- poinformował w środę minister infrastruktury.
'PKP pracuje z Ministerstwem Infrastruktury nad aktualizacją programu restrukturyzacji tego przedsiębiorstwa. Ostateczny kształt tego programu pojawi się na przełomie sierpnia i września. We wrześniu chcę go przedstawić do akceptacji przez rząd' - powiedział na konferencji minister infrastruktury Marek Pol.
Dodał, że w trakcie prac nad aktualizacją programu pojawiła się koncepcja konsolidacji spółek zależnych. Nie podał jednak szczegółów.
O takiej możliwości informował wcześniej PAP prezes PKP SA, Maciej Męclewski, dodając, że PKP będzie rówwnież pozbywać się udziałów lub spółek, które nie są bezpośrednio związane z działalnością PKP, jak np. farmacja i drukarnie.
Jesienią 2001 roku koleje zaczęły funkcjonować w nowej strukturze, w podziale na spółki w zależności od rodzaju działalności.
Na koniec maja 2002 roku zadłużenie grupy PKP wyniosło 8,67 mld zł, a strata 509,2 mln zł.
PKP i resort infrastruktury już wcześniej informowały o planach zmian w restrukturyzacji PKP. W opracowywanym projekcie nowelizacji ustawy o komercjalizacji PKP mają znaleźć się zapisy m.in. o podwyższeniu z 3,9 mld zł do 6 mld zł poziomu zobowiązań finansowych, jakie PKP może zaciągnąć przy gwarancjach Skarbu Państwa.
W projekcie nowelizacji mają również znaleźć się zapisy o przejęciu przez Krajowy Urząd Pracy finansowania świadczeń przedemerytalnych dla pracowników zatrudnionych przed 7 września 1999 roku i zwolnionych w 2000 roku.
Przedstawiciele spółki są też zainteresowani skorzystaniem z możliwości umorzenia zobowiązań publicznoprawnych na mocy projektu ustawy o restrukturyzacji niektórych należności publicznoprawnych od przedsiębiorców. Również ta sprawa, według PKP, ma być uwzględniona w projekcie nowelizacji.
PKP szacują, że firma będzie mogła ubiegać się, na mocy projektów ustaw opracowanych przez ministra finansów, o umorzenie zobowiązań publicznoprawnych w wysokości około 1,8 mld zł.
W obowiązującym programie restrukturyzacji finansowej PKP spłata zobowiązań publicznoprawnych kolei została odroczona i rozłożona na raty. Kwota główna zobowiązań restrukturyzowanych zgodnie z ustawą o komercjalizacji PKP wynosi łącznie około 1,7 mld zł.