Rusza budowa drogi ekspresowej z Lublina do Kraśnika, czyli części międzynarodowej trasy Via Carpatia. GDDKiA podpisała już umowy z wykonawcami trzech odcinków drogi S19. Budowa ma potrwać nieco ponad trzy lata.
Podpisanie umów z wykonawcami nastąpiło niedługo po tym, jak wybrano najkorzystniejsze oferty na realizację trzech odcinków drogi ekspresowej S19.
Konsorcjum Aldesa Construcciones Polska zrealizuje dwa odcinki tej drogi. Za 312 mln zł wybuduje 12-kilometrowy odcinek od węzła Lublin Węglin do węzła Niedrzwica, a za niecałe 320 mln zł liczącą 10 km obwodnicę Kraśnika.
Z kolei 20-kilometrowy odcinek od węzła Niedrzwica Duża do węzła Kraśnik Północ za niecałe pół miliarda złotych wybuduje firma Mota-Engil Central Europe.
Wszystkie odcinki mają być zrealizowane w czasie 34 miesięcy, ale nie wlicza się w to okresów zimowych podczas realizacji robót od 15 grudnia do 15 marca. Wykonawcy udzielą gwarancji na 10 lat.
Źródło: GDDKiA
Jak informuje GDDKiA, będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa o nawierzchni bitumicznej z rezerwą pod trzeci pas.
Zaplanowano budowę pięciu węzłów drogowych, czterech par Miejsc Obsługi Podróżnych, 32 mostów i wiaduktów, dziewięciu przejść dla zwierząt oraz trzech kładek dla pieszych. Kierowcy skorzystają z nowej trasy w 2021 r.
Via Carpatia to polski projekt budowy dróg łączących port w Kłajpedzie na Litwie z Białymstokiem, Lublinem, Rzeszowem, słowackimi Koszycami, Debreczynem na Węgrzech, miastami w Rumunii, Bułgarii i docierający ostatecznie do portu w Konstancy nad Morzem Czarnym i greckich Salonik nad Morzem Egejskim.
Według premiera Mateusza Morawieckiego budowa Via Carpatia "stworzy nowe perspektywy rozwojowe", ale wielu ekspertów ma wątpliwości co do opłacalności dla Polski tego projektu. Więcej na ten temat w materiale money.pl.