Ministerstwo Infrastruktury chwali się, że powstanie 2142 km za 81,1 mld złotych. To wszystko w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych, które zaplanowano na lata 2014-2023, z perspektywą do 2025 r. Na etapie przetargu jest 161 inwestycji.
Do użytkowania oddano już w ramach programu zadania za łączną kwotę 1,8 mld zł. Jak informuje resort, wartość wydatków w całym poprzednim programie drogowym opiewała na 77 mld zł.
W sumie zawarto umowy z wykonawcami 96 inwestycji drogowych o łącznej długości ponad 1340 km, a ich wartość to 51,5 mld zł. Dodatkowo w przetargach znajduje się 65 odcinków tras o wartości 31,3 mld zł.
Gdzie powstaną nowe drogi jeszcze w tym roku?
Resort informuje, że w tym roku sieć dróg wydłuży się o 400 km. W samym tylko 2016 r. do użytku oddano łącznie 125,2 km dróg krajowych o wartości 5,65 mld zł. Do dyspozycji kierowców oddano 78,5 km nowych autostrad, w tym 37,3-km odcinek A1 Stryków-Tuszyn o wartości 1,4 mld zł oraz 41,2-km odcinek autostrady A4 Rzeszów-Jarosław o wartości 2,7 mld zł.
Ministerstwo poinformowało, że w tym roku planowane jest podpisanie umów na budowę 580 km dróg o wartości 24 mld zł oraz ogłoszenie przetargów na ponad 200 km dróg o wartości 12 mld zł. W ubiegłym roku podpisane zostały umowy z wykonawcami na budowę 264 km dróg o wartości 10,5 mld zł. Uruchomione zostały ponadto przetargi na 98 km dróg o wartości 3,4 mld zł.
Po raz pierwszy od wielu lat, w budżecie państwa na 2017 r. został wygospodarowany dodatkowy miliard zł na utrzymanie i przygotowanie do realizacji kolejnych dróg krajowych. Fundusze te pozwolą na opracowanie niezbędnej dokumentacji technicznej i projektowej dla nowych projektów. Podkreślono, że to pierwszy tak istotny wzrost finansowania z budżetu państwa w ostatnich ośmiu latach.
Jak informuje resort, wydatki z Krajowego Funduszu Drogowego na drogi krajowe systematycznie rosną od roku 2014, kiedy to wyniosły 6,73 mld zł. Rok później wzrosły one do 8,66 mld zł, a w 2016 roku - do 12,78 mld zł.
Przebudowa skrzyżowań i inne inwestycje
Poza Programem Budowy Dróg Krajowych realizowane są inwestycje na istniejących drogach krajowych - chodzi o przebudowę skrzyżowań, budowę lewoskrętów, instalacje sygnalizacji świetlnej i oznakowania; powstają też chodniki i ścieżki rowerowe. W 2016 r. zostało ogłoszonych 140 przetargów dotyczących tych inwestycji o łącznej wartości 433 mln zł. Podpisano 113 umów na realizację o łącznej wartości 297 mln zł.
W ramach programu likwidacji miejsc niebezpiecznych zakończono 46 zadań o łącznej wartości 178 mln zł. Jednocześnie do prac przygotowawczych skierowano kolejnych 101 inwestycji o szacunkowej wartości 554 mln zł.
W 2016 roku realizowane były 162 remonty, na które przeznaczono z budżetu prawie 350 mln zł.
Ministerstwo przypomniało, że w ramach rezerwy subwencji ogólnej, z której dofinansowywane są inwestycje na drogach krajowych i wojewódzkich w miastach na prawach powiatu, w 2016 r. na wsparcie samorządów trafiło 336 mln zł. Dzięki tym środkom dofinansowanie swoich zadań uzyskało 169 jednostek samorządu terytorialnego. Z kolei w tym roku na ten cel przeznaczono kolejnych 336 mln zł.
Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019 zakłada przeznaczenie na dofinansowanie budowy i przebudowy dróg lokalnych 3,8 mld zł. Dzięki temu wsparciu w 2016 r. możliwa była przebudowa 1500 km, budowa ponad 300 km i remont 250 km dróg lokalnych. W ramach naboru na 2017 rok wojewodowie zakwalifikowali do dofinansowania 336 zadań na drogach gminnych oraz 205 zadań na drogach powiatowych.
Jak informuje resort, dzięki staraniom rządu przyspiesza realizacja ważnych ciągów komunikacyjnych, m.in. Via Carpatia i Via Baltica, które mają strategiczny charakter dla całego regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Ich budowa pozwoli na wykorzystanie atutu wynikającego z położenia naszego kraju i tego, że przez Polskę przebiegają międzynarodowe szlaki komunikacyjne, w tym łączące Europę Północną i Południową.
Ministerstwo zdecydowało też o dokończeniu budowy drogi ekspresowej S3 do granicy z Czechami. Trasa ta pozwoli na skomunikowanie zespołu portów Szczecin-Świnoujście z południem Europy.
W 2016 r. oddany do ruchu został ostatni odcinek autostrady A4, łączącej zachodnią i wschodnią granicę Polski. Podjęto też decyzję o skierowaniu do realizacji ostatniego, brakującego fragmentu A1 od Tuszyna do Częstochowy.