Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju analizuje możliwości budowy dróg w Polsce między innymi z takimi instytucjami jak Polskie Inwestycje Rozwojowe czy Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju - powiedział wiceszef tego resortu Zbigniew Rynasiewicz.
_ - Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju w trakcie prac nad programem budowy dróg krajowych na lata 2014-2023 przeanalizuje każdy sposób budowy i finansowania dróg oraz autostrad, który pozwoli jak najlepiej i jak najszybciej dopełnić sieć dróg w Polsce _ - zaznaczył wiceminister.
Do końca stycznia w resorcie trwały konsultacje publiczne w sprawie programu. _ - Spotkały się one z dużym zainteresowaniem społecznym. Wpłynęło wiele wniosków i uwag. Po ich analizie uwzględnimy je lub uzasadnimy, dlaczego dane inwestycje drogowe znalazły się poza programem _ - wyjaśnił Rynasiewicz.
Jak podkreślił, MIR analizuje również możliwości budowy dróg m.in. z takimi instytucjami jak Polskie Inwestycje Rozwojowe czy Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, by mogły być realizowane inwestycje spoza podstawowej listy programu. Wyjaśnił, że takie przedsięwzięcia mogłyby być prowadzone w formie koncesyjnej, partnerstwa publiczno-prywatnego czy drogowej spółki specjalnego przeznaczenia.
Kolejnym etapem jest przeprowadzenie przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad strategicznej oceny oddziaływania na środowisko tych inwestycji. Równolegle z tą oceną resort analizuje wnioski z konsultacji publicznych. _ - Następnie minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak podejmie decyzję o przedstawieniu dokumentu Radzie Ministrów, która zdecyduje o ostatecznym kształcie programu _ - dodał Rynasiewicz.
Głównym celem programu jest dokończenie sieci dróg w Polsce i takie skomunikowanie głównych miast, aby czas przejazdu między nimi skrócił się o co najmniej 15 proc.
W nowej perspektywie finansowej UE na budowę nowoczesnych dróg rząd chce przeznaczyć 93 mld zł. Pieniądze te będą pochodziły ze środków krajowych i unijnych. Na utrzymanie i zarządzanie drogami w latach 2014-2023, MIR określiło wydatki z budżetu państwa na poziomie ok. 48,7 mld zł. Z tych pieniędzy mają być finansowane prace przygotowawcze, remonty, utrzymanie i przebudowa dróg, a także przedsięwzięcia zmierzające do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Nadal są prowadzone prace w ramach programu budowy dróg krajowych na lata 2011-2015. Limit wydatków na ich realizację wynosi 14,5 mld zł.
Autostrady A1 Pyrzowice - Częstochowa oraz A2 Warszawa - Mińsk Mazowiecki to jedne z inwestycji, które znalazły się w projekcie programu budowy dróg krajowych na lata 2014-2023.
Projekt przewiduje ponadto m.in. budowę drogi ekspresowej S3 - Szczecin - Bolków, S5 - Wrocław - Poznań - Bydgoszcz - Nowe Marzy (A1), S6 - Goleniów - Gdańsk, S7 - Gdańsk - Płońsk oraz Warszawa do granicy z woj. małopolskim, S2 - Południowa Obwodnica Warszawy. Pozostałe inwestycje to budowa drogi ekspresowej S8 - Wrocław - Łódź - Warszawa - Białystok, S17 - Warszawa - Lublin, S19 - Lublin - Rzeszów, S51 - Olsztynek - Olsztyn oraz S61 - Ostrów Mazowiecka do granicy państwa w Budzisku.
Czytaj więcej w Money.pl