Biedronka, po spowolnieniu w 2014 roku, odrodziła się i znów sprzedaje więcej. Portugalski właściciel zapowiada, że w tym roku zainwestuje w swoje polskie oddziały nawet 290 mln euro – wynika z najnowszego raportu koncernu Jeronimo Martins.
Najnowsze wyniki finansowe Jeronimo Martins pokazują, że sprzedaż Biedronki - drugiego największego przedsiębiorstwa w Polsce - w 2015 roku wzrosła o 9,2 proc. (licząc w euro). Wartość jej sprzedaży sięgnęła 9 205,7 mln euro.
W tym samym czasie cały portugalski koncern wzrósł o 8,3 proc., widać zatem wyraźnie, że Biedronka bryluje w wynikach całego koncernu. W ubiegłym roku sprzedaż w Polsce stanowiła już 67,1 proc. sprzedaży całej grupy i powiększyła swój udział w porównaniu do 2014 roku o 0,6 proc.
Co ważniejsze, firma rośnie nie tylko sprzedaż całkowita, bo na to mają wpływ również nowo otwierane sklepy, ale także sprzedaż LFL (Like-for-Like), czyli tzw. sprzedaż porównywalna, bez nowych otwarć.
**Biedronki mnożą się wolniej**
Wskaźnik sprzedaży LFL w 2015 roku w Biedronce wzrósł o 3,2 proc., i to mimo deflacji, z jaką mamy do czynienia w Polsce -podkreśla koncern w komunikacie. Tu polska część biznesu wypada nieco słabiej niż portugalskie Pingo Doce czy Recheio. W tych markach sprzedaż LFL wzrosła odpowiednio o 3,9 i 3,5 proc. Ale to dla Biedronki i tak świetny wynik, bo w 2014 roku ta sprzedaż spadała o 0,8 proc., co mocno podkopało wiarę inwestorów w portugalską sieć. Po ogłoszeniu pierwszego raportu, w którym wskaźnik LFL był niższy od oczekiwań rynku, spowodował przecenę akcji JM na giełdzie w Lizbonie.
W ubiegłym roku zysk EBITDA Biedronki wzrósł o 11,9 proc. i wyniósł 641,1 mln euro. To aż 80 proc. tego zysku całej grupy. Jeronimo Martins w tym czasie zanotowało wynik na poziomie 799,6 mln euro.
Co ważne, poprawiła się też marża EBITDA. W 2015 roku wyniosła ona 7 proc., wobec 6,8 proc. w 2014.
Dla całej grupy wyniosła ona w 2015 r. 5,8 proc. To kolejny powód, dla którego polska marka ma się świetnie na tle całej grupy. Jak pisze koncern w komunikacie, to zasługa dyscypliny kosztowej i pozytywne skutki odnowionej oferty.
W ubiegłym roku sieć otworzyła 102 nowe dyskonty. Wygląda na to, że ekspansja wyhamowuje, bo w 2014 roku przybyło 211 nowych Biedronek. Na koniec 2015 roku było ich 2667.
**Inwestycje w Polsce**
Jeronimo Martins planuje w tym roku zainwestować 550-650 mln euro. 45 proc. tej kwoty zostanie przeznaczone na Biedronkę, co oznacza, że polska część biznesu może liczyć na 247,5-292,5 mln euro.