Żydzi z USA chcą intensywniej niż dotychczas promować swój kraj w Polsce. Biuro w Warszawie otwiera jutro wpływowa organizacja American Jewish Committee. To jedna z największych żydowskich organizacji lobbingowych.
Amerykańscy Żydzi chcą pokazywać wizerunek Izraela jako młodego, dynamicznego i zróżnicowanego społeczeństwa, które nie będzie kojarzyć się wyłącznie z Holokaustem i konfliktami zbrojnymi.
Organizacja będzie działać głównie z dyplomatami i organizować konferencje. Choć ma swoje korzenie w Ameryce, chce włączyć się w kampanię wizerunkową, którą od kilku lat prowadzą władze Izraela.
Szefowa AJC w Europie Simone Rodan Benzaquen mówi Polskiemu Radiu, że organizacja chce pokazywać Izrael jako kraj młody, zróżnicowany i wysoko rozwinięty technologicznie.
- Izrael jest bardzo dynamicznym krajem, jedyną demokracją na Bliskim Wschodzie, z bardzo młodym społeczeństwem, z mnóstwem start-upów. Nie wiem, czy korzystacie w Polsce z Waze, aplikacji do nawigacji w telefonie. Waze został stworzony właśnie przez Izraelczyków - mówi Benzaquen.
Warszawskie biuro będzie jednocześnie główną siedzibą organizacji w Europie Środkowo-Wschodniej. - Wybraliśmy Polskę po pierwsze dlatego, że zajmuje centralne miejsce na mapie regionu. Rozmiar kraju, jego siła, rozwinięte życie społeczności żydowskiego, które jest częścią Polski, a także to, że większość Amerykańskich Żydów ma swoje korzenie właśnie w Polsce - także odegrało rolę - dodaje Simone Rodan Benzaquen.
Izraelska organizacja podkreśla, że wspólne korzenie i historia czasów Holokaustu i II wojny światowej są ważną częścią polsko-izraelskich stosunków. Jednak jak mówią przedstawiciele AJC, chodzi o to, by nie zamykać się wyłącznie na historii i polityce.
American Jewish Committee to jedna z najstarszych na świecie żydowskich organizacji lobbingowych. Powstała w 1906 roku na wieść o pogromach Żydów w Rosji. Swoją główną siedzibę ma w Nowym Jorku.