Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Katarzyna Kalus
|

Budowa najdłuższego tunelu w Polsce przebiega bez opóźnień

22
Podziel się:

Drążenie tunelu jest przewidziane na dwa lata.

Budowa najdłuższego tunelu w Polsce przebiega bez opóźnień
(Jacek Bereźnicki)

Budowa najdłuższego tunelu drogowego w Polsce w ciągu popularnej Zakopianki przebiega bez opóźnień. Drążenie dwóch nitek tunelu o długości ponad 2 km zakończy się za dwa lata, a pierwsze auta przejadą nim w grudniu 2020 r. - zapowiada kierownik budowy Jarosław Kornaś.

Prawa nitka tunelu ma już 100 metrów długości, a lewa 36 metrów.

- Drążenie tunelu jest przewidziane na dwa lata. Obecnie posuwamy się do przodu z prędkością dwóch metrów na dobę i wszystko idzie zgodnie z planem. Po wydrążeniu przystąpimy do montażu niezbędnych instalacji i wykonania jezdni - powiedział Kornaś.

Metoda o nazwie Adecco RS pozwala na drążenie tunelu całą szerokością przekroju, dzięki badaniom wyprzedzającym. Polega to na wcześniejszym wierceniu otworów i pobieraniu próbek urobku. W ten sposób inżynierowie mogą przewidywać i kontrolować naprężenia oraz ruchy górotworu. Ta metoda daje odpowiedź, jakiego materiału skalnego można się spodziewać. Jeżeli pojawią się twarde skały, rozpocznie się drążenie przy użyciu materiałów wybuchowych.

- Materiał skalny jest na tyle urabialny, że na razie nie ma potrzeby stosowania materiałów wybuchowych. Są to łupki wymieszane z piaskowcem - wyjaśnił kierownik budowy.

Codziennie przy drążeniu tunelów pracuje 180 pracowników. Są to głównie Włosi. Inżynierowie współpracują z naukowcami z Akademii Górniczo - Hutniczej w Krakowie, którym dostarczane są próbki urobku. Naukowcy z AGH prowadzą monitoring parametrów drążonych skał i kontrolują naprężenia górotworu.

Na bieżąco przy drążeniu powstają odpowiednie zabezpieczenia. Wydrążone ściany pokrywane są betonem natryskowym i wzmacniane stalowymi żebrami. Pod koniec lipca zacznie się drążenie kolejnych dwóch nitek, z drugiej strony góry Luboń Mały, od strony południowej.

Nad każdym wlotem do drążonych tuneli robotnicy ustawili figury św. Barbary - patronki górników.

Drążenie tunelu rozpoczęto 6 marca b.r. Inwestycję realizuje włoska firma Astaldi z Rzymu. W procedurze przetargowej zaproponowała najniższą cenę 968 mln 871 tys. zł.

Niezależnie od budowy tunelu, trwa budowa dwóch odcinków dwupasmowej Zakopianki, które połączą się tunelem. Odcinek drogi Lubień-Naprawa (do wejścia do tunelu) wykonuje polsko - ukraińskie konsorcjum przedsiębiorstw: IDS-BUD S.A. z Warszawy i Korporacja ALTIS-HOLDING z Kijowa. Kolejny odcinek Skomielna Biała - Chabówka oraz odcinek drogi krajowej nr 47 od Rabki - Zdroju do Chabówki buduje włoska firma Salini.

wiadomości
gospodarka
gospodarka polska
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(22)
WYRÓŻNIONE
dosc
7 lat temu
No i elitki grupy bilderberg draza sobie tuneliki wszedzie.
Polak Potrafi
7 lat temu
30 ludzi pracuje w przodkach drążących po 5 na przodek na 3 zmiany 30 to obsługa i transport materiałów 20 to ciężarówki i sprzęt ciężki czyli 80 pracowników fizycznych do tego 100 inżynierów dlatego tyle to kosztuje .......
tak_ tak
7 lat temu
Wiecie dlaczego to tak dlugo trwa. Tak jak w Szwajcari. Elitki swiatowe pod pretekstem budowania tuneli buduja sobie podziemny swiat . Polaczenia prowadza juz do wielu kraji. Beda to rowniez wiezienia dla nieposlusznych lucyferowi
NAJNOWSZE KOMENTARZE (22)
Max
7 lat temu
Pasma to ma żona redaktora jak ją mąż zleje, drogi są pasowe nie pasmowe.
kuchartek
7 lat temu
Jak to się dzieje że przetargi wygrywają firmy zachodnie gdzie pensja i "inne koszty" ponoszone przez firmy są znacznie wyższa niż w Polsce ?
sad
7 lat temu
ale to tempo mogli by pominać bo 2m na dobę to dzisiaj śmiech na sali...
Feliks.D.
7 lat temu
Złodzieje.
emeryt
7 lat temu
W świecie do drążenia takowych tuneli służą TBS-y a przy zakrętach z pod sporym kątem używa się nowoczesnych kombajnów chodnikowych które są wyposażone w specjalne głowice urabiające z bardzo twardymi nożami . Używanie tych maszyn bardzo przyśpiesza drążenie takiego tunelu lecz są to stosunkowe drogie maszyny i na polską kieszeń one nie są a szkoda bo warto zainwestować w nie . Natomiast w Polsce dalej wszystko robi się po staremu czyli jak się uda to jedziemy dalej a jak nie to materiały wybuchowe ( lecz ci niby inżynierowie zapomnieli że każde użycie ładunku wybuchowego narusza strukturę danej skały co może w następstwie doprowadzić do odprężeń ) . Cóż zobaczymy ile za te dwa lata ujadą tymi tunelami starą metodą . Jako ciekawostkę można zobaczyć ile czasu zajęło drążenie tuneli wraz z łącznikami pod kanałem by połączyć Wielką Brytanię z kontynentem . Na koniec no cóż nam w kopalni drążenie chodników równoległych w piaskowcu o długości 3 km z łącznikami zajęło niespełna rok a oni dali sobie aż dwa lata to jeno gratulować zacięcia
...
Następna strona