Zysk jaki Ambra osiągnęła w ostatnim roku obrotowym jest najlepszy w historii spółki. Byłby wyższy, gdyby nie oszustwo w czeskim oddziale, które kosztowało spółkę prawie cztery miliony złotych. Jak podaje Ambra, Polacy piją coraz więcej wina, kosztem alkoholi mocniejszych.
- Coraz więcej konsumentów oczekuje wyższej jakości i szerszego asortymentu win - informuje Robert Ogór, prezes Ambry w raporcie rocznym spółki.
Na rynku polskim - najważniejszym dla grupy Ambra, gdzie uzyskuje 79 proc. przychodów- nastąpiło przyspieszenie wzrostu konsumpcji wina o 6,9 proc. rocznie.
Ambra / raport roczny
Rok obrotowy 2016/2017 był dzięki temu bardzo dla Ambry bardzo udany. Dynamika sprzedaży grupy wyniosła 9,1 proc. 460 mln zł to drugie największe przychody w historii spółki. Wzrosły na wszystkich rynkach działalności Ambry.
Rekordowy w historii był natomiast zysk netto. Osiągnął poziom 32,5 mln zł, czyli był o 29 proc. wyższy niż rok wcześniej.
Co trzeba podkreślić, to wszystko przy wydarzeniu, które zmniejszyło wynik operacyjny o 3,9 mln zł. W czeskiej spółce Soare Sekt doszło do wyłudzenia. Gdyby nie to, zysk operacyjny zamiast wzrostu o 23,7 proc. (o 8,1 mln zł) odnotowałby dynamikę 39,4 proc. (o 13 mln zł). Zysk netto skorygowany o wpływ zdarzeń jednorazowych poprawił się o 10,8 mln zł, czyli o 62,8 proc.
Wybrane wyniki grupy Ambra w roku obrotowym 2016/2017 (mln zł, dane skonsolidowane) | |||
---|---|---|---|
mln zł | 2016/2017 | 2015/2016 | zmiana % |
przychody | 460,5 | 422,2 | 9,1 |
wynik operacyjny EBITDA | 53,2 | 45,3 | 17,5 |
zysk netto | 32,5 | 25,3 | 28,5 |
marża EBITDA % | 11,5 | 10,7 | 0,8 |
marża netto % | 7,1 | 6,0 | 1,1 |
przepływy operacyjne | 51,8 | 34,8 | 48,8 |
przepływy inwestycyjne | -11,5 | -9,0 | -27,9 |
przepływy finansowe | -35,8 | -23,9 | -49,5 |
Żródło: raport roczny Ambry |
Wzrostowi sprzedaży i konsumpcji towarzyszył wzrost oczekiwań płacowych, w szczególności w Polsce i w Rumunii, co spowodowało wzrost kosztów wynagrodzeń grupy o 7,2 proc. Pomimo tego zysk operacyjny zwiększył się o 8,1 mln zł, czyli o 23,7 proc. Gdyby nie oszustwo w Czechach było by to 39,4 proc.
Należąca do spółki firma Centrum Wina - jak podaje Ambra największy dostawca win premium do gastronomii i największa sieć sklepów winiarskich w Polsce - zwiększał sprzedaż w tempie dwucyfrowym. W sklepach Centrum Wina oraz w kanale gastronomicznym przychody były wyższe o aż 15,3 proc. - Potencjał wzrostu jest tu daleki wyczerpania - informuje zarząd Ambry.
Źródłem wzrostu sprzedaży były jednak w pierwszym rzędzie wina stołowe, kierowane do sklepów spożywczych - w tym głównie marka Fresco - których sprzedaż wzrosła w Polsce o 12,8 proc., zdecydowanie powyżej dynamiki rynku. "Najbardziej spektakularny wzrost sprzedaży w roku 2016/2017 osiągnęło wprowadzone do oferty już wcześniej wino Fresco Frizzante" - podała spółka.
Ambra umocniła swoją pozycję na rynku cydru, choć sam rynek według spółki przeżywa spowolnienie i spadającą sprzedaż ilościową uratowano nieco wyższymi cenami. Dzięki temu wartość przychodów wzrosła. „Cydr Lubelski Niefiltrowany i Lodowy zdobywając medale na British Cider Championships - największym międzynarodowym konkursie cydru - udowodniły, że polskie cydry mimo swojej krótkiej historii należą do światowej czołówki” - podaje spółka w raporcie.
Cydr stanowił 6 proc. sprzedaży Ambry w roku obrotowym 2016/2017. Największy udział miały tzw. „wina spokojne” - 46 proc. sprzedaży. Wina musujące (Dorato) to prawie 19 proc. przychodów. 9 proc. dają napoje bezalkoholowe, czyli tzw. szampany dla dzieci Piccolo.
Znaczący wkład w przyspieszenie wzrostu sprzedaży miały również alkohole mocne. "Dobrze rozwijała się sprzedaż brandy Pliska oraz wódki premium Baczewski. Podobnie jak w roku ubiegłym spadała natomiast sprzedaż win typu aperitif" - podała spółka.
Na zagranicznych rynkach działalności grupy Ambra najbardziej dynamiczny wzrost został osiągnięty na rynku rumuńskim, gdzie sprzedaż, liczona w walucie lokalnej wzrosła o 27,6 proc. Kontynuowany był tam wzrost marki Zarea - lidera rynku win musujących, a także wzmocniona została pozycja na rynku brandy i likierów.