Na etapie realizacji, przetargów i planowania jest kilkanaście podziemnych tras. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, w mniejszym stopniu PKP Polskie Linie Kolejowe, wzięły na tapetę trudne i kosztowne inwestycje, w których sfinansowaniu mają pomóc środki unijne.
Krakowski oddział GDDKiA realizuje na zakopiance w rejonie Rabki budowę najdłuższego obecnie budowanego tunelu w Polsce.
- Naszym celem jest zbudowanie na trasie S7 dwóch równoległych tuneli o długości ponad 2 km każdy w trudnych warunkach geologicznych - mówi Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA.
Ten trakt zbyt długo nie będzie się cieszył palmą pierwszeństwa. Pod względem długości wygra z nim przejazd o długości 2,3 km - także dwukomorowy - na trasie S3 pod Górami Wałbrzyskimi.
W przetargu GDDKiA jest też tunel łączący wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu. Ten podwodny przejazd będzie miał ponad 1,4 km długości.