Choć Polska to wciąż najważniejszy rynek dla Amrest Holdings, spółka postanowiła przenieść swoją siedzibę z Wrocławia do Madrytu. To zrozumiałe, jeśli się porówna zyski pojedynczych restauracji u nas i na zachodnim końcu Europy. W Hiszpanii ten biznes jest dużo bardziej opłacalny.
Polska to wciąż najważniejszy rynek w Europie dla Amrest Holdings, który zarządza restauracjami KFC, Pizza Hut i Burger King. Należy do niego łącznie 1567 lokali na kontynencie, z czego 30 proc. sprzedaży przypada na nasz kraj.
Polscy konsumenci to jednak nie Hiszpanie i nie da się na nich tak dużo zarobić. Jak poinformował Amrest w swoim raporcie kwartalnym, marże restauracji w Polsce są znacznie niższe niż w Hiszpanii. To oznacza, że z tego samego burgera lub pizzy sprzedanego w obu krajach, w Hiszpanii firma uzyskuje większe zyski. Mniej więcej o połowę. Tzw. marża operacyjna u nas to 15,3 proc., a w Hiszpanii 24,4 proc.
Być może właśnie to porównanie sprawiło, że zarządzający Amrestem postanowili w lipcu przenieść swoją siedzibę do Hiszpanii, niejako nagradzając też tamtych klientów. Do tej pory centrala firmy mieściła się w Polsce, we Wrocławiu.
Lepsze statystyki pod względem zyskowności pojedynczych restauracji mają od nas także Czesi (21,7 proc.). Z kolei słabe wyniki dają restauracje Amrestu w Niemczech - choć marża wzrosła z 3 proc. w ubiegłym roku do 6,4 proc. w roku bieżącym, to nadal jest o niebo niższa niż w Polsce. Trudno jest też zarabiać restauratorom na Chińczykach (9,1 proc.).
Ogółem wyniki Amrest Holdings za trzeci kwartał są bardzo dobre. Spółka zwiększyła sprzedaż o 17 proc., a zyski o 32 proc. I to pomimo wzrostu kosztu wynagrodzeń o 15 proc. Tak dobrych wyników nie spodziewali się analitycy giełdowi ankietowani przez PAP - zysk netto przekroczył ich oczekiwania o 22 proc.
Wybrane dane finansowe Amrest Holdings (mln zł), skons.) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
mln zł | 3 kw. 2017 | 3 kw. 2016 | zmiana % | 1-3 kwartał 2017 | 1-3 kwartał 2016 | zmiana % |
przychody | 1 356 | 1 157,6 | 17,1 | 3 746 | 2 992,85 | 25,2 |
wynik EBITDA | 200,3 | 160,6 | 24,8 | 466,3 | 403,7 | 15,5 |
zysk netto | 85,8 | 64,8 | 32,4 | 141,3 | 140,0 | 1,0 |
marża EBITDA % | 14,8 | 13,9 | 0,9 | 12,4 | 13,5 | -1,0 |
marża netto % | 6,3 | 5,6 | 0,7 | 3,8 | 4,7 | -0,9 |
przepływy operacyjne | 206,9 | 140,7 | 47,1 | 365,3 | 304,7 | 19,9 |
przepływy inwestycyjne | -149,6 | -84,2 | -77,6 | -473,4 | -400,3 | -18,2 |
przepływy finansowe | 112,2 | -96,6 | 216,1 | 296,3 | 92,3 | 221,0 |
Źródło: raport kwartalny Amrest Holdings |
Jak podaje spółka „w celu uniknięcia ryzyka utraty wykwalifikowanej kadry pracowniczej konieczne może się okazać stopniowe podwyższanie stawek wynagrodzenia”. Rosną też ceny kupowanej żywności i najmu.
Trzysta nowych restauracji
- W 2018 roku planujemy podtrzymać dynamiczne tempo rozwoju organicznego, otwierając ponad 300 nowych restauracji - zapowiedział Wojciech Mroczyński, członek zarządu Amrestu. - Spodziewamy się mniejszej liczby potencjalnych projektów akwizycyjnych, skupiając się na integracji przejętych dotychczas biznesów oraz poprawie ich efektywności.
Podkreślił, że zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, AmRest konsekwentnie realizuje plan 200 otwarć na 2017 rok. W ciągu ostatnich 12 miesięcy AmRest otworzył 172 nowe restauracje.
- Tempo nowych otwarć znacznie przyspieszyło w ostatnich tygodniach, co upewnia nas w przekonaniu o wykonalności tego ambitnego planu. Mówiąc o nowych otwarciach, chciałbym zwrócić uwagę na kilka przełomowych wydarzeń w tym obszarze. Kilka tygodni temu weszliśmy na dwa nowe rynki, otwierając pierwszą restaurację La Tagliatella w Portugalii oraz nasze pierwsze KFC w Austrii. Dodatkowo, dwie pierwsze restauracje marki Blue Frog pojawiły się w Hiszpanii i Polsce, a w Czechach otworzyliśmy pierwszy lokal Pizza Hut Express - wylicza Mroczyński.
Jednocześnie grupa AmRest udostępniła ofertę wybranych marek klientom portalu pizzaportal.pl.
- W 2017 roku koncentrujemy się na strategii rozwoju sieci Pizza Hut i KFC na nowych rynkach i regionach Europy. W trzecim kwartale tego roku sfinalizowaliśmy kilka kolejnych projektów akwizycyjnych, tj. nabycie Pizza Hut w Niemczech oraz kilka mniejszych projektów w Niemczech i Hiszpanii (restauracje KFC). Tuż po zakończeniu trzeciego kwartału nabyliśmy również 21 restauracji KFC w Rosji, w rejonie Krasnodar - powiedział Mroczyński.
Według niego, te akwizycje przyczynią się do wzrostu skali działalności na tych rynkach oraz wzmocnią potencjał wzrostu wartości firmy w przyszłości.
- Nasza pozycja lidera powinna dodatkowo umocnić się w Polsce dzięki nabyciu 51 proc. udziałów w pizzaportal.pl oraz podpisanym umowom o współpracy z Delivery Hero na wybranych rynkach Europy Centralnej. Aktywność w tych obszarach przybliża nas do realizacji wizji wiodącego operatora restauracyjnego w Europie - podsumował członek zarządu Amrestu.
W trzecim kwartale 2017 r. grupa dokonała 52 nowych otwarć.
Amrest działa na zasadzie umowy z amerykańską Yum Restaurants International Holdings, która podpisywana jest na dziesięć lat. W przypadku KFC i Pizza Hut obecna umowa kończy się w 2020 roku, a dla Burger King w 2027 roku. Opłata franczyzowa wynosi 5-6 proc. przychodów. Na kawiarnie Starbucks umowa obowiązuje 15 lat, a spółka płaci 6 proc. obrotów za możliwość korzystania z marki. Do tego Amrest musi co roku wykładać 5-6 proc. przychodów na marketing.