Na koniec 2003 roku w trakcie budowy ma być 178 km autostrad, 15 obwodnic miast i 99,7 km dróg ekspresowych - wynika z planów Ministerstwa Infrastruktury (MI) i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).
"Planuje się, że razem w latach 2002-2005 zostanie oddane do ruchu: 481,9 km autostrad, w tym 139 km po przebudowie, 46 obwodnic miast, w tym 2 obwodnice autostradowe i 11 obwodnic o parametrach drogi ekspresowej, 216,2 km dróg ekspresowych" - podano w przekazanym dziennikarzom w środę raporcie o realizacji programu budowy dróg krajowych i autostrad.
Według planów, w 2004 roku oddane do ruchu mają być następujące odcinki autostrad: na A2 Nowy Tomyśl-Poznań (51 km), na A4 Kleszczów-Sośnica (19 km) i Sośnica-Batorego (16 km).
Z-ca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Tadeusz Suwara poinformował na środowym spotkaniu z dziennikarzami, że w latach 2004-2006 na sieć dróg krajowych, poza środkami budżetowymi i kredytami z Europejskiego Banku Inwestycyjnego, można liczyć na m.in. 1,1 mld euro z unijnych funduszy spójności (z czego 800 mln euro ma być przeznaczone na autostrady), a z funduszy strukturalnych na około 330 mln euro.
Jednocześnie według informacji przekazanych przez resort finansów na posiedzeniu sejmowej komisji gospodarki, w zakresie autostrad i dróg krajowych przewidywane jest udzielenie w latach 2003-2010 poręczeń i gwarancji Skarbu Państwa (SP) na łączną kwotę 40 mld zł.
"W najbliższej przyszłości przewidywane jest wsparcie gwarancjami Skarbu Państwa finansowania projektu budowy autostrady A-1 na odcinku Gdańsk-Nowe Marzy przewidzianego do realizacji w formule partnerstwa publiczno-prywatnego przez Gdańsk Transport Company SA" - podał resort finansów.
Ministerstwo jest też gotowe wesprzeć gwarancjami SP realizację budowy kolejnego odcinka autostrady A2 Świecko-Nowy Tomyśl realizowanego przez Autostradę Wielkopolską.
Według MI oraz GDDKiA warunkiem osiągnięcia efektów oczekiwanych na koniec 2005 roku jest jednak m.in. zapewnienie Krajowemu Funduszowi Drogowemu stałego źródła finansowania z tzw. opłaty paliwowej i nadrobienie części opóźnień wywołanych przez odrzucenie ustawy winietowej.
GDDKiA zarządza około 17.000 km dróg krajowych.
Na sezon zimowy 2003/2004 zaplanowano wstępnie środki finansowe w wysokości około 120 mln zł.