Ostatnie płyty betonowe wykonane 80 lat temu znikną wkrótce z autostrady A6. GDDKiA podpisała umowy na remont dwóch ostatnich odcinków drogi przebiegającej wspólnie z S3 - główną trasą prowadzącą nad morze. Inwestycja pochłonie 92 mln zł.
Podpisano umowy na przebudowę odcinka autostrady A6 Szczecin Dąbie - Rzęśnica i rozbudowę węzła Szczecin Kijewo łączącego A6 z DK10. Są to ostatnie fragmenty tej drogi posiadające nawierzchnię z wykonanych 80 lat temu płyt betonowych - poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Oba zadania będzie realizowała firma Energopol Szczecin. Łączna wartość podpisanych umów to około 92 mln zł. Z tego 35,4 mln zł pochłonie odcinek szlakowy Dąbie - Rzęśnica i 56,6 mln zł węzeł Szczecin Kijewo.
Zakończenie realizacji planowane jest pod koniec 2019 roku (odcinek szlakowy) i w połowie 2020 roku (węzeł Kijewo). Zrealizowanie tych inwestycji będzie oznaczało ukończenie autostrady A6.
źródło: GDDKiA
Prace na autostradzie A6 potrwają prawie 3 lata. Utrudnienia w tym czasie będą spore, ale jak zapewnia GDDKiA, każdorazowo w wakacje droga ma być w pełni przejezdna.
"Autostrada A6 na tym odcinku przebiega wspólnie z drogą S3 - główną trasy prowadzącej nad morze. Natężenie ruchu podczas wakacji wzrasta w tym miejscu nawet 3 krotnie. Dlatego od 15 czerwca do 31 sierpnia wykonawca nie będzie mógł zawężać przekroju drogi (mają być dostępne po 2 pasy ruchu w każdą stronę). Zarówno na odcinku szlakowym, jak i w obrębie węzła Szczecin Kijewo" - czytamy w komunikacie.
Poza okresem wakacyjnym można się spodziewać zamknięcia jednej z jezdni autostrady celem jej przebudowy (ruch w obu kierunkach będzie odbywał się drugą jezdnią). Utrudnień na pewno nie unikną również kierowcy jadący DK nr 10 przez węzeł Szczecin Kijewo.
Znikną 80-letnie płyty betonowe
Szczecin Dąbie - Rzęśnica to ostatni odcinek szlakowy autostrady A6 posiadający wykonaną 80 lat temu nawierzchnię z płyt betonowych, która obecnie jest w złym stanie. W jej miejsce zostanie wykonana nowa nawierzchnia bitumiczna, a skruszony beton posłuży jako podbudowa.
Nowe jezdnie będą szersze o pas awaryjny, którego nie ma obecnie na tym odcinku. Zostanie wybudowane również duże przejście górne dla zwierząt ("zielony most"), a cała trasa wygrodzona.
Przebudowa rozpocznie się na północ od węzła Szczecin Dąbie (gdzie kończy się przebudowany w poprzednich latach odcinek), a zakończy przez węzłem Rzęśnica (ten węzeł zostanie przebudowany w ramach realizacji odcinka Miękowo - Rzęśnica drogi S3).
Węzeł Szczecin Kijewo po nowemu
Węzeł Szczecin Kijewo stanowiący połączenie autostrady A6 z DK nr 10 został wybudowany w latach 30 ubiegłego wieku, a następnie w latach 70/80 został rozbudowany o południową część. Betonowa nawierzchnia autostrady po północnej stronie węzła ma już 80 lat i znajduje się w złym stanie. Część łącznic nie ma pasów włączania i wyłączania, a pozostałe są nienormatywne.
Współczesnych parametrów nie spełniają również wiadukty znajdujące się na węźle. Zakres prac obejmie odcinek A6 o długości 1,8 km i DK 10 o długości 1,3 km. Roboty obejmą wyburzenie i wykonanie od nowa obu wiaduktów węzła, budowę nowych łącznic i jezdni zbiorczo - rozprowadzających w ciągu autostrady A6.
Nawierzchnia autostrady zostanie przebudowana na bitumiczną, a jezdnie zostaną poszerzone o pas awaryjny. W efekcie powstanie nowy, większy węzeł drogowy, który zapewni zarówno znaczącą poprawę płynności, jak i bezpieczeństwa ruchu drogowego - przekonuje GDDKiA.