Wiceminister rozwoju Jerzy Kwieciński powiedział, że infrastruktura techniczna, w tym transportowa jest jedną z naszych głównych potrzeb, na co wskazują raporty międzynarodowych instytucji finansowych.
"Bardzo wyraźnie mówimy, że to jest strategia rozwoju zrównoważonego i musimy dbać o to, aby nasze regiony rozwijały się równomiernie w całym kraju" - dodał. "Dlatego uznaliśmy, że bardzo ważne dla kilku przedsięwzięć - dziś mówimy o czterech - jest zwiększenie dofinansowania. To olbrzymia różnica, czy dany projekt będzie dofinansowany na 27 proc., czy na 85 proc." - ocenił Kwieciński.
"Z jednej strony udało nam się wygospodarować dodatkowe środki, plus oszczędności z innych projektów pozwoliły na zwiększenie dofinansowania, tak żeby realność tych przedsięwzięć była znacznie wyższa niż początkowo zakładaliśmy" - powiedział. Wyraził nadzieję, że umowy zostaną podpisane jak najszybciej. "Nam zależy na inwestycjach i mam nadzieję, że one ruszą jak najszybciej" - dodał.
Wiceminister rozwoju Witold Słowik poinformował, że w sumie wartość dofinansowania dla czterech projektów wyniesie po zwiększeniu 232 mln zł, przed zwiększeniem wynosiła 74 mln zł, czyli wzrośnie o 158 mln zł. "To jest kwota niebagatelna; z 27 proc. dofinansowania wzrośnie do 85 proc. dofinasowania, czyli do kwoty maksymalnej, którą przewiduje konkurs 4.2 w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko" - powiedział Słowik.
Wyjaśnił, że w przypadku Nowego Sącza łączna wartość inwestycji wynosi prawie 91 mln zł, a dofinansowanie unijne po zwiększeniu ponad 77 mln zł (jest wyższe o ponad 52 mln zł). W Toruniu wartość inwestycji wynosi prawie 38 mln zł, z tego dofinansowanie unijne po zwiększeniu niemal 32 mln zł (wobec ok. 10 mln zł pierwotnie). W przypadku Sosnowca inwestycja ma pochłonąć prawie 99 mln zł, w tym kwotę dofinansowania po zwiększeniu zaplanowano na prawie 74 mln zł (więcej o ok. 50,5 mln zł), projekt w Gorzowie Wielkopolskim ma kosztować prawie 58 mln zł, a dofinansowanie unijne po zwiększeniu ma wynieść niemal 50 mln zł (więcej o ponad 33 mln zł niż wcześniej planowano).
Wiceminister powiedział, że do poniedziałku udało się podpisać dziewięć umów w ramach działania 4.2, które ma na celu sfinansowanie budowy dróg krajowych poza siecią TEN-T (Transeuropejska Sieć Transportowa) przechodzących przez miasta na prawach powiatu. "Działanie to ma na celu przede wszystkim doprowadzenie do tego, aby z jednej strony wyprowadzić ruch samochodowy z centrów miast, a z drugiej strony lepiej je skomunikować z siecią dróg krajowych" - powiedział. Zwrócił też uwagę na aspekt środowiskowy tych inwestycji.
Słowik dodał, że we wtorek zostanie podpisana umowa z Tychami, a w najbliższych dniach kolejne cztery umowy, o których poinformowano na poniedziałkowej konferencji. Będzie to oznaczało, że wartość dofinansowania unijnego w przypadku 14 projektów wyniesie ok. miliarda złotych.