Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Katarzyna Kalus
|

Budowa obwodnicy Marek może się przedłużyć

9
Podziel się:

Mierzący ok. 15 km fragment drogi ekspresowej S8 ma połączyć Marki z Radzyminem. Przetarg na budowę odcinka wygrały włoskie firmy Astaldi i Salini. Kontrakt opiewa na 331,6 mln zł.

Budowa obwodnicy Marek może się przedłużyć

Termin oddania do użytku obwodnicy podwarszawskich Marek jest zagrożony - poinformował w środę wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit. Droga miała zostać otwarta w lipcu. Natomiast wykonawca - jak mówi Szmit - może przedłużyć budowę do października.

- Gdy pojawiły się sygnały, że może tutaj nastąpić przedłużenie terminu, interweniujemy w tej sprawie. Odbyło się spotkanie z generalnym wykonawcą, przedstawili nam swoje racje, problemy, które są związane z pogodą, ale też z innymi argumentami. Niestety dowiedzieliśmy się, że termin jest zagrożony - przekazał dziennikarzom wiceszef resortu infrastruktury.

Zadeklarował, że resort chce dalej na ten temat rozmawiać z wykonawcą.

Mierzący ok. 15 km fragment drogi ekspresowej S8 ma połączyć Marki z Radzyminem. Przetarg na budowę odcinka wygrały włoskie firmy Astaldi i Salini. Kontrakt opiewa na 331,6 mln zł.

Szmit podkreślił, że ministerstwo wraz Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) będzie zabiegało o uruchomienie trasy jeszcze w czasie wakacji, aby choć częściowo można było przenieść na nią główny ruch z północnego wschodu do Warszawy i dalej na południowy zachód.

- Ten termin, który został zadeklarowany na październik tego roku dla nas jest nie do przyjęcia i będziemy rozmawiać o tym, aby został skrócony, aby w ciągu wakacji można było już trasą S8 na tym odcinku (...) swobodnie przejechać - zaznaczył. - Pierwszy termin to był lipiec tego roku, a zatem chcemy, aby ten termin był jak najbliższy temu terminowi kontraktowemu - dodał.

Według wiceministra przedstawione przez wykonawcę powody nie są wystarczające, aby przedłużać ten termin. Jak podkreślił, wykonawcą jest "firma duża, światowa, która dysponuje ogromnymi zasobami", i jeżeli te zasoby zostaną uruchomione, będzie można drogę otworzyć wcześniej, niż w terminie deklarowanym przez wykonawcę.

Wiceminister pytany, czy wykonawcę z racji opóźnień czekają jakieś kary, odpowiedział: - Dyskusja na ten temat jeszcze się toczy. Tu Generalna Dyrekcja, oddział warszawski, jest tym właściwym adresatem pytania. Wykonawca zgłasza problemy, one będą rozpatrywane, o ile będą uzasadnione.

- O karach nie chcę mówić, to jest sprawa kontraktu - dodał.

- Jestem głęboko przekonany, że wcześniej pojedziemy tą trasą. Szczególnie, że zostały podjęte pewne uzgodnienia, które rzeczywiście umożliwiają to, że już latem - może nie na początku, ale może w środku lata - będzie można przejechać tą trasą bez przeszkód - zauważył Szmit.

Według niego nie ma też obawy o utrzymanie dofinansowania inwestycji ze środków unijnych. - Całe szczęście to przekroczenie terminu nie jest na tyle wielkie, aby to mogło stanowić zagrożenie dla realizacji naszych umów z Unią Europejską - podkreślił.

Wiceminister przypomniał, że w Polsce realizowane są kontrakty drogowe o łącznej wartości ponad 50 mld zł, ponad 30 mld zł jest na etapie rozstrzygania przetargów.

- Niestety jest kilka takich budów, na których są znaczące opóźnienia. Interweniujemy w tych wszystkich sprawach po kolei, aby opóźnienia zostały maksymalnie skrócone i aby budowy były realizowane zgodnie z kontraktowymi terminami, które są zobowiązaniem wykonawców. Codziennie jest to monitorowane przez Generalną Dyrekcję, raz w miesiącu odbywa się spotkanie w GDDKiA z dyrektorami oddziałów, tam jest albo minister (Andrzej) Adamczyk, albo ja jestem, albo obaj. I dyskutujemy na ten temat, aby możliwie przyspieszyć tempo realizacji inwestycji drogowych w Polsce - mówił.

Zapowiedział też kolejne duże kontrakty. Za kilka dni rozpisany będzie przetarg na kontynuację drogi ekspresowej S61, obwodnicę Łomży - poinformował.

Wschodnia część drogi S8 ma docelowo połączyć Warszawę z Białymstokiem. Natomiast centralna i zachodnia część prowadzi z Warszawy przez Piotrków Trybunalski i Sieradz do Wrocławia.

gospodarka
inwestycje
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(9)
WYRÓŻNIONE
mn
8 lat temu
zimy nie było. niech pracują 24/24, to zdążą. Dyrektory bez pensji aż do zakończenia inwestycji, od razu skończą w czerwcu
Karol
8 lat temu
PiS zabrał się za robotę.
ja
8 lat temu
co tu gadać. jeśli jest to kontrakt na FIDICu a taki powinien być to kary są z góry określone
NAJNOWSZE KOMENTARZE (9)
London
7 lat temu
Na całym normalnym świecie za nie ukończenie robót w terminie zapisanym na umowie z Inwestorem grozi wielo milionowymi karami za każdą bobę opóźnienia ..tak jest w Niemczech , UK , Szwajcarii , Australii ..a w Polsce jak się okazuje to Firmy wykonawcze maja więcej do powiedzenia niż Inwestor i to one decydują czy dotrzymają umowy i kiedy maja zakończyć zaczęte prace . Jakie Państwo takie i wykonanie robót przez zagraniczne firmy .
456321wert
7 lat temu
Nic nowego od dawna było wiadome że wszystko się sypie bo inwestorzy wyczuli większą ilość gotówki i teraz wszystko będą robić by te pieniądze na drogi wyłudzić od państwa!!!!!!!!!! Gdzie jest prokuratura i sąd by takie procedery ukrócać?!!!!!!!! Jak zwykle przedsiębiorcy wykorzystują układy by takie procedery były utajniane!!!!!!!!! Gdzie ABW, CBA i prokuratura? Jak widać to wszyscy kradną i mają pozwoleni państwa!!!!!!!!!!!
kac wawa
7 lat temu
trasa o przewidywanym obłożeniu 40tys aut na dobę wpuszczona w środek Marek(!) powinna być obudowana ekranami akustycznymi - przecież momentami przebiega kilkadziesiąt metrów od blokowisk!! co na to ludzie?
mn
8 lat temu
zimy nie było. niech pracują 24/24, to zdążą. Dyrektory bez pensji aż do zakończenia inwestycji, od razu skończą w czerwcu
ja
8 lat temu
co tu gadać. jeśli jest to kontrakt na FIDICu a taki powinien być to kary są z góry określone