Będąca w upadłości fabryka Autosan z Sanoka będzie prawdopodobnie sprzedana. Jak poinformował syndyk Ludwik Noworolski, przyjął on jedną z ofert. - Teraz musi ją jeszcze zatwierdzić sędzia komisarz nadzorujący upadłość - wyjaśnił.
Noworolski nie zdradził, czyją ofertę zaakceptował. W przesłanym mediom komunikacie napisał, że jeśli sędzia komisarz zatwierdzi ofertę, będzie to "zakończenie dwuletnich działań ze skutkiem nad wyraz oczekiwanym przez wierzycieli, bo uzyskane środki będą służyły ich zaspokojeniu."
Syndyk zaznaczył, że inwestor, którego oferta została wybrana, deklaruje m.in. kontynuację produkcji autobusów, przejęcie załogi oraz utrzymanie dotychczasowej działalności w sferze produkcji koncesjonowanej i innych usług.
"Informując o powyższym załogę, życzyłem radości, zdrowia i z nowym entuzjazmem powrotu do pracy, uznając, że trzeba dać się poznać nabywcy od najlepszej strony, jako całość i każdy z osobna" - napisał Noworolski.
Przewodniczący zarządu Regionu Podkarpacie NSZZ "Solidarność" Tadeusz Majchrowicz powiedział, że to dobra informacja nie tylko dla załogi, ale również dla miasta i całego województwa.
- W ostatnim czasie wiele się działo wokół Autosanu. Wiem, że przewodniczący Solidarności Piotr Duda napisał list ws. zakładu do ministra skarbu i w Warszawie odbyło się spotkanie w tej sprawie. Ta dzisiejsza wiadomość to chyba efekt tych działań - dodał.
Natomiast przewodnicząca "S" w Autosanie Ewa Latusek powiedziała, że sędzia komisarz ma podjąć decyzję, czy przyjmie ofertę po świętach. - Pan syndyk spotkał się we wtorek z załogą, poinformował o ofercie, nie powiedział, kto za nią stoi. Czekamy na decyzję sędziego - dodała.
Latusek zaznaczyła, że zgodnie z decyzją sędziego komisarza, Autosan nie może być sprzedany za mniej niż 19 mln zł.
Ostatnio głośno było o Autosanie przed tegorocznymi wyborami parlamentarnymi. W ostatnim tygodniu kampanii wyborczej ofertę kupna zakładu złożyło konsorcjum firm: Huta Stalowa Wola, PIT-Radwar (obie z Polskiej Grupy Zbrojeniowej) oraz prywatna spółka SKB Drive Tech. Po wyborach oferta konsorcjum została wycofana.
Autosan jest w upadłości od początku października 2013 r. Wniosek o upadłość zgłosił ówczesny zarząd spółki. Pod koniec maja br. Prokuratura Okręgowa w Krośnie umorzyła śledztwo ws. upadłości Autosanu.
Autosan był pięć razy wystawiany na sprzedaż w przetargu. W ostatnim cena wywoławcza wynosiła 37 mln zł. Po piątym przetargu sędzia nadzorujący upadłość Autosanu zgodził się na sprzedaż fabryki z wolnej ręki.
Autosan oprócz autobusów produkuje też części do tramwajów oraz kabiny do pociągów. W ub.r. zakład sprzedał 50 autobusów; obecnie zatrudnia ok. 360 osób.
Fabryka uzyskała w tym roku homologację na produkcję miejskich autobusów SANCITY z silnikami spełniającymi najbardziej rygorystyczną normę emisji spalin Euro 6. Zakład może produkować ok. 300 sztuk tych pojazdów rocznie.
Autosan SA jest jedną z najstarszych fabryk w Polsce; jej początki sięgają 1832 r. Od 2001 r. firma zaczęła projektować i produkować elementy pojazdów szynowych, zwłaszcza nadwozia szynobusów i tramwajów; współpracowała m.in. z firmami PESA Bydgoszcz, NEWAG z Nowego Sącza oraz z Poznańskimi Zakładami Naprawczymi Taboru Kolejowego.
Zobacz też: * *związki chcą chronić polską zbrojeniówkę ustawą