Za 454,9 mln zł hiszpańskie konsorcjum wybuduje ostatni podlaski, blisko 15-kilometrowy odcinek trasy S8 Warszawa-Białystok. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku podpisała w środę z wykonawcą umowę w tej sprawie.
Droga S8 to kluczowa trasa w województwie podlaskim. Dokończenie jej budowy jest zapisane wśród najważniejszych priorytetów w podpisanym jesienią 2014 r. z rządem przez władze regionu Kontraktu Terytorialnego do 2023 roku.
W ramach podpisanej umowy ostatni fragment ekspresówki z Białegostoku do Warszawy na odcinku od granicy województw podlaskiego i mazowieckiego do już istniejącej obwodnicy Zambrowa wybuduje wybrane w przetargu konsorcjum firm: Rubau Polska oraz Construcciones Rubau SA z Hiszpanii. Budowa ma się zakończyć latem 2017 r. - poinformował rzecznik GDDKiA w Białymstoku Rafał Malinowski.
W ramach inwestycji powstanie 14,9 km dwujezdniowej drogi ekspresowej, jeden most, 7 wiaduktów oraz węzeł drogowy Szumowo. Powstaną również drogi serwisowe, 2,5 km ekranów akustycznych, 13 przejść dla zwierząt.
Drogowcy podkreślają, że za sprawą podpisanej w środę umowy, wiosną 2015 r. w trakcie budowy powinny być trzy ostatnie brakujące odcinki S8 Warszawa-Białystok na terenie województwa podlaskiego. Łącznie wartość tych trzech kontraktów przekracza 1,33 mld zł - poinformował Rafał Malinowski.
Oprócz hiszpańskiego konsorcjum, dwie inwestycje (o łącznej długości ok. 30 km) realizuje włoska firma Astaldi. Włosi budują cały odcinek od Obwodnicy Zambrowa do Jeżewa, który jest podzielony na dwa: od obwodnicy Zambrowa do Mężenina (15 km - koszt inwestycji 434,8 mln zł) i od Mężenina do Jeżewa (14 km -koszt 440,7 mln zł).
W trakcie są inne przetargi na budowę S8 Warszawa-Białystok na terenie województwa mazowieckiego. Chodzi o odcinki: Wyszków-Poręba oraz Poręba-obwodnica Ostrowi Mazowieckiej.
Dotychczas w Podlaskiem na trasie S8 gotowy jest 23-kilometrowy odcinek Białystok-Jeżewo oraz 11-kilometrowa obwodnica Zambrowa i Wiśniewa.
Czytaj więcej w Money.pl