Xeos, spółka joint venture zawiązana przez GE Aviation i Lufthansa Technik, podpisała we wtorek z firmą Budimex kontrakt na budowę fabryki serwisowania silników lotniczych, która powstanie w Środzie Śląskiej. Zakład ma rozpocząć pracę w 2019 r. Wartość inwestycji to 1 mld zł.
Przedstawiciele Xeos poinformowali, że inwestycja w Środzie Śląskiej będzie przebiegać dwuetapowo. W ciągu pierwszych dwóch lat powstaną główne budynki biurowe i techniczno-operacyjne. Wówczas też, w pierwszym kwartale 2019 r., rozpocznie pracę centrum serwisowania i naprawy silników. Drugie etap, który ma się zakończyć w 2020 r., to budowa specjalistycznej komory do testowania silników samolotowych.
Głównym przeznaczeniem zakładu będzie serwisowanie silników typu GEnX 2B, a w kolejnych latach również typu GE 9X, stosowanych w silnikach samolotów Boeing 747-8 oraz 777-X. Aktualnie w komercyjnym użyciu działa ponad 400 silników GEnX 2B. Od 2021 roku do zakładu trafiać będą też silniki GE 9X. Choć formalny proces ich certyfikacji zakończy się w 2018 roku, to operatorzy z całego świata zamówili już ponad 700 sztuk.
Budowa zakładu ma ruszyć w pierwszym tygodniu sierpnia. We wtorek Xeos podpisał umowę z generalnym wykonawca tej inwestycji - firmą Budimex.
Dyrektor biura handlowego spółki Budimex Krzysztof Krzyżanowski podkreślił, że firma zamierza zrealizować projekt w ciągu 15 miesięcy.
- W ramach inwestycji polegającej na budowie nowoczesnego kompleksu przemysłowego o powierzchni ponad 26 tys. m kw. powierzchni użytkowej wykonamy m.in. budynek główny zawierający specjalistyczne urządzenia do diagnostyki i naprawy silników, a także budynek biurowy i towarzyszące budynki techniczne. Ponadto wykonamy około 35 tys. m kw. nawierzchni drogowych i miejsc postojowych - powiedział Krzyżanowski.
W zakładzie Xeos znajdzie pracę 600 osób. Firma chce zainwestować w szkolenie kadry 60 mln zł. Część z tych pieniędzy zostanie przeznaczonych na budowę Specjalistycznego Centrum Szkoleniowego, które powstanie we Wrocławiu.