieście zakładu produkcyjnego koncernu. Podkreśliła, że decyzja miałaby zapaść niezależnie od wyników przetargu na dostawę śmigłowców wielozadaniowych dla polskiego wojska, w którym Airbus Helicopters bierze udział.
_ Przedstawiciele koncernu byli pod wrażeniem szczególnie naszych szkół zawodowych i ich wyposażenia w zakresie kształcenia na potrzeby ich przyszłych pracowników. Odwiedzili cztery lokalizacje i czekamy w tej chwili na ich decyzję odnośnie również umieszczenia w Łodzi części produkcji _ - powiedziała Zdanowska.
Według informacji magistratu przedstawiciele koncernu odwiedzili Centrum Kształcenia Międzynarodowego Politechniki Łódzkiej, w którym językiem wykładowym jest m.in. francuski, dwie szkoły zawodowe oraz Łódzką Specjalną Strefę Ekonomiczną.
Airbus Helicopters jest największym światowym producentem śmigłowców. Jak podaje firma, ma ona 46-procentowy udział w rynku śmigłowców cywilnych i wojskowych. Firma zatrudnia ponad 23 tys. pracowników na świecie. W tej chwili w około 150 krajach w użyciu jest około 12 tys. helikopterów wyprodukowanych przez spółkę.
Airbus wraz z firmą Heli Invest tworzy jedno z konsorcjów (oferujące śmigłowiec EC725 Caracal), które otrzymało zaproszenie do składania ostatecznych ofert w przetargu na 70 śmigłowców wielozadaniowych dla polskiego wojska. Do postępowania zaproszono też konsorcjum Sikorsky International Operations Inc., Sikorsky Aircraft Corporation i Polskie Zakłady Lotnicze, które proponuje śmigłowce Black Hawk oraz Wytwórnię Sprzętu Komunikacyjnego PZL Świdnik oferującą maszynę AW-149.
Francuzi od ośmiu lat współpracują z Politechniką Łódzką. Łódzcy naukowcy brali udział m.in. w opracowaniu rozwiązań dla śmigłowca hybrydowego X3 - jednego z najszybszych helikopterów na świecie.
Czytaj więcej w Money.pl