Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Autostrady w Polsce. Już wkrótce zapłacisz za kolejny odcinek A4

8
Podziel się:

Od 1 października kierowcy samochodów o masie powyżej 3,5 tony będą musieli płacić za przejechanie podkarpackiego odcinka autostrady A4 Rzeszów-Jarosław.

Autostrady w Polsce. Już wkrótce zapłacisz za kolejny odcinek A4
(GERARD/REPORTER)

To ostatni, ponad 41-kilometrowy fragment tej trasy, który został oddany w lipcu br.

Jak poinformowała Magda Sobota z biura prasowego systemu viaToll, wysokość opłat nakładanych na kierowców korzystających z tego odcinka uzależniona będzie od masy danego pojazdu oraz klasy emisji spalin. Wynosić będzie od 20 do 53 groszy za przejazd 1 kilometra.

Sobota podkreśliła, że płacić będą wyłącznie kierowcy pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, a także autobusy. - Opłaty nie będą dotyczyć samochodów osobowych, o ile nie jest do nich dołączona przyczepa, a dopuszczalna masa całkowita takiego zespołu pojazdów nie przekracza 3,5 tony - zaznaczyła.

Akcja informacyjna dotycząca najbliższego rozszerzenia sieci dróg płatnych w ramach systemu viaToll, w tym wprowadzenia opłaty elektronicznej na odcinku A4 Rzeszów-Jarosław, rozpocznie się 1 września.

Na razie nie wiadomo, kiedy wprowadzone zostaną opłaty dla kierowców samochodów osobowych. Obecnie autostrada A4 jest bezpłatna dla tych kierowców m.in. na odcinku od Korczowej (granica państwa) do Krakowa. Opłaty mają zostać wprowadzone dopiero po wdrożeniu nowego, elektronicznego systemu poboru opłat.

W lipcu br. wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit powiedział, że koncepcja elektronicznego systemu poboru opłat powinna być gotowa na jesieni br. - Musimy przygotować specyfikację istotnych warunków zamówienia. Trzeba także bardzo precyzyjnie opisać wymagania, jakie system powinien spełniać. Chcemy wybrać taką technologię, która przede wszystkim będzie spełniać oczekiwania użytkowników - dodał Szmit.

Zgodnie z obowiązującym kontraktem z firmą Kapsch na obsługę elektronicznego poboru opłat na drogach zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (system viaToll), umowa ta kończy się w listopadzie 2018 r. Rok wcześniej firma ma przekazać całą dokumentację dotyczącą systemu wybranej w przetargu firmie, tak, aby po zawarciu nowej umowy możliwa była płynna kontynuacja poboru opłat.

Autostrada A4 jest częścią trasy biegnącej z Europy Zachodniej na Ukrainę, leżącej w Trzecim Transeuropejskim Korytarzu Transportowym; przecina on Polskę od zachodniej granicy z Niemcami w Jędrzychowicach k. Zgorzelca, przez m.in. Wrocław, Opole, Katowice, Kraków, Tarnów, Rzeszów do przejścia granicznego z Ukrainą w Korczowej. Łączna długość autostrady A4 w Polsce wynosi ponad 670 km.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(8)
WYRÓŻNIONE
Kierowca
8 lat temu
Jaka autostrada??? Dwupasmowa droga, to tylko ekspresowa, a nie autostrada! Za iles lat trzeba bedzie dobudowac trzeci pas i bedzie balagan. Jazda dwupasmowa droga jest uciazliwa, poniewaz brak pasa posredniego. Polska komedia!
zoom
8 lat temu
Autostrada to ma minimum trzy pasy w jedną stronę, reszta to drogi expresowe gdzie tir wyprzedza tira na długości 5 km blokując całą pseudoautostradę i jeszcze nas doją za to
jedrek
8 lat temu
a ja mam zawsze czas i omijam te na dodatek pseudo autostrady i ...omijam i podziwiam piekne okolice no i naprawde duzo zaoszczedze ...
NAJNOWSZE KOMENTARZE (8)
mi6
8 lat temu
Pani minister z PO Bieńkowska mówiła ze rozważany bedzie nie tylko system elektroniczny ale jak widać dobra zmiana kontynuuje to co było wiadome od początku, ze zostanie wybrany drogi, skomplikowany i mało przyjazny kierowcom system elektronicznego poboru.
zoom
8 lat temu
Autostrada to ma minimum trzy pasy w jedną stronę, reszta to drogi expresowe gdzie tir wyprzedza tira na długości 5 km blokując całą pseudoautostradę i jeszcze nas doją za to
Kierowca
8 lat temu
Jaka autostrada??? Dwupasmowa droga, to tylko ekspresowa, a nie autostrada! Za iles lat trzeba bedzie dobudowac trzeci pas i bedzie balagan. Jazda dwupasmowa droga jest uciazliwa, poniewaz brak pasa posredniego. Polska komedia!
Kazimierz
8 lat temu
Mówiąc prościej na 100 km dopłacą od 4,5-12 l paliwa do tego, co normalnie spalają. Obłędna cena -chyba tylko na polskich drogach stosuje się taki "rozbój państwowy". Przypuszczam, że mamy jedne z najdroższych dróg szybkiego (?) ruchu, z duuużą przesadą nazywanych autostradami.
jedrek
8 lat temu
a ja mam zawsze czas i omijam te na dodatek pseudo autostrady i ...omijam i podziwiam piekne okolice no i naprawde duzo zaoszczedze ...