Sprzedaż piwa od stycznia do sierpnia tego roku wzrosła o 12 proc.w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego i osiągnęła 25,39 mln hektolitrów - tak wynika z danych Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie.
"W całym roku dynamika wzrostu spadnie do ok. 10proc. z powodu rosnących cen słodu oraz aluminium" - uważa prezes Carlsberga i nowy szef Browarów Polskich, Marcin Piróg.
"Ten rok jest fantastyczny, a 12-proc. wzrost w ciągu ośmiu miesięcy to imponujący wynik. Takiego wyniku nie było od 10 lat" - powiedział Piróg
ZOBACZ TAKŻE:Piwo dobre jest - dla gospodarki - raport Money.pl
Dodał, że taki rezultat branża osiągnęła mimo słabej sprzedaży w lecie - w lipcu nastąpił spadek sprzedaży o prawie 3proc. rok do roku, a sierpniowy wzrost wyniósł 10,3 proc..
"Dynamika w trzecim kwartale będzie niższa ze względu na złą pogodę" - powiedział Piróg.
_ Według szacunków ZPPP, eksport piwa od stycznia do sierpnia wyniósł 450 tys. hl wobec 653 tys. hl rok wcześniej. _
W strukturze opakowań na koniec czerwca sprzedaż w butelkach stanowiła 48 proc. wobec 52 proc. rok wcześniej, w puszce wzrosła do 44proc. wobec 39 proc. rok wcześniej, a sprzedaż piwa z beczki spadła o 1proc. do 8 proc..
Zdaniem prezesa, wzrost sprzedaży branża zawdzięcza inwestycjom w browary, infrastrukturę i jakość piwa, wzrost sprzedaży w segmencie HoReCa, a także zmianie nawyków konsumentów.
"Od dwóch, trzech lat obserwujemy trend spożywania piw lżejszych, o niższej zawartości alkoholu. To wpływa na wzrost sprzedanych litrów. Sprzedaż podbija też konsumpcja turystów z Anglii, co widoczne jest głównie w takich miastach, jak Kraków" - powiedział.
_ Sprzedaż piwa w całym 2006 roku w porównaniu z rokiem 2005 wzrosła w Polsce ok. 7,2 proc. osiągając wynik 32,4 mln hl piwa. _Dodał, że mimo wzrostu sprzedaży, niepokojący jest wzrost cen słodu do produkcji piwa oraz cen aluminium.
"Od początku roku cena słodu wzrosła o 40proc., ceny chmielu niekiedy notują 100-proc. wzrost, coraz częściej producenci mają kłopot z dostawą aluminium do produkcji puszek. Można się spodziewać, że ceny piwa będą rosły, choć z pewnością nie będzie to wzrost skokowy, bo rynek jest bardzo konkurencyjny" - uważa Piróg.