Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Anna Frankowska
|

Budowa dróg. Powstanie 2142 km za 81 mld złotych. W jakim czasie?

27
Podziel się:
Budowa dróg. Powstanie 2142 km za 81 mld złotych. W jakim czasie?
(Bartosz Wawryszuk)

Ministerstwo Infrastruktury chwali się, że powstanie 2142 km za 81,1 mld złotych. To wszystko w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych, które zaplanowano na lata 2014-2023, z perspektywą do 2025 r. Na etapie przetargu jest 161 inwestycji.

Do użytkowania oddano już w ramach programu zadania za łączną kwotę 1,8 mld zł. Jak informuje resort, wartość wydatków w całym poprzednim programie drogowym opiewała na 77 mld zł.

W sumie zawarto umowy z wykonawcami 96 inwestycji drogowych o łącznej długości ponad 1340 km, a ich wartość to 51,5 mld zł. Dodatkowo w przetargach znajduje się 65 odcinków tras o wartości 31,3 mld zł.

Gdzie powstaną nowe drogi jeszcze w tym roku?

Resort informuje, że w tym roku sieć dróg wydłuży się o 400 km. W samym tylko 2016 r. do użytku oddano łącznie 125,2 km dróg krajowych o wartości 5,65 mld zł. Do dyspozycji kierowców oddano 78,5 km nowych autostrad, w tym 37,3-km odcinek A1 Stryków-Tuszyn o wartości 1,4 mld zł oraz 41,2-km odcinek autostrady A4 Rzeszów-Jarosław o wartości 2,7 mld zł.

Ministerstwo poinformowało, że w tym roku planowane jest podpisanie umów na budowę 580 km dróg o wartości 24 mld zł oraz ogłoszenie przetargów na ponad 200 km dróg o wartości 12 mld zł. W ubiegłym roku podpisane zostały umowy z wykonawcami na budowę 264 km dróg o wartości 10,5 mld zł. Uruchomione zostały ponadto przetargi na 98 km dróg o wartości 3,4 mld zł.

Po raz pierwszy od wielu lat, w budżecie państwa na 2017 r. został wygospodarowany dodatkowy miliard zł na utrzymanie i przygotowanie do realizacji kolejnych dróg krajowych. Fundusze te pozwolą na opracowanie niezbędnej dokumentacji technicznej i projektowej dla nowych projektów. Podkreślono, że to pierwszy tak istotny wzrost finansowania z budżetu państwa w ostatnich ośmiu latach.

Jak informuje resort, wydatki z Krajowego Funduszu Drogowego na drogi krajowe systematycznie rosną od roku 2014, kiedy to wyniosły 6,73 mld zł. Rok później wzrosły one do 8,66 mld zł, a w 2016 roku - do 12,78 mld zł.

Przebudowa skrzyżowań i inne inwestycje

Poza Programem Budowy Dróg Krajowych realizowane są inwestycje na istniejących drogach krajowych - chodzi o przebudowę skrzyżowań, budowę lewoskrętów, instalacje sygnalizacji świetlnej i oznakowania; powstają też chodniki i ścieżki rowerowe. W 2016 r. zostało ogłoszonych 140 przetargów dotyczących tych inwestycji o łącznej wartości 433 mln zł. Podpisano 113 umów na realizację o łącznej wartości 297 mln zł.

W ramach programu likwidacji miejsc niebezpiecznych zakończono 46 zadań o łącznej wartości 178 mln zł. Jednocześnie do prac przygotowawczych skierowano kolejnych 101 inwestycji o szacunkowej wartości 554 mln zł.

W 2016 roku realizowane były 162 remonty, na które przeznaczono z budżetu prawie 350 mln zł.

Ministerstwo przypomniało, że w ramach rezerwy subwencji ogólnej, z której dofinansowywane są inwestycje na drogach krajowych i wojewódzkich w miastach na prawach powiatu, w 2016 r. na wsparcie samorządów trafiło 336 mln zł. Dzięki tym środkom dofinansowanie swoich zadań uzyskało 169 jednostek samorządu terytorialnego. Z kolei w tym roku na ten cel przeznaczono kolejnych 336 mln zł.

Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019 zakłada przeznaczenie na dofinansowanie budowy i przebudowy dróg lokalnych 3,8 mld zł. Dzięki temu wsparciu w 2016 r. możliwa była przebudowa 1500 km, budowa ponad 300 km i remont 250 km dróg lokalnych. W ramach naboru na 2017 rok wojewodowie zakwalifikowali do dofinansowania 336 zadań na drogach gminnych oraz 205 zadań na drogach powiatowych.

Jak informuje resort, dzięki staraniom rządu przyspiesza realizacja ważnych ciągów komunikacyjnych, m.in. Via Carpatia i Via Baltica, które mają strategiczny charakter dla całego regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Ich budowa pozwoli na wykorzystanie atutu wynikającego z położenia naszego kraju i tego, że przez Polskę przebiegają międzynarodowe szlaki komunikacyjne, w tym łączące Europę Północną i Południową.

Ministerstwo zdecydowało też o dokończeniu budowy drogi ekspresowej S3 do granicy z Czechami. Trasa ta pozwoli na skomunikowanie zespołu portów Szczecin-Świnoujście z południem Europy.

W 2016 r. oddany do ruchu został ostatni odcinek autostrady A4, łączącej zachodnią i wschodnią granicę Polski. Podjęto też decyzję o skierowaniu do realizacji ostatniego, brakującego fragmentu A1 od Tuszyna do Częstochowy.

gospodarka
inwestycje
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(27)
WYRÓŻNIONE
Pieciolatka
8 lat temu
Po co gadac ze tu brakuje drogi tu by sie przydala tu jest konieczna ,Nie bedzie zadnej .Ta wladza napewno nie rozbuduje drog ,To sa plany jak w PRL u ,Byla pieciolataka dziesieciolatka i bardzo duzo szumu ,Teraz jest to samo jak z zakupem smiglowcow i innego uzbrojenia ,Duzo gadania a efektow nie widac zadnych ,Pis wszystko ma w Planach ale realizacji zadnych ,Bo za co kupic za co budowac jak skupili sie tylko jak wyrwac spoleczenstwu reszte pieniedzy z kieszeni , Wszedzie widac zamaskowanycxh kominiarzy jak wpadaja do firm i poprostu zabieraja , Czy firma to udzwignie to nie interes Panstwa Wazne dla rzadu jest zabrac i to sa inwestycje na juz a reszta to plany rodem z PRLu
ulka
8 lat temu
Gdyby zlikwidowano konkordat,a te miliardy dać na budowę dróg, to za 5 lat mielibyśmy lepsze drogi od niemców.
Nowak zew WSI
8 lat temu
Same kilometry i pieniądze. A może by tak napisać konkretnie to co w skali Polski najbardziej interesuje Polaków. eski i autostradynp. np. droga s6 wtedy i wtedy, S16, s61, s17, s10, s12, s74, s11, s5. Trochę to wymaga pracy, ale skoro autor bierze się za analizę tegotematu to niech zbiera dane , analizuje i publikuje.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (27)
Staś
7 lat temu
Nie popadajmy w samozachwyt te odcinki którymi się chwali PiS to odcinki zakontraktowane przez rząd Pani Premier Kopocz Pierwsze odcinki rządu Pani Premier Szydło będą oddawane w 2019roku. Odcinek A1 pomiędzy Tuszynem a Strykowe był gotowytylko Pan Minister przecioł wstęgę. Znając tempo Polskich drogowców to odcinek 18 km budują trzy do czterech lat. Kret wykopał by unel przez te lata na takim odcinku wstyd.
Mili
7 lat temu
'Za dwadzieścia parę lat jak dobrze pójdzie '
Dozorca Donka
8 lat temu
Gdzie sa te POmatoly, ktore wytykaly PISowi, ze wybudowal 17 km autostrad, w latach 2005-2007, kiedy jeszcze pieniadze z Unii nie byly do dyspozycji. A, kiedy PO zabralo sie za budowe drog za pieniadze Unii, to zrujnowalo polskie firmy budowlane i ich kooperantow oraz przekrecilo milliardy nie wiadfomo gdzie!!! Poza tym, dudowano ze straswzliwymi oipznieniami.
Dojna zamiana
8 lat temu
Pilnie przesunięto 3 mld na obwodnicę Krakowa pod dom ministra transportu.To strategiczne zadanie, żeby nie spóźniał się na lotnisko do Balic.I wykopią tunel za 1.2 mld żeby minister i prezydent mogli sobie odpocząć w Zakopanem.Wybudują drogę dwujezdniową Kraków-Warszawa, żeby prezydent i pani premier nie spóźniali się do pracy...gdy będą rządzić przez najbliższe 30 lat.
pielgrzym
8 lat temu
ci pracownicy na drodze to ida na pielgrzymke do Częstrochowy- a nie widać krzyża i ksiedza
...
Następna strona