Budowa drogi ekspresowej S19 od węzła "Rudnik nad Sanem" do węzła "Nisko Południe" kosztować będzie 196,3 mln zł. 6-kilometrowy odcinek będzie częścią trasy Via Carpatia. Przetarg wygrała firma Strabag.
Zgodnie z informacjami PAP, jeśli w tej sprawie nie będzie złożonych żadnych odwołań, a kontrola uprzednia prezesa Urzędu Zamówień Publicznych będzie pozytywna, to już wkrótce podpisana zostanie umowa ws. tej inwestycji.
Wykonawca zaprojektuje odcinek, a po uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, rozpocznie budowę. Będzie też musiał uzyskać decyzję o pozwoleniu na użytkowanie po zakończonych pracach - poinformowała GDDiA.
Inwestycja ma ruszyć w drugiej połowie 2019 r., a zakończyć się na początku 2021 r. Nowy odcinek S19, co niezwykle ważne dla rządowych planów, stanowić ma część trasy Via Carpatia. O tym projekcie i kłopotach z jego realizacją pisaliśmy już w money.pl.
Via Carpatia to polski projekt budowy dróg łączących port w Kłajpedzie na Litwie z Białymstokiem, Lublinem, Rzeszowem, słowackimi Koszycami, Debreczynem na Węgrzech, miastami w Rumunii, Bułgarii i docierający ostatecznie do portu w Konstancy nad Morzem Czarnym i greckich Salonik nad Morzem Egejskim.
Pierwotnie powstał w latach pierwszych rządów PiS. Później nieco zapomniany, ponownie odżył po wyborach z 2015 r. Ostatnie zapowiedzi premiera Morawieckiego i rozpoczęte przetargi nie pozostawiają złudzeń. Via Carpatia powstanie, choć nie dla wszystkich ekspertów budowa szlaku drogowego z północy na południe Europy jest uzasadniona.
W niedzielę GDDKiA poinformował również, że zamówi wstępną dokumentację dla trasy S11. Droga ta zgodnie z planami Dyrekcji prowadzić ma z Piekar Śląskich w kierunku Poznania oraz Koszalina. Jej budowa w woj. Śląskim planowana jest w latach 2023-2026.
Już zbudowana pozwoli szybko dojechać ze Śląska do Poznania. Według planów będzie jedna z ostatnich ważnych drogowych inwestycyjnych w tym regionie. Wartość całości przekroczyć może 2,5 mld zł.
Jak przypomina PAP, S11 w woj. śląskim będzie dwujezdniową drogą ekspresową po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Obecnie ekspresowa trasa Koszalin - Piekary Śląskie to tylko kilka fragmentów odcinków będących głównie obwodnicami miast.
Prace nad S11 najbardziej zaawansowane są w Wielkopolsce. Choć i tam najdłuższy odcinek to 27 km zachodniej obwodnicy Poznania.